Gå til innhold

Tørrfluelaks


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Interessant tråd! Jeg har et mål om å bruke litt tid på tørrfluefiske etter laks. Jeg har brukt litt bombere og lignende, men kunne trengt litt input på andre mønster. Sixpack har vel landet noen tørrfluelakser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettop sett filmene til henriksen nå, og han har stor hell med riffling hitch

Ja det funker vist. Er ikke det tuber?  :-\ :-\ :-\ :-\ Treblekrok :-\ :-\ :-\ Kan jo bruke enkeltkrok i så fall.

 

edit: en gjeng fra sørlandet fikk en haug med laks på riffling hitch i sommer så det er abselutt verd en tanke det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettop sett filmene til henriksen nå, og han har stor hell med riffling hitch

Ja det funker vist. Er ikke det tuber?  :-\ :-\ :-\ :-\ Treblekrok :-\ :-\ :-\ Kan jo bruke enkeltkrok i så fall.

 

 

du kan bruke den kroken du vil

 

Har ikke den filmen.

Har du noe tips om størrelse og matrialvalg/farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettop sett filmene til henriksen nå, og han har stor hell med riffling hitch

Ja det funker vist. Er ikke det tuber?  :-\ :-\ :-\ :-\ Treblekrok :-\ :-\ :-\ Kan jo bruke enkeltkrok i så fall.

 

 

du kan bruke den kroken du vil

 

Har ikke den filmen.

Har du noe tips om størrelse og matrialvalg/farger?

 

Trenger du noe annet en streaking da ;) I følge de lokale heltene funker det som bare det.

 

Dead drift, nederst i V'n ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettop sett filmene til henriksen nå, og han har stor hell med riffling hitch

Ja det funker vist. Er ikke det tuber?  :-\ :-\ :-\ :-\ Treblekrok :-\ :-\ :-\ Kan jo bruke enkeltkrok i så fall.

 

 

du kan bruke den kroken du vil

 

Har ikke den filmen.

Har du noe tips om størrelse og matrialvalg/farger?

 

Trenger du noe annet en streaking da ;) I følge de lokale heltene funker det som bare det.

 

Dead drift, nederst i V'n ;D

Jeg stoler ikke helt på de lokale heltene ser du,  derfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

http://personal.inet.fi/koti/mr.pompero/Dry%20fly%20salmon%20fishing%20tips.htm

 

Kikk på dette, forsiden også. Møtte denne finnen i Neiden for et par år siden, mer seriøs bomberfisker fins ikke - en fargerik personlighet også. Da hadde han tatt omtrent 430 tørrfluelakser, siden har det vel blitt noen dusin til. I Finnland er han en fluekjendis under navnet Mr Pompero (Mr Bomber) -  og jeg ble utpekt som med medlem i Mr Pompero Fshing Club - med den logoen på vesten kan man briske seg blant selv hardbalne finske laksefiskere... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdsvis lyse Streaking Caddis og Sølvpilens GG er mine allround-fluer når jeg fisker tørt etter laks. Forøvrig så fisker jeg omtrent som når jeg fisker brunørret. Det betyr kort fortalt:

 

1. Ca 80-90% av tida fisker jeg dead drift.

 

2. Fisk med fluer som klekker. Det betyr: Dersom det klekker store, lyse døgnfluer, så sett på en stor lys døgnflue-imitasjon. Ikke fisk deg blind med caddis ;) PS! Ser det ut som finnmarks-laksen vaker etter myggpupper, så gjør den faktisk ofte det... :o;)

 

3. Fisk på plasser der klassiske laksefiskere ikke tror det er mulig å få laks, f.eks. i store bakevjer og på veldig stilleflytende partier.

 

4. Fisk like mye oppstrøms som nedstrøms. Tenk som om at det er ørret du fisker etter. Tro meg, det funker! Men: Vær oppmerksom på at de lokale heltene sannsynligvis vil komme ned å vise deg hvordan laks skal fiskes, hvis de ser hva du holder på med. Mitt råd da er at du tar i mot alle hjelp med stor takknemlighet, fisker klassisk 45 grader nedstrøms mens de ser på (legg gjerne inn litt knotekasting), men når de er ute av syne så går du rett over til å fiske "ørret" igjen ;)

 

5. Vær kreativ med bindestikka og finn på en flue som er like effektiv som "Sølvpilens GG". Da kan du uansett aldri bomme. Remember: Less is more! ;)

 

 

Hehehe, nå blir jeg vel korsfestet av Lillemann for at jeg nok en gang omtaler en "hemmelig" flue, men det får stå sin prøve... ;)

 

PS! Imitasjonsfiske etter laks i vakre, små, stilleflytende finnmarkselver med lett utstyr (#2-4), er noe av det mest visuelle og feteste fisket som finnes! Det er, etter min mening, fullt på høyde med det deiligste ørretfisket man kan tenke seg :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det må kunne stripes......gurglere med synkende fortom er helt rått.....dra den under like før der du vet eller tror det står laks, la den sjøl flyte opp til overflata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at noen i denne tråden faktisk tror at laksen "beiter" etter forskjellige byttedyr da den går i elva....?? Det gjør den ikke!!

 

Det er attraktorer som gjelder. Og det kan være hva som helst som tirrer laksen til hugg!! Bombere, streaking caddis, mus, ei stripende kongle med krok osv..osv.. Bind noe som flyter!!

 

Viktigs av alt er timingen. På ei kald og stor elv er det ingen vits å fiske tørt. Du kan ha flaks, men da ville jeg heller ha gått for noe som synker.

Varmt vann, liten elv, en høl med nygått laks.... Ja, da er det bare å slippe noe som flyter rett over. Strip eller dead-drift? Det er bare å prøve seg frem  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at noen i denne tråden faktisk tror at laksen "beiter" etter forskjellige byttedyr da den går i elva....?? Det gjør den ikke!!

 

 

Og så er det de som tror at laksen ikke tar til seg næring når den er i elven, da dette er skrevet sort på hvitt i lakseleksikon. Allikevel hender det en finner laks som har innsekter i magesekken  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sjøl har jeg ikke fisket tradisjonelt etter laksen på svært mange år......fisker endel i kombielver

hvor jeg jakter ørret......i disse elvene bruker jeg oftest en #6 stang, tilfelle en laks skulle stige, ja på selv

en døgnflue i # 16 i fridrift......de idiotfiskene der er det teiteste jeg vet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at noen i denne tråden faktisk tror at laksen "beiter" etter forskjellige byttedyr da den går i elva....?? Det gjør den ikke!!

 

 

Og så er det de som tror at laksen ikke tar til seg næring når den er i elven, da dette er skrevet sort på hvitt i lakseleksikon. Allikevel hender det en finner laks som har innsekter i magesekken  ;)

 

Det kan godt hende Oddbjørn. Men jeg vil på generellt grunnlag ikke anbefale å gå langs elva og lete etter selektiv laks som tar tørre insekter  ;)

 

Men ved store klekkinger og irritert laks, ser jeg ikke bort fra at de går opp å "hugger" etter dem. Men at de beiter er jeg mer usikker på. Men man skal aldri si aldri! Jeg har ikke nok døgn ved lakseelver til at jeg skal påstå at det absolutt ikke skjer  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at noen i denne tråden faktisk tror at laksen "beiter" etter forskjellige byttedyr da den går i elva....?? Det gjør den ikke!!

 

Man bør ikke uttale seg bombastisk om ting man ikke har greie på... ;)

 

 

Det er attraktorer som gjelder. Og det kan være hva som helst som tirrer laksen til hugg!! Bombere, streaking caddis, mus, ei stripende kongle med krok osv..osv.. Bind noe som flyter!!

 

Tullprat! ;D

 

Viktigs av alt er timingen. På ei kald og stor elv er det ingen vits å fiske tørt. Du kan ha flaks, men da ville jeg heller ha gått for noe som synker.

 

Hehehe, du er tydeligvis opphengt i selvoppfyllende profetier ;) I sommer fikk jeg 18 laks på 10 timer i en finnmarkselv. Temperaturen var 7.4 grader, og samtlige fisk ble tatt på tørt. Det kalles en heftig falsifikasjon av såkalte vedtatte sannheter i forhold til fluevalg etter laks... ;)

 

PS! Jeg tok laks også laks med mygg i magen i sommer ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...