Gå til innhold

Carron Jetstream Flyteline, er dette en god line???


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er mye "melking". De aller fleste som jobber i bransjen tjener utrolig godt! De fleste er millionærer! Alle vet jo at fluefiskebransjen er noe av det mest lukrative du kan drive med. Det finnes ingen ildsjeler eller idealister der. Kun folk som kynisk "fakturerer hvert minutt", og som ihvertfall ikke ofrer noe av fritiden uten å få betalt for det.

 

Så Staffan har nok en gang et viktig poeng her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopp opp et sekund, folkens....vær så snill :)

 

Jeg vet ikke hvem Scientific Angler lager liner for, ikke alle ihvertfall.

Jeg vet heller ikke hvem Airflo lager liner for, eller Shakespear....

Ikke veldig viktig å vite noe om egentlig. Sluttproduktet er viktig. :)

Har noen klart å fremskaffe en suksess formel for et mega bra produkt, og mener de har kostnader som står i stil med satt markedspris, ja så har vi kunder noe konkret å forholde oss til.

Og er produktet i f.eks mine øyne bra, så vil jeg gjerne synest det :)

Dette er ikke magi, produktet går ikke plutselig i oppløsning foran mine øyne (vil jeg håpe..ho-ho), og da er det uvesentlig for meg hvor/hvordan/når produktet er fremskaffet.....

Jeg bryr meg om det fungerer.... :D

Dumt med pris, uansett...alt skulle vært gratis, men det er ikke poenget her: Fungerer denne linen? Det er spørsmålet jeg har stilt i det åpne. Svaret for meg er "ja"....pris kan dere andre diskutere på kammerset...

 

Jeg har sagt det før: Denne linen koster 999.- minst like mye verdt den prisen som alle de halvgode produktene i markedet mellom 500.-- 900.- :D :D

 

Mine Winston stenger koster 4998.- i Norge....jeg kunne klart å kaste like langt med en stang til 1000.-

Men igjen, det er ikke det det handler om her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

har vel ikke noe imot carron......men forsøker å finne ut bakgrunnen til lina.....carron lager ikke linene selv.....produsentene av snørene produserer også for andre "brand" og da forstår jeg egentlig ikke prissettinga......

 

Er nok litt forskjell her Staffan. Carron bruker mye på produktutvikling og har aldri satset på å produsere i store kvanta, i tillegg har de et stort konkurranseteam som sponses med turer både til Norge, USA og Japan. Ørretlinene koster £50 i england, og det er jo ikke så gale egentlig. Siden Carron er en liten produsent så er de visstnok ikke momspliktige. Derfor kan de heller ikke trekke fra 17% VAT når de sender til norge og norsk mva kommer på toppen uten fratrekk slik som normalt, da blir det fort litt ekstra dyrt her i Norge når forhandleren i tillegg skal ha sin avanse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hei folkens.. kan vi ikke droppe denne prisgnålinga i en tråd som dreier seg om hvorvidt man liker/bruker et produkt eller ei. Det koster 10 000,- å lage en bil som blir solgt i Norge for 350 000 - 600 000. Ikke snakk om fiskeutstyrsbransjen som den stygge ulven mht. melking av penger.. Dette er VÅS.. SORRY, måtte bare. PS. Det finnes faktisk de som dri----- glatt i hva ting koster, og kjøper alikevel. Vi har alle et VALG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd lina på en ZXL? (590) Trives som deg Stig, veldig godt med Aircell :) og GPX på den. SA Trout og det forhatte lydsnøret går fint det også.

 

Hei Juvis, tipper carron også er knall flott på den stangen.

Og ja, Aircel er også en god line på mine dypere Winston stenger... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Carronsnørene, er det noen som vet om de har hul kjerne?

 

Ingen som har fjernet litt av coatingen slik at de kan hjelpe meg med dette? Vil helst slippe å finne ut at kjernen ikke er hul etter at jeg har fjernet deler av coatingen selv :P

 

Hadde forresten en seanse med Carronsnøret, måleband, vekt og mikrometer i går kveld... I frykt for å skade coatingen kan jeg ha introdusert noen avvik i målingene ved å stramme mikrometere for lite, men de skal i hvert fall være bra nok til å gi et inntrykk av profilen, og siden jeg ikke er gal nok til å kutte opp snøret, må også vektene tas med en liten klype salt.

 

Snøret har en forholdsvis lang spiss på ca. 30 cm med diameter på .0259''. De første centimeterne av tippen ser derimot ut til å stamme fra en marginal "feilkapping", da de har en noe tykkere diameter som sammenfaller med skytelinens diameter. For enkelhets skyld har jeg bare målt diameteren hver meter, så jeg har ikke helt nøyaktige lengder på klump og/eller taperinger.

 

Både fronttapering og baktapering ble målt til ca. 5 meter, mens bellyen målte inn til vel 4,5 meter. Ganske uvanlige mål med andre ord. Fronttaperingen er forøvrig veldig slak i frem- og bakkant med en mer markant/brå økning i diameter på midten. Baktaperingen er mer lineær før den mot slutten gradvis avtar og går over i skytelinen, med sine .036'' i diameter. Kanskje ikke blant de tynneste skytelinene i klassen, men sammen med den forholdsvis lange baktaperingen er nok dette en sterkt medvirkende faktor til rapportene om at linen takler mye overheng.

 

Den totale klumplengden jeg kom frem til stemmer altså godt overens med tabellen Micke postet tidligere. Klumpvekten (inklusive level spiss) ble vegd til 13,2 gram. Jeg vet ikke om vekten Micke postet inkluderte spissen, men selv uten den, er det vel heller tvilsomt om man kommer helt ned i 12,4 gram. For de første 30 fot (uten spiss) av klumpen kom jeg frem til en vekt på 8,4 gram. Her er det store rom for feilmargin, men dersom jeg ikke har bommet alt for mye, er snøret en 4,5, eller i hvert fall en tung 4'er på AFTM-skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dypp den delen av lina som du vil ha fjærna plastikken fra kjernen i aceton......negllakkfjerner er like bra......skal nesten garantere at du finner en kjerne.....polyetulen er ikke så veldig sterkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er bedre å fjerne coating med 20lb dacron backing i stedet for nylon, og hvis det skulle være nødvendig, avslutte med en acetonbehandling for å fjerne de siste restene av coating som eventuelt måtte bli igjen på/i kjernen.

 

Cortlands Micron er så vidt jeg vet den mest brukte dacronkjernen i fluesnøreproduksjon, så når du sier "vanlig dacron kjerne", må jeg vel tolke det dithen at kjernen i Carronsnørene er hul, eller hva, Oddbjørn? Håper i hvert fall det, for da har jeg muligens en veldig interessant idé for endeløkker (ikke at Carronsnøret vil bli brukt i de innledende eksperimentene...) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

skjønner at du ikke vil røre rundt med et såpass dyrt snøre.....men ser ikke helt den udeen du har med løkkesystemet du har tenkt å lage som ikke har vært gjoer gør og skrinlagt.....hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig lignende idéer har blitt prøvd og forkastet, men akkurat denne kombinasjonen har jeg ikke sett noen referanser til, og skulle det virke, tror jeg absolutt det vil være verdt forsøket. Skal se om jeg får gjennomført et forsøk på en snørestump i løpet av ettermiddagen eller kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cortlands Micron er så vidt jeg vet den mest brukte dacronkjernen i fluesnøreproduksjon, så når du sier "vanlig dacron kjerne", må jeg vel tolke det dithen at kjernen i Carronsnørene er hul, eller hva, Oddbjørn? Håper i hvert fall det, for da har jeg muligens en veldig interessant idé for endeløkker (ikke at Carronsnøret vil bli brukt i de innledende eksperimentene...) :)

 

Nå først skjønte jeg hva du mente med hul kjerne  :)

 

I vitenskapens navn så skrelte jeg av litt coating fra et carron snøre (riktignok et laksesnøre), og ja den er hul.

 

Noe slikt du hadde tenkt?

 

post-155-13949860646564_thumb.jpg

post-155-13949860647039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke sjansen på å gå ut med en anbefaling av metoden/"coatingen" før jeg har fått testet det/den i praksis over litt tid, men den første testen utført på en stump 30lb backing virker i hvert fall veldig lovende. Så forutsatt at jeg klarer å lage løkke på kjernen, tror jeg dette vil bli montert på både Carronsnøret og en rekke av de andre snørene/klumpene mine til neste sesong :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute og trente idag med Carron Jetstream før en evt 5er cup. Mulig bli med hvis helsa er ok.

Null vind der jeg sto, målte opp 30 meter. Hadde snitt kast på rett rundt 30 meter.

 

Det jeg vi påpeke med lina er at den tåler mye overheng og den slår pent over på lengder ala 30 meter :o :o

 

Må si jeg fikk litt sjokk, der mange andre liner kollapser ved mye overheng så klarer Carron litt uforklarlig bare rulle videre ut. Brukte det på snø, og da slipper man å smøre opp særlig mye.

 

Jeg har likt snøret alltid godt til mitt fiske, men fikk noen overraskelser når jeg brukte det til dagens kasteøkt ved "ekstremkasting"

 

Og jadda, første linja var bare skryt :P  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den koster litt.... Det som gjør den spesielll i min verden er overrullinga. Den presenterer jo vakkert på nesten alle mulige kast. Så der er lina unik synes jeg.

 

For noen er det rett og slett for dyrt , og den ser jeg glatt. Men jeg er typen som bare må ha, må ha noe jeg digger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den koster litt.... Det som gjør den spesielll i min verden er overrullinga. Den presenterer jo vakkert på nesten alle mulige kast. Så der er lina unik synes jeg.

 

For noen er det rett og slett for dyrt , og den ser jeg glatt. Men jeg er typen som bare må ha, må ha noe jeg digger ;)

 

hadde jeg ikke vært student, hadde jeg kjøpt den glatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...