Gå til innhold

Tørrfluelaks


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det virker som at noen i denne tråden faktisk tror at laksen "beiter" etter forskjellige byttedyr da den går i elva....?? Det gjør den ikke!!

 

 

Og så er det de som tror at laksen ikke tar til seg næring når den er i elven, da dette er skrevet sort på hvitt i lakseleksikon. Allikevel hender det en finner laks som har innsekter i magesekken  ;)

 

Det kan godt hende Oddbjørn. Men jeg vil på generellt grunnlag ikke anbefale å gå langs elva og lete etter selektiv laks som tar tørre insekter  ;)

 

Men ved store klekkinger og irritert laks, ser jeg ikke bort fra at de går opp å "hugger" etter dem. Men at de beiter er jeg mer usikker på. Men man skal aldri si aldri! Jeg har ikke nok døgn ved lakseelver til at jeg skal påstå at det absolutt ikke skjer  ;)

En pålitelig kilde påsto han hadde sett laksen beite bibio i lakselv.  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må kunne stripes......gurglere med synkende fortom er helt rått.....dra den under like før der du vet eller tror det står laks, la den sjøl flyte opp til overflata

 

Veldig uenig! ;)

 

Tørrfluer til laks trenger ikke å stripes... 8)

Bruker du fluorbutt på sc,ene dine når du fisker laks Håvard ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått laks med fullt av fjærmygg i magen.

Hvis noen husker "sjøørretlandet" fisker Lenth laks med fjærmygg på et herlig brekk i ei nydelig Finnmarkselv. -Med resultat!

Ikke uventet sto denne fisken å beitet fjærmygg, og hadde magesekken full av dem!

 

Noen kompiser av meg hadde i fjor kanonfiske meg døgnfluer etter laks i ei elv på Nordkynn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig tror du elvetypen er for at man skal lykkes med dead drift tørrfluefiske etter laks?

 

Jeg liker best å fiske i stilleflytende partier av elva, men jeg får også laks på de mer striere partier. Jeg har heller ikke merket noen markant forskjell på fangstene mellom dype og grunne partier. Står det laks der du fisker, så tar den ofte flua. Derfor har jeg, i mitt stille sinn, konkludert med at elvetypen ikke har noe spesielt å si for om du kan få laks på tørt eller ikke.

 

Når det er sagt, så er det ingen tvil om at valg av elv har mye å si. Jeg har enda ikke fått laks på tørt her nede på Sørlandet, og tro meg jeg har prøvd. Derfor har jeg kuttet ut laksefisket her nede ;) Men det er også store forskjeller på elvene i Finnmark. I noen elver er tørrfluelaks en sjeldenhet, mens det i andre elver er 10 ganger mer effektivt enn klassisk laksefiske. Hvorfor det er slik vet jeg ikke helt, men jeg har selvfølgelig gjort meg opp noen tanker rundt det. Jeg har f.eks. stor tro på at laks som står lenge i sin barndoms elv før den vandrer ut, har sterke beiteinstinkter når den vender tilbake etter ett år i havet... :rolleyes: Jeg har også en del teorier rundt hvor i elva beiteinstinktene er sterkest, og jeg tror definitivt ikke at det er i nærheten av munningen, slik som enkelte laksefiskere virker å tro... :rolleyes:  

 

 

Bruker du fluorbutt på sc,ene dine når du fisker laks Håvard ?

 

Imitasjoner, ruffolainen!!! Ikke provokasjoner!!! Pakk ned Rødøye, og bind fluer i naturlige farger!!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack: Betyr det at dette fisket kun praktiseres når det er klekkinger i elva? Rett og slett imitasjonsfiske? Når jeg er på laksefiske pleier det som regel ikke skje noe særlig på insektfronten. Har fisket med store bombere og svære Wulff-er, men har til gode å se laksen stige til flua. Dessuten er det noe drit å kaste med. Hva med tettheten av fisk? Regner med at stor fisketetthet i elva øker sjansene for å finne et "forstyrret" individ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack: Betyr det at dette fisket kun praktiseres når det er klekkinger i elva? Rett og slett imitasjonsfiske? Når jeg er på laksefiske pleier det som regel ikke skje noe særlig på insektfronten. Har fisket med store bombere og svære Wulff-er, men har til gode å se laksen stige til flua. Dessuten er det noe drit å kaste med. Hva med tettheten av fisk? Regner med at stor fisketetthet i elva øker sjansene for å finne et "forstyrret" individ? 

 

Tja, det er som med vanlig ørretfiske. Hvis man ønsker å utnytte tida når det ikke klekker, så kan man fiske blindt, og da fisker jeg med SC og GG (krok 10-14). Når/hvis det klekker, så fisker jeg med det som klekker. Rett og slett vanlig imitasjonsfiske. Det er ganske fett å se en laks på 3,5 kg head and tail vake på en dead driftet Sulphurea-imitasjon, så du har virkelig noe å se frem til... ;)

 

PS! Det sykeste jeg har opplevd på laksefiske, er når laksen går over til å beite selektivt på myggpupper. Det skjedde et par ganger i fjor, og da var den klin umulig å få på noen annet enn....ja, nettopp...myggpupper... ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack: Betyr det at dette fisket kun praktiseres når det er klekkinger i elva? Rett og slett imitasjonsfiske? Når jeg er på laksefiske pleier det som regel ikke skje noe særlig på insektfronten. Har fisket med store bombere og svære Wulff-er, men har til gode å se laksen stige til flua. Dessuten er det noe drit å kaste med. Hva med tettheten av fisk? Regner med at stor fisketetthet i elva øker sjansene for å finne et "forstyrret" individ? 

 

Tja, det er som med vanlig ørretfiske. Hvis man ønsker å utnytte tida når det ikke klekker, så kan man fiske blindt, og da fisker jeg med SC og GG (krok 10-14). Når/hvis det klekker, så fisker jeg med det som klekker. Rett og slett vanlig imitasjonsfiske. Det er ganske fett å se en laks på 3,5 kg head and tail vake på en dead driftet Sulphurea-imitasjon, så du har virkelig noe å se frem til... ;)

 

 

 

 

 

SC og GG ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk :) Har du opplevd klekkinger i strie partier i elva? Virker egentlig helt ulogisk at det skal klekke i strie partier, men jeg spør like vel :P

 

Ulike arter klekker vel i ulike partier av elva. Noen liker rolige og stillestående partier (f.eks. Leptophlebia-brødrene), mens andre foretrekker mer strømsterke deler av elva (f.eks. Heptagenia-familien). De samme variasjonene ser man blant vårfluene, mens fjærmyggene foretrekker nok i større grader rolig vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om fiske med tørt? Da fisker man selvfølgelig med imitasjoner, oppstrøms, dead drift og overlater til røkla å gå med bombere, riffling snitch, kroker i alle retninger og annet j****skap .

 

PS. GG funker jo, men liker ikke helt å fiske med fantasiflue med kropp av rosa glitter og enorm softhackle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om fiske med tørt? Da fisker man selvfølgelig med imitasjoner, oppstrøms og overlater til røkla å gå med bombere, riffling snitch og annet j****skap.

 

PS. GG funker jo, men liker ikke helt å fiske med fantasiflue med kropp av rosa glitter og enorm softhackle.

 

Jeg står fortsatt fast ved at laksen ikke tar imitasjoner for at den er sulten. Men i irritasjon/aggresjon/refleks... Da blir det vel samme hva man bruker av fluer.

Du fisker jo uansett ikke "riktig". Dvs. At man fisker med riktig imitasjon etter hva fisken spiser/det som klekker/svermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står fortsatt fast ved at laksen ikke tar imitasjoner for at den er sulten. Men i irritasjon/aggresjon/refleks... Da blir det vel samme hva man bruker av fluer.

Du fisker jo uansett ikke "riktig". Dvs. At man fisker med riktig imitasjon etter hva fisken spiser/det som klekker/svermer.

 

Hehe, jeg/vi klarer nok aldri å overbevise deg om dette, så jeg skal ikke en gang forsøke. Men kanskje en vakker dag så kommer du til en elv, der du fanger en myggvakende laks, som er full av smågodt i magen... ;)

 

Du vet, alle ravner er svarte helt til noen plutselig ser en hvit ravn... ;)

 

 

PS. GG funker jo, men liker ikke helt å fiske med fantasiflue med kropp av rosa glitter og enorm softhackle.

 

Hehe, GG er for de grådige... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lese litt om tørrfluefiske etter laks på Jan Erik Granbos hjemmeside:

http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/dry-nymph.html

 

Litt rifling:

http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/riffling-hitch.html

 

Og litt beitende laks!  ;)

http://www.granbo-flyfishing.no/movies/beitende-laksefilm.wmv

 

La du merke til spørsmålstegnet bak "Beitende laks?" - Han var jaggu ikke sikker selv på det han så  ;D ;D  8) 8)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke videre inspirert til laksefiske før sesongen starta i år, stadig tettere med fiskere på de tradisjonelt gode spottene i lokalelva og draget mot vak og tørrflue sørga for det. Men noen pliktturer måtte det bli med den faste gjengen for å forsvare leie av et gammelt hus ved elva  :rolleyes:;D

Inspirert av diverse artikler og bla et foredrag av den godeste Granbo forrige vinter, satte jeg meg som mål og fange laks på tørrflue.

Gikk da konsekvent på steder de færreste gidder å fiske, bla et storsteinete stryk med gode kulper og understrømmer i alle retninger. Relativt kjip plass å komme til. På fjerde kveldsturen slo det til på en rød/hvit bomber, ikke en....men 2 stk samme kveld. Ca 1.3 & 1.9 kg. Ganske så intenst da en da snakker om ordentlig nærfiske, fra 5-10 meter. Syk kveld. Om den beita på bombere? Neppe! Men tror ikke den vanligvis beiter på 15cm store tuber med treblekrok på slep heller, og jeg veit hva jeg synes er kulest  ;D

Vanskelig å toppe den , har rett & slett ikke hatt lyst å fiske laks etter denne kvelden...

 

 

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lese litt om tørrfluefiske etter laks på Jan Erik Granbos hjemmeside:

http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/dry-nymph.html

 

Litt rifling:

http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/riffling-hitch.html

 

Og litt beitende laks!  ;)

http://www.granbo-flyfishing.no/movies/beitende-laksefilm.wmv

 

La du merke til spørsmålstegnet bak "Beitende laks?" - Han var jaggu ikke sikker selv på det han så  ;D ;D  8) 8)

 

 

Nei sikker kan man vel aldri være.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en del fristende tips her nå :)

Kan det være en teori at laks som vandrer langt og har en tøff ferd som tærer på kreftene er mer tilbøyelig for å ta til seg næring en laks som bare trenger å "loffe" og "kose" seg frem til hølen ??? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke videre inspirert til laksefiske før sesongen starta i år, stadig tettere med fiskere på de tradisjonelt gode spottene i lokalelva og draget mot vak og tørrflue sørga for det. Men noen pliktturer måtte det bli med den faste gjengen for å forsvare leie av et gammelt hus ved elva  :rolleyes:;D

Inspirert av diverse artikler og bla et foredrag av den godeste Granbo forrige vinter, satte jeg meg som mål og fange laks på tørrflue.

Gikk da konsekvent på steder de færreste gidder å fiske, bla et storsteinete stryk med gode kulper og understrømmer i alle retninger. Relativt kjip plass å komme til. På fjerde kveldsturen slo det til på en rød/hvit bomber, ikke en....men 2 stk samme kveld. Ca 1.3 & 1.9 kg. Ganske så intenst da en da snakker om ordentlig nærfiske, fra 5-10 meter. Syk kveld. Om den beita på bombere? Neppe! Men tror ikke den vanligvis beiter på 15cm store tuber med treblekrok på slep heller, og jeg veit hva jeg synes er kulest  ;D

Vanskelig å toppe den , har rett & slett ikke hatt lyst å fiske laks etter denne kvelden...

 

 

Håkon

 

Det er der jeg også vil være! Ha fått et par lakser på tørt, bare for å få det ut av hodet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sixpack; Kan du poste bilde av denne GG fluen? Vil meget gjerne se den!

 

 

Har selv ikke allverdens erfaring med tørrfluefiske etter laks, men har fisket en del sø med streaking caddis, og tok en tur til en lokal lakseelv i sommer og fikk meg en 4 kilos på en bomber. Men tilbake til dette med beitende og ikke beitende laks; klart det finnes unntak i "regelen". En kollega og meget erfaren laksefisker har bla. observert laks som har stått og beitet på døgnfluer sammen med de svære sjøørret kubbene i Gudvangen, under en massiv klekking. Enkelte av fiskene spiser i elven så enkelt er det, hvorfor skal fisken ellers ta en klyse mark som blir sendt uti? Kun på grunn av farge? ;) Klarer du å presentere noe fristende for den, så tar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...