Gå til innhold

Carron Jetstream Flyteline, er dette en god line???


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvt scierra hmt?

 

Nei ingen ;D

Slutt å tull nå da :)

hehehe Er jeg på tynn is nå ??? Ting jeg burde fått med meg ???

Du skjønner jeg pleier ikke orke å lese side opp og side ned om snører og lignende. Har på en måte fått nok av det opp igjennom. :rolleyes:

Følger ikke med sorrry :rolleyes:

Men har du noe svar  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen som har prøvt scierra hmt?

 

Nei ingen ;D

Slutt å tull nå da :)

hehehe Er jeg på tynn is nå ??? Ting jeg burde fått med meg ???

Du skjønner jeg pleier ikke orke å lese side opp og side ned om snører og lignende. Har på en måte fått nok av det opp igjennom. :rolleyes:

Følger ikke med sorrry :rolleyes:

Men har du noe svar  :D

 

 

For å være seriøs, så mener jeg nok at HMT er et genialt snørekonsept reint salgsmessig og på demoer :)

Alle føler at dette går så det griner, kjapt oppspenn av stang, loading zone på snøre for å gjøre det lett å oppdage hvor mye line som skal være utenfor stangtupp :)

Bra for dem som skal fiske sjøørret og laks...spesielt i elv.

 

Den dagen jeg ser selv Hywel Morgan (Scierra) tusle rundt i elv å fiske tørt og nymfer med denne linen, ja da kan griser fly :D

Jeg gjorde en riktig feilvurdering for noen år tilbake, kjøpte en slik line til min #4 stang....tabbe!

Klumpen må utenfor stangtupp for i det hele tatt få det til å gå avgårde...og når klump er utenfor stangtupp så har man lite å gå på i forhold til overheng/miste hele kontakten med line.

Et typisk Klump snøre konsept mao :)

Scierra har andre liner som passer mye bedre til smygfiske etter ørret og harr enn akkurat "salgs suksessen HMT" ;)

 

Når vi denne tråden snakker om Carron, er det fordi den linen har omtrent helt andre egenskaper enn eks hmt.

Og det er derfor slike liner passer så uendelig mye bedre til det fisket ihvertfall jeg skal bruke mine #4 og #5 stenger til. Kunne ha mye eller lite line i luften, og likevel kunne ha et behagelig og i høyeste grad kontrollerbart fiske.

 

Carron tråden er vel ikke opprettet for å snakke om fordeler og ulemper ved andre liner...da blir denne tråden fryktelig tunglest og unødig lang....la oss heller få inntrykk fra de som kan denne linen, og spørsmål knyttet til nettopp denne linen fra alle som lurer. ;)

 

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjøring av snører syntes jeg er viktigere enn "gliding". Lunkent vann (2 drypp mild såpe pr. 8 ltr vann) putt hele lina i bøtta.. Skyll godt og tørk forsiktig lina med bomull, ob, eller annet egnet :)   Dette holder ofte lenge.. Av glider ville jeg velge midler med "naturlig" innhold, UTEN for sterke kjemikalier.. LOON har fungert godt for meg. Masser`glideren på hele lina med bomull etc. Tørk av i 2-3 omganger med hele tiden RENE bomullsbiter. IKKE kast med flueliner på land. Gress etc. VRAKER fluesnører :)

 

Ikke noe hokuspokus med andre ord. Faktisk stort sett det samme jeg har gjort selv :) noe som i og for seg har fungert greit - men i jakten på det perfekte blir det nok noen små justeringer til neste år.

 

Blant annet har jeg planer om å prøve pusselapper i stedet for Kleenex/Swix Fiberlene, som jeg har brukt de siste par åra, og mulig jeg kommer til å prøve noen ulike såper til vaskevannet også, blant annet såpespon. Når det gjelder "glider" er jeg mer usikker. Loon Linespeed har jeg ikke hatt de beste resultatene med i år, så den blir garantert byttet ut. Stigs snører gled veldig godt da jeg prøvde Winstonstenger, så kanskje jeg burde prøve SA Fly Line Dressing. Kom også over noen veldig interessante kommentarer om den originale "Glide Line Dressing" (ikke kopien til Umpqua) forleden, så det frister veldig å prøve å spore opp en flaske av den...

 

Tilbake til Carronsnørene, er det noen som vet om de har hul kjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag vært å kastet med #5 Carron på min rolige #5 9' stang.

Jeg kan vel egentlig slå fast at mer behagelig match har ikke jeg kjent. Sorry mange av dere andre gode liner:'(

Dere er alle gode til sitt bruk.

 

Men når Sharkskin skryter på seg "ultimate Trout taper"....ja da får jeg meg til å undre på hvorfor i all verden de ikke spurte Mr Carron om lov til å låne begrepet :D

 

Fra spøk (ikke bare spøk) til alvor;

Linen gir meg enda mindre urolig line vibrasjoner enn andre liner jeg har prøvd på denne stangen, og tipper det gjelder de fleste stenger.

Sharkskin med sin lange klump har gitt meg meget velbehag på lange kast, selv om akkurat denne stangen ikke er perfect match til den linen. Men med mye line ute går det også veldig flott :)

 

Med Carron så føles det som om disse to er ment for hverandre, på kort og langt hold. Rett og slett.

Ingen klump som henger å dingler i løse luften og fjerner kontakten med stang, når mye line ute.

 

Nå vet jeg ikke helt hvordan linen fisker, f.eks opp mot Sharkskin i helt blikkstille vann, men den virker lovende :D

Og for de som slikker brannsårene sine etter fjorårets anbefalinger fra Sharkskin, og har solgt sin:

Carron leverer gang på gang, som Jan Fredrick Karlsen pleide å si fredags kvelder på tv :)

 

Jeg er glad jeg har begge ;D....og alle de andre, for da blir sammenlikningsgrunnlaget så uendelig mye lettere.

 

Nå gleder jeg meg bare til å gi denne i hendene på Mr Geir Hansen (lengst kastende vestlending med øsltandsdialekt :)) på innendørs trening 10 januar...tipper han kaster denne langt også :)

De fleste vil nok kanskje oppnå større og regelmessig bedre lengder med Carron linen enn eks konkurranselinen SA xxd.

BAre noe jeg tipper ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det Bjørnar :)

tror nok gutta hos Aktiv A/S også kommer til å merke at denne linen blandt flere, i sortimentet, ikke er å forakte....kundene blir jo så til de grader fornøyde, det tør jeg si :)

 

Og det som er ekstra gøy for meg, er at disse linene passer så uendelig bra sammen med den type aksjon på stengene som jeg etterhvert har begynt å sette slik pris på :)

Når det er sagt tror jeg faktisk Carron linen passer på de fleste stenger ;)

 

Tror faktisk jeg må tipse folket på Winston forumet om disse linene også...mange der har snakket varmt om Wulff og RIO selective trout på sine grønne stenger.

NÅ HAR DE ENDA EN TIL Å GLEDE SEG OVER :)

Blir nok denne og Wulff Long belly på mine lette stenger ;)

 

Stig :) (en glad èn)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Skulle mer enn gjerne ha testa Carron, men jeg må bare inrømme at en line til 1000 spenn er latterlig uansett hvor bra den måtte være.

Platikk burde aldri koste så mye :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hva man gjør med linen som var superbra i fjor? Hvis man skal bytte hvert år på alle 5 stengene?

 

Aner jeg en viss grad av kritikk for at jeg blant flere anbefalte Sharkskin ifjor? :)

Det finnes jo noen som ikke kjøpte seg superbra line ifjor, Ruffen :)

De bør vurdere nøye iår...ikke bare hvordan ting dæljes avgårde på en messe inne i romtemperatur...men også ved praktisk fiske. De færreste får vel den anledningen før kjøp. :'(

 

Jeg synest Sharkskin som var utrolig god ifjor til mye av mitt fiske, på mange av mine stenger, fremdeles er superbra til eks <fjærmygg fiske og generelt fiske i stille vann med flyteline :D

Superbra, som ifjor altså.

Jeg prøvde mange andre gode liner ifjor også...!

Men: Jeg prøvde aldri Carron :)

Det var synd...men forstatt glad jeg har mine to Sharkskin liner, jeg. Jeg får nemlig ikke brannsår av å twiste rolig, rolig bare for å opprettholde kontakten med fjærmyggpuppene som henger rett under vannfilmen.

Kan Carron linen gjøre dette like suverent, ja så skal du "ruffen" og alle andre som frykter sharkskin og varige mèn, vurdere carron linen nøye. :D

Det er det jeg sier. 8)

 

Håper det var oppklarende....og om jeg skryter av Wulff linen i #5 når jeg får prøvd den, eller The Dry fra Guideline når den kommer igjen, så er det ikke fordi jeg da synest Carron har blitt dårligere :)

De som fortjener ros, skal få ros gjennom mitt subjektive ståsted, og ris overlater jeg til alle som er opptatt av det.

At jeg ikke har skrytt uhemmet av alle ting jeg prøver, handler egentlig om begrensningene jeg ser ved produktet til "mitt" bruk...og hvorfor skal jeg da henge noe ut??

Mange ting er meget godt på dagens marked, og mange ting mer begrenset moro...slik er det bare :)

 

Uansett så leser jeg jo at en del brukere av produktene har samme oppfatning som jeg danner meg.

Og de er ikke basert på heftig markedsføring  ;)

1000.- for en line er mye penger, helt klart......men en snelle til 3000.- er mer bortkastet spør du meg...mye mer bortkastet faktisk :)

Lina får du nemlig brukt for i hvert kast...da snakker vi lav minutt pris ;D

 

Stig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

En livsstil og nødvendighet som fluefiske bør IKKE besudles av diskusjoner om penger... Vi snakker om ting som er like nødvendig som mat, og vi slutter ikke å spise fordi om mat er dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hva man gjør med linen som var superbra i fjor? Hvis man skal bytte hvert år på alle 5 stengene?

 

Aner jeg en viss grad av kritikk for at jeg blant flere anbefalte Sharkskin ifjor? :)

Det finnes jo noen som ikke kjøpte seg superbra line ifjor, Ruffen :)

 

 

 

Kan Carron linen gjøre dette like suverent, ja så skal du "ruffen" og alle andre som frykter sharkskin og varige mèn, vurdere carron linen nøye. :D

??? ???

Blander du personer litt her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hva man gjør med linen som var superbra i fjor? Hvis man skal bytte hvert år på alle 5 stengene?

 

Aner jeg en viss grad av kritikk for at jeg blant flere anbefalte Sharkskin ifjor? :)

Det finnes jo noen som ikke kjøpte seg superbra line ifjor, Ruffen :)

 

 

 

Kan Carron linen gjøre dette like suverent, ja så skal du "ruffen" og alle andre som frykter sharkskin og varige mèn, vurdere carron linen nøye. :D

??? ???

Blander du personer litt her  :)

 

Neida, bare lurte på hva du mener med "hva med linen som var superbra ifjor...."

Hvilken line er det du sikter til??

Og alle #5 stengene dine? Har du mange? Som trenger flere ulike snører?

Vel, da har vi samme problem :D Vi trenger ulike liner, eller en som dekker det meste (ihvertfall innen flyt) :D;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

Tror du blander Ruffen og meg litt her? Det var jeg som lurte på hva som skulle gjøres med lina som var super i fjor. Tenkte ikke på noen spesiell line, men prøvde å belyse et poeng. Nemlig det at man kaster ca. like godt med lina fra i fjor. Noen må jo holde dere utstyrsfantaster i ørene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Carron liner i noen år nå og energioverføringen og balansen i disse linene er fantastisk god. De er også bedre til spey kast enn de fleste andre WF liner jeg har prøvd, spesielt hvis du går opp en line klasse.

Ulempen med disse linene er, som andre har vært inne på, er prisen og coating kvaliteten. Jeg synes ikke coatingen holder seg glatt nok og holdbarheten er for dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stig og alle andre.

 

Jeg var kun en lille smule nervøs, da jeg anbefalede Carron-linen :-\ .....

 

Men selvfølgelig blev det et stort  ;D

 

Tillykke med en ny favorit-line, Stig (og flere som får prøvet den).

 

Det ER en fantastisk line, der præcis som du fortæller, Stig, gør stangen mere og mere behagelig at kaste med.

Og det ligegyldigt, om man "pludselig opdager", at man bærer hele klumpen (ca. 14,5m.) i luften.

 

Det er IKKE en line for proffs, men for alle som vil have en mere rolig kastestil..... Den bare rullar og rullar (tror jeg, det hedder på norsk ???)

 

Jeg har gode erfaringer med #4 Carron på flere forskellige stænger, der også er lidt hurtigere end Winston Bllt,-heriblandt Z-axis 8½ fods #4 (prøv dette match, om du har mulighed :))

 

Jeg takker endnu engang Bjørnar for inspiration og sådan tror jeg det vil blive ved og ved og ved.. 8) 8) 8)

 

For min del bliver jeg ved med at investere i Carron.... ;)

 

Mange hilsner

Torben, DK

 

PS: Har du prøvet Carron på din BllMX #5, Stig ?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig!

Tror du blander Ruffen og meg litt her? Det var jeg som lurte på hva som skulle gjøres med lina som var super i fjor. Tenkte ikke på noen spesiell line, men prøvde å belyse et poeng. Nemlig det at man kaster ca. like godt med lina fra i fjor. Noen må jo holde dere utstyrsfantaster i ørene? ;)

 

Huff denne ammetåka... :D

Sorry Ruffen ;D

Sjur, selvsagt kaster man minst like godt med fjorårs lina...jeg har mine i flere sesonger, intet problem.

Helt enig i at utstyrs jaget kan bli meget uheldig....derfor: TA det bare som velmenende tips, ikke som jag etter å kjøpe nytt hvis ikke behov. :D

 

Sorry igjen for total avsporing i forhold til tid/sted og ikke minst person :-[

 

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Stig og alle andre.

 

Jeg var kun en lille smule nervøs, da jeg anbefalede Carron-linen :-\ .....

 

Men selvfølgelig blev det et stort  ;D

 

Tillykke med en ny favorit-line, Stig (og flere som får prøvet den).

 

Det ER en fantastisk line, der præcis som du fortæller, Stig, gør stangen mere og mere behagelig at kaste med.

Og det ligegyldigt, om man "pludselig opdager", at man bærer hele klumpen (ca. 14,5m.) i luften.

 

Det er IKKE en line for proffs, men for alle som vil have en mere rolig kastestil..... Den bare rullar og rullar (tror jeg, det hedder på norsk ???)

 

Jeg har gode erfaringer med #4 Carron på flere forskellige stænger, der også er lidt hurtigere end Winston Bllt,-heriblandt Z-axis 8½ fods #4 (prøv dette match, om du har mulighed :))

 

Jeg takker endnu engang Bjørnar for inspiration og sådan tror jeg det vil blive ved og ved og ved.. 8) 8) 8)

 

For min del bliver jeg ved med at investere i Carron.... ;)

 

Mange hilsner

Torben, DK

 

PS: Har du prøvet Carron på din BllMX #5, Stig ?

 

 

 

 

 

Har ikke prøvd den på min BIIMX #5 ennå, men det er ikke lenge til. :)

Var litt besatt på om den funket på mine BIIt stenger....da var liksom alt greit ;)

 

Du takker Bjørnar, jeg takker deg Torben :)

Skal prøve den på "The Staff of God" også...tipper det er herlig også ;)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som produserer Carron-linene?

Et firma som produserer slike "nisjeprodukter" (sykt prispunkt på disse snørene) må jo har flere bein å stå på...

Ut ifra egenskapene dere beskriver som holdbarhet, minne, coating etc. minner det meg mye om noen langt billigere snører jeg bruker...

Kanskje jeg kjøper et Carron-snøre av ren nysgjerrighet  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Aurivilli.

Her er hjemmesiden:

 

http://www.carron-rod-and-case.co.uk/index.html

 

MvH Torben, DK

 

(som du kan se, er prisen i £ ikke så syk ;))

 

Jeg håber, at din nysgerrighed er større end din mistro 8)

Du vil blive overrasket og meget glad ;D

 

Hehe! Er bare litt nøktern... og kritisk.

Sist jeg kjøpte meg snører til tusenlappen viste produktene seg i mine øyne å være bortkastet penger!

 

Skal nok prøve Carron også. Inntil videre får jeg nøye meg med mine billige favorittsnører fra England ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...