Gå til innhold

Fluer til sjørøye


sixpack_karlsen

Anbefalte innlegg

Hvilke fluer funker best på sjørøya, etter at den har kommet opp i ferskvann?

 

Jeg er f.o.f. på jakt etter gode imitasjoner, kanskje med noen triggere som tenner sjørøya det lille ekstra... :rolleyes:

 

PS! Jeg søker råd fra erfarne sjørøye-fiskere, så flue-banditten du trenger ikke komme med noe "jeg har lest/hørt atte..."-crap... ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuck Chuck Midge er en meget effektiv myggklekker til sjørøye i ferskvann!

Spottfiske med en sort "Gluebuzzer" med røde cheeks (cheeks'ene er viktige) like under vannfilmen kan også være farlig effektivt!

 

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=56:gluebuzzer&catid=38:fjaermygg&Itemid=61

 

post-3090-13949860433668_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en søppelsekk loppe funker... denne kan også imitere marflo ;)

 

bind den gjærne i litt mindre størrelser til ferskvann og litt større til saltvann ;)

 

Har du fått sjørøye på søppelsekk-nymfa di i ferskvann?

 

Jeg har fisket litt med slike imitasjoner etter sjørøye, men jeg har kun fått røya til å ta dem i sjøen... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en søppelsekk loppe funker... denne kan også imitere marflo ;)

 

bind den gjærne i litt mindre størrelser til ferskvann og litt større til saltvann ;)

 

Har du fått sjørøye på søppelsekk-nymfa di i ferskvann?

 

Jeg har fisket litt med slike imitasjoner etter sjørøye, men jeg har kun fått røya til å ta dem i sjøen... :rolleyes:

[/quote

 

 

har aldri fisket røye eller sjørøye men jeg vet at det er folk som har tatt fisk på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke skryte på meg all verdens erfaring men da jeg en gang fisket en del i Laksvatnet og på Ringvassøya (du vet vel hvor?) var små superenkle myggklekkere (sort kropp av bindetråd, grizzly hackle bundet som parachute rundt et hvitt polygarnvinge, uten annen thorax enn litt mer bindetråd, bundet på caddis krok #14-#16) helt uunnværlige. Fikk bra med sjørøye på slike klekkere når de var oppe og beitet i overflaten. Ellers funket små mørkebrune kulehode hareørenymfer (ned til #16) og ørsmå myggpupper av svart bindetråd med bittelitt hvitt poly som gjeller. Intet revolusjonerende med andre ord, det er nok langt viktigere å være på rett plass til rett tid - straks etter flakene svømmer opp fra sjøen. Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min erfaring er at tynnere og slankere fluer fungerer godt for sjørøya. Ikke minst kan tempoet med fordel settes opp når det gjelder nymfer, sammenlignet med når man er ute etter ørreten. Hva synes dere andre?

 

Og ja, ;) der er noen fine plasser på den der øya ja... men resten får vi eventuelt ta på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sixpack,

 

Når sjørøya kommer opp fra sjøen har den jo beitet lenge på små krabber og blitt selektiv. Du bør derfor prøve krabbe imitasjoner, eks furry foam eller møbel filt-rundinger krabber.

 

Dersom dette ikke funker  ;) fisker jeg med slanke PT eller kobbertrådnymfer i 16-18, eller vårflue pupper i str 14-12. Det mest imponerende er alikevel å se en 2+ sjørøye gå opp fra 2 meters for å ta en mygg klekker i str 20. Bruk litt Antron i thorax som trigger, og flytehjelp av celleplast eller snøhare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør litt i røye-fingrene etter å ha sett dette :

http://www.youtube.com/watch?v=oGRlQ_C6Ie4&feature=related

 

Fantastisk, og av en eller annen grunn undervurdert fisk .

 

Fortalte de hvor det var? ;D

 

Hvilke fluer ville du tatt dem på?

 

Er innlandsrøya like småspist som sjørøya?

Jeg ville kopiert innholdet i nymfeboksen til Lars Mathisen på forumet her, om jeg ikke på død og liv skulle fisket tørt  ;)

Har hatt bra suksess med tilsvarende nymfer på sjørøye, og regner med de duger like bra til innlandsrøya.

Min erfaring er at sjørøya ikke nødvendigvis er småspist, spesielt ikke de nygåtte.

Har opplevd fantastisk sjørøye-fiske på tørt også, og har erfart at de gjerne foretrekker fluer som flyter veldig høyt på vannet.

Noen som vet om sjørøya vil være fredet i elvene nordpå også de kommende år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de vassdragene sjørøya ble fredet 2008 vil fredningen fortsette en fireårs periode iht. vedtaket fra fylkesmannen.

Jeg personlig mener vedtaket er riktig, men en bør fokusere mere på tyvfisket i sjøen!

 

Synet av store gytefisker kan være heftig nok, men skikkelig store, blanke røyer midtsommers pirrer fiskelysten langt mere ;-)

 

 

Fisker ikke på gytevarpene lengere, men storrøyene på varpet tar gledelig store streamere med mye glitter og stas....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...