Gå til innhold

Tørrfluelaks


Ruffen

Anbefalte innlegg

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Artig med sippvakende finnmarkslaks ja, men det er ikke noen ny oppdagelse at enkelte laks tar til seg næring i elvene. Forresten en artig teori jeg leste her en plass om at laksens tilbøylighet til å gjøre dette kan ha sammenheng med antall år i elva før smoltifisering. Naturlig at reflekser sitter mer fast i ryggmargen etter 4-5-6-7 ja opptil 8-9 år enn om de som sørnorske laksestammer vandrer ut etter 1-2 år.

 

Leste for mange år siden om dette i Hugh Falkus sin bok "Salmon" der han skriver om hvordan han fisket på noe han mente var en ørret som sto og tok duns steady under en døgnflueklekking. Den tok klokkerent etter er riktig flyt og viste seg å være en bra laks som var stufull av duns i magen. Fascinerende. Hugh Falkus er sikkert ikke den første som beskriver dette fenomenet men vi kan vel være enige om at dette er unntakstilfeller ?

 

Mvh

Rolf JF

 

Edit. som en kuriositet kan jeg kanskje nevne at jeg har fått laks på tørrflue i finnmark som har hatt relativt store mengder fjærmygglarver i magen. Det hadde kanskje vært det ultimate...stor laks på fjærmygg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Tror for min del ikke tørrfluefiske etter laks skal blandes for mye sammen med trarisjonelt ørretfiske på vak, selv om det kan være paralleller i enklete tilfeller. Min største lakse på 9 kg tok flua som i et vak der den fulgte etter og tok i overflaten - et kokende vak på størrelse med et kumlokk  - etter et par nestenhogg og ditto raske fluebytter ute i elva. Mens nakkehårene sto rett til værs.

Lee Wulff påsto noe slikt som at at dersom laksen tar flua under vann på tradisjonelt vis, vil den i de fleste tilfeller ogaå ha tatt ei flue i overflaten. En laks som er "på hugget" oppsøker flua og tar, men da er det stort sett snakk om helt nygått laks som nettopp har kommet til hølen. Så det gjelder å være til stede og følge med på hva som skjer der ute, og for det utrenede øye går det meste hus forbi - laksefiske fremstår som "flaksefiske".

Her som ellers handler det om å skaffe sg innsikt i og forstå hvordan naturen og faunaen virker og henger smmen. Og ikke vade i hjel elva selvfølgelig, eller piske den til skum med uheldige speykast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tre lakser i år som tok etter å vært oppe to ganger og luktet på flua først. Alle gode ting er tre! Jeg fisker kun med flyt og små laksefluer, krok 12 og 14. Hadde jeg ikke registrert at disse fiskene var oppe etter flua de første gangene, hadde jeg aldri foretatt flere kast og heller ikke fått fiskene. Dette er "brekkfiske" og veldig spennende. Flua går dritseint på blankt vann og det er ikke snakk om at laksen bommer på flua! Når laksen tar flua er det ingen dramatikk, den tar som en spisende ørret. Men at den tror det er mat? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ut i vår natur eller hva det nå enn heter på nrk..laksen er en SKIKKELIG hissigpropp på vei opp..

Jeg fikk tre lakser i år som tok etter å vært oppe to ganger og luktet på flua først. Alle gode ting er tre! Jeg fisker kun med flyt og små laksefluer, krok 12 og 14. Hadde jeg ikke registrert at disse fiskene var oppe etter flua de første gangene, hadde jeg aldri foretatt flere kast og heller ikke fått fiskene. Dette er "brekkfiske" og veldig spennende. Flua går dritseint på blankt vann og det er ikke snakk om at laksen bommer på flua! Når laksen tar flua er det ingen dramatikk, den tar som en spisende ørret. Men at den tror det er mat? Neppe.

 

hva slags små laksefluer, enkroks eller tube ? Rifling hitch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit. som en kuriositet kan jeg kanskje nevne at jeg har fått laks på tørrflue i finnmark som har hatt relativt store mengder fjærmygglarver i magen. Det hadde kanskje vært det ultimate...stor laks på fjærmygg ;)

 

En tidl. kollega på Kleven jakt & Fiske i Hammerfest fikk en smålaks på fjærmyggklekker str.#22 og 0.12 mm spiss i Repparfjordelva i år.

Han drev oppstrøms imitasjonsfiske etter SØ midt på dagen da denne "Steady" vakende laksen tok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ut i vår natur eller hva det nå enn heter på nrk..laksen er en SKIKKELIG hissigpropp på vei opp..

Jeg fikk tre lakser i år som tok etter å vært oppe to ganger og luktet på flua først. Alle gode ting er tre! Jeg fisker kun med flyt og små laksefluer, krok 12 og 14. Hadde jeg ikke registrert at disse fiskene var oppe etter flua de første gangene, hadde jeg aldri foretatt flere kast og heller ikke fått fiskene. Dette er "brekkfiske" og veldig spennende. Flua går dritseint på blankt vann og det er ikke snakk om at laksen bommer på flua! Når laksen tar flua er det ingen dramatikk, den tar som en spisende ørret. Men at den tror det er mat? Neppe.

 

hva slags små laksefluer, enkroks eller tube ? Rifling hitch?

 

Ja, Demko det burde jeg ha skrevet. Dette er standard våte dobbelkrok laksefluer. Jeg kan tenke meg at de er 5-10 cm under vann når de sveipes over standplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan komme med noen anbefalinger om hvilke elver nordpå,som er brukbare ørret-og smålakselver?Da snakker vi selvfølgelig om tørrfluefiske ;).Ta det gjerne på PM,hvis dere vil ha det litt for dere selv :)

 

Tror det er ganske mange av de små. Og jeg regner med at de er veldig avhengig av god vannføring før det i det hele tatt skjer noe..

 

Men tana elva er bra har jeg hørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit. som en kuriositet kan jeg kanskje nevne at jeg har fått laks på tørrflue i finnmark som har hatt relativt store mengder fjærmygglarver i magen. Det hadde kanskje vært det ultimate...stor laks på fjærmygg ;)

 

En tidl. kollega på Kleven jakt & Fiske i Hammerfest fikk en smålaks på fjærmyggklekker str.#22 og 0.12 mm spiss i Repparfjordelva i år.

Han drev oppstrøms imitasjonsfiske etter SØ midt på dagen da denne "Steady" vakende laksen tok :-)

 

Jeg og to kompiser hadde et interessant laksefiske i sommer, der laksen beitet selektivt på små fjærmyggpupper/larver. Vi kunne observere store stimer av laks som vandret rundt i hølen og sippvaket mygg. Sinnsykt rått! 8)

 

Etter å ha vært gjennom hele tørrflueboksen, så tok den til slutt på små kobbernymfer og gluebuzzere handtwistet like under overflaten 8)

 

Dette var utrolig vrient fiske, og undertegnede (som hadde glemt myggboksen i bilen) ble stående som en narr ved bredden, mens mine to petribrødre plukket laks med tynne fortommer og bittesmå fluer... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Er det noen som kan komme med noen anbefalinger om hvilke elver nordpå,som er brukbare ørret-og smålakselver?Da snakker vi selvfølgelig om tørrfluefiske ;).Ta det gjerne på PM,hvis dere vil ha det litt for dere selv :)

 

Prøv sideelvene til Tana, Laksjohka kanskje... Neiden er flott, men der er det fullt av finner som har en noe annerledes oppførsel ved elva - for å si det sånn. Hyggelige folk å møte på en og en, men det er sjelden. De har de med å klumpe seg smmen like ved vegen og bilen sin, så gidder man ta det som en tur og vandre oppover med telt og utstyr, kan man he en drømmetur. Ta kontakt med elvevaktene, det er hyggelige folk i Neiden i hvert fall. Jevnt over ellers også, etter min erfaring.

I Neiden har finlenderne, som finnmarkingene sier, adgang til hele elva, i Tana slipper de ikke til innover sideelvene.

Kommagelva utenfor Vadsø er kjent, og en flott naturopplevelse for den som tar det som en villmarkstur over noen døgn. Der går det stor sjørøye også, milevis innover. Det er vel nylig opprettet nasjonalpark der, om det har konsekvenser for fiskeregler og sånn vites ikke....

I Kommag har de drevet et slags tørrfluefiske med stripende fluer siden de lærte det av noen engelskmenn for omtrent hundre år sden, men det er et heller brutalt fiske med digre 18-fotere der smålaksen lempes på land som om det var meitefiske etter steikeørret. Ikke særlig raffinert, og absolutt ikke noe å ta etter, med andre ord....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og to kompiser hadde et interessant laksefiske i sommer, der laksen beitet selektivt på små fjærmyggpupper/larver. Vi kunne observere store stimer av laks som vandret rundt i hølen og sippvaket mygg. Sinnsykt rått! 8)

 

Etter å ha vært gjennom hele tørrflueboksen, så tok den til slutt på små kobbernymfer og gluebuzzere handtwistet like under overflaten 8)

 

Dette var utrolig vrient fiske, og undertegnede (som hadde glemt myggboksen i bilen) ble stående som en narr ved bredden, mens mine to petribrødre plukket laks med tynne fortommer og bittesmå fluer... :rolleyes:

 

"Plukket" er vel sterkt sagt, i hvert fall en av de to slet hard med å få takes  :D. Men helt klart en enorm opplevelse! Omtrent like rått som en annen opplevelse i sommer; det å stå ringside på 10 m hold og se en storlaks stige og ta en flue i overflata. Hmmm, en tilfeldighet at det var snakk om samme fisker i disse to tilfellene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks.

 

Hmm.. er litt usikker på den six-pack.. Bestemt? Laksen er dum, ingen tvil om det, men, den har sterke følelser i forhold til oxygenmengden i elva, temperatur og vannstand. Forbruk av energi er nok stikkordet her som i ørretfiske. Spesielt avgjørende r det kanskje ikke, men, det styrer jo aktiviteten til fisken, og, det er jo igjen ganske avgjørende.. men, mulig jeg tar feil, har ikke fisket laks med tørt.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks.

 

Hmm.. er litt usikker på den six-pack.. Bestemt? Laksen er dum, ingen tvil om det, men, den har sterke følelser i forhold til oxygenmengden i elva, temperatur og vannstand. Forbruk av energi er nok stikkordet her som i ørretfiske. Spesielt avgjørende r det kanskje ikke, men, det styrer jo aktiviteten til fisken, og, det er jo igjen ganske avgjørende.. men, mulig jeg tar feil, har ikke fisket laks med tørt.... ;)

 

mortensen "hitcher" i 3 grader kaldt vann i island  :o gjør noen fluebytter og der satt den :D! er mange som sier det er håpløst å "hitche" i kaldt i vann. han er flink til å trige instinktene til laksen...jeg håper dere ser på hitching som tørrfluefiske da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks.

 

Hmm.. er litt usikker på den six-pack.. Bestemt? Laksen er dum, ingen tvil om det, men, den har sterke følelser i forhold til oxygenmengden i elva, temperatur og vannstand. Forbruk av energi er nok stikkordet her som i ørretfiske. Spesielt avgjørende r det kanskje ikke, men, det styrer jo aktiviteten til fisken, og, det er jo igjen ganske avgjørende.. men, mulig jeg tar feil, har ikke fisket laks med tørt.... ;)

 

mortensen "hitcher" i 3 grader kaldt vann i island  :o gjør noen fluebytter og der satt den :D! er mange som sier det er håpløst å "hitche" i kaldt i vann. han er flink til å trige instinktene til laksen...jeg håper dere ser på hitching som tørrfluefiske da:P

Mortensen vet nok hva han gjør ,for all del. Men du må huske hvor han fisker :rolleyes:

En lokal helt herfra fikk 17 laks på en dag der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks.

 

Hmm.. er litt usikker på den six-pack.. Bestemt? Laksen er dum, ingen tvil om det, men, den har sterke følelser i forhold til oxygenmengden i elva, temperatur og vannstand. Forbruk av energi er nok stikkordet her som i ørretfiske. Spesielt avgjørende r det kanskje ikke, men, det styrer jo aktiviteten til fisken, og, det er jo igjen ganske avgjørende.. men, mulig jeg tar feil, har ikke fisket laks med tørt.... ;)

 

mortensen "hitcher" i 3 grader kaldt vann i island  :o gjør noen fluebytter og der satt den :D! er mange som sier det er håpløst å "hitche" i kaldt i vann. han er flink til å trige instinktene til laksen...jeg håper dere ser på hitching som tørrfluefiske da:P

ser du referere til mortensen sin hitching på island, men tror du ikke dette har noe med tettheten av fisken, og at det gjevnt over er grunnere i elvene der?

ser mange av filmene derfra, at selv den om fisken går opp i elvene på kaldt vann 3-4 grader så står den ofte ikke på dypere vann en 1 meter eller 2.

skulle gjerne tro at fiskene har litt lettere for å stige opp da en på meget dypere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at vannstand og temperatur ikke er spesielt avgjørende for om man får godt tørrfluefiske etter laks.

 

Hmm.. er litt usikker på den six-pack.. Bestemt? Laksen er dum, ingen tvil om det, men, den har sterke følelser i forhold til oxygenmengden i elva, temperatur og vannstand. Forbruk av energi er nok stikkordet her som i ørretfiske. Spesielt avgjørende r det kanskje ikke, men, det styrer jo aktiviteten til fisken, og, det er jo igjen ganske avgjørende.. men, mulig jeg tar feil, har ikke fisket laks med tørt.... ;)

 

mortensen "hitcher" i 3 grader kaldt vann i island  :o gjør noen fluebytter og der satt den :D! er mange som sier det er håpløst å "hitche" i kaldt i vann. han er flink til å trige instinktene til laksen...jeg håper dere ser på hitching som tørrfluefiske da:P

ser du referere til mortensen sin hitching på island, men tror du ikke dette har noe med tettheten av fisken, og at det gjevnt over er grunnere i elvene der?

ser mange av filmene derfra, at selv den om fisken går opp i elvene på kaldt vann 3-4 grader så står den ofte ikke på dypere vann en 1 meter eller 2.

skulle gjerne tro at fiskene har litt lettere for å stige opp da en på meget dypere vann.

 

Har du prøvd dette på hjemmelige trakter Trond ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du referere til mortensen sin hitching på island, men tror du ikke dette har noe med tettheten av fisken, og at det gjevnt over er grunnere i elvene der?

 

Jeg vet ikke for Riffling, men for "vanlig" tørrflue så er min erfaring at tetthet ikke har noe si. Laksen går like gjerne opp om det er en i kulpen eller flere. Dybde tror jeg også har mindre å si enn det de fleste tror. Dette er erfaringer fra Finnmark, så jeg vet ikke om det gjlder andre steder.

 

Uten å si noe stygt om Riffling så er dette for meg Riffling, og tørrfluefiske er - tørrfluefiske  ;).

 

Når jeg allt er i gang med sleivkjeft så er det merkelig hvor ofte Sixpack ikke har med rett flueboks  :-X?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...