Gå til innhold

Nafsende laks


Anbefalte innlegg

Sommeren var jo et tørke år opp i nord. Med det resultatet at mye av den laksen jeg hadde på/etter fluen var kun og nafset i fluen.

 

Meningene var mange i våres frustrasjon var som var den rette teknikken for å få den på.

 

Min teknikk går ut på å ha en loop hengende som man gir laksen, fungerte noen ganger. Andre hadde ingen loop og løftet kun stangen lett, fungerte noen ganger.

 

Er det noen som sitter på fasiten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes svært få fasiter i laksefiske. Noen ganger funker det ene, andre ganger det andre. Når laksen tar flua veldig forsiktig er det svært vanskelig å kroke den uansett teknikk, men det er klart noen teknikker kan gi bedre resultat enn andre. Normalt prøver jeg å gi løsbukt i slike tilfeller.

Små treble kroker enten på tubeflue eller esmond drury kan være løsningen når laksen tar veldig forsiktig.

 

Dersom en har mulighet for å studere hvordan laksen nærmer seg og tar flua under slike forhold kan en tilpasse teknikken etter dette. Dersom laksen bare napper i flua kan det være viktig at ikke vingen er for lang i forhold til kroken. I de elver jeg fisker er det imidlertid svært sjeldent at jeg kan se laksen tar og en merker som regel ikke noe før den allerede har vært borti flua eller en ser en strømvirvel.

 

Anbefaler boka til Hugh Falkus, han skriver mye om dette emnet og beskriver mange interessante observasjoner han har gjort i klare elver hvor han kan iakta laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er dette et fenomen som skjer på liten varm sommerelv. Liten elv tilsier ofte at strømmen er treigere enn normalt. Jeg prøver derfor ofte å få fisket flua raskt over slik treig fisk slik at den må bestemme seg raskere og derav kommer som regel et kraftigere hugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...