Gå til innhold

Bildetråden 2009


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,7k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

;D

 

Ser at portrettlinsa kommer til kort på lange avstander :-\

edit: Det er godt mulig det er mannen bak kameraet som feiler, og ikke objektivet ;)

 

Han duden i den grønne pølsevogna kunne det med å "legge han bred" :o

post-0-13949866681948_thumb.jpg

post-0-13949866682659_thumb.jpg

post-0-13949866683257_thumb.jpg

post-0-13949866723377_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde av Linerla det der Jan. Fint utsnitt.

En liten runde i Photoshop kan gjøre underverker med et godt utgangspunkt. Nå er det jo selvsagt en smakssak hvordan man vil at bildet skal fremstå. Men er råbildet bra som dette, kan mann få til litt av hvert.

 

[attachimg=1]

 

Gisle

 

 

Takk for det Gisle. Dette bildet er urørt.

Hva bruker dere å gjøre med bildene ? Bare kutting eller "justeres" bildet med tanke på skarphet osv. Bildet er ikke tatt i RAW format.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte at det var ubesudlet.  ;D

Har brukt en funksjon som heter Curves, samt at jeg har juster skarphet.  Har i tilegg fjerna noe ""bøss" på høyre side av beina til fuglen. Er ingen superbruker på Photoshop, så jeg bare tester de funskjonene som gir meg et forbedret bilde.

 

Bruker alltid og justere skarphet på mine bilder. Ikke fordi de er uskarpe, men for å gi dem en ekstra "snert". Uskarpe bilder blir de sjelden noe greie på uansett hva du gjør.  ( i alle fall med mine kunnskaper om bilderedigering) Hender selvsagt også at jeg gjør andre justeringer også, men dette vurdere jeg for det enkelte bilde. Jeg gidder ikke ta bilder i RAW format. Tar mye plass på disken, og jeg bruker kun bildene mine til hobby greier, så det er godt nok for meg.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta bilder i RAW format. Tar mye plass på disken, og jeg bruker kun bildene mine til hobby greier, så det er godt nok for meg.

 

Gisle

 

Tja.. en standard TB-disk (intern sata, 7200rpm) koster rundt 0.67 kr/GB ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta bilder i RAW format. Tar mye plass på disken, og jeg bruker kun bildene mine til hobby greier, så det er godt nok for meg.

 

Gisle

 

Tja.. en standard TB-disk (intern sata, 7200rpm) koster rundt 0.67 kr/GB ;)

 

Har ingen ting med kostnader og gjøre Claus. Mer med hva som er praktisk for mitt bruk. Så lenge jeg ikke skal selge bilder, lage store forstørrelser, drive med masse bilderedigering mm. ser jeg ikke poenget til mitt bruk. Hvorfor skal jeg fylle opp en disk med masse bilder som bare tar masse plass?

 

selvfølgelig en smakssak som hver enkelt får ta stiling til.

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke ta bilder i RAW format. Tar mye plass på disken, og jeg bruker kun bildene mine til hobby greier, så det er godt nok for meg.

 

Gisle

 

Tja.. en standard TB-disk (intern sata, 7200rpm) koster rundt 0.67 kr/GB ;)

 

Er en 1,5 TB ekstern harddisk på tilbud hos Multicom nå :D 999,-

Dvs. 0,67 kr/GB

 

Jeg liker å bruke eksterne harddisker til bilder og film fordi det ikke krever den ekstra hastigheten man får ved interne disker og fordi en ekstern disk ikke bidrar til å øke systemtemperaturen inne i PCen. Harddiskene har faktisk en av de komponentene som avgir mest varme i PCen din ;) De interne harddiskene mine blir brukt til spill og andre programmer som har fordel av den ekstra hastigheten man får gjennom interne disker.

 

Mine specs. på harddisker på PCen er som følger:

- 2 stk. 250 GB intern harddisk (spill og programmer)

- 1 stk. 1 TB ekstern harddisk (bilder, film og musikk)

- 1 stk. 200 GB ekstern harddisk (bilder, film og musikk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harddiskene har faktisk en av de komponentene som avgir mest varme i PCen din ;)

 

Synes ikke 32 grader er så plagsomt mye, tatt i betrakning jeg ikke har ekstra kjøling ;)

Skjermkortet derimot ligger på 80 +/- idle ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke innstillinger er egentlig alfa omega for actionbilder?

 

Spørs helt og holdent hva man skal fotografere. Sportsfotografer er glade i objektiver med høy brennvidde og lave blender-verdier. Noe som fører til at de kanskje er de mest ressurskrevende av fotografer. Fotografene til top gear magazine er veldig glade i å ta bilder hvor bilen er sylskarp, men i bevegelse - og bakgrunnen dratt utover. Det skaper en ganske herlig fartsfølelse. Det krever igrunnen at du er på grensen mellom hva som blir skarpt og uskarpt. Så må kameraet bevege seg i samme hastighet som objektet man tar bilde av. De bruker gjerne en bil som kjører like fort som bilen de skal ta bilde av. Så opererer de med lukkertid og blender som er på kanten av hva som fører til skarpe bilder.

 

Man kan jo prøve å bevege kameraet like fort som bilene kjører forbi på feks. E6.. er slettes ikke lett å få til. :)

 

De få gangene jeg har tatt sportsbilder har jeg vært opptatt av å få de så skarpe som mulig, og variert dybdeskarpheten(v. blender) etter hva jeg har tatt bilde av.. eller hvor aktuell bakgrunnen evt. måtte være. Men essensen har stort sett være å slippe inn så mye lys som mulig, og hurtigst mulig lukkertid - dersom været tillater det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harddiskene har faktisk en av de komponentene som avgir mest varme i PCen din ;)

 

Synes ikke 32 grader er så plagsomt mye, tatt i betrakning jeg ikke har ekstra kjøling ;)

Skjermkortet derimot ligger på 80 +/- idle ;D

 

Prøv å kjenn på harddisken din rett etter en heftig PC-økt så skjønner du hva jeg mener ;)

 

En annen ting med å fylle på plass med intern harddisk er at det blir mindre mengde luft i PCen din som igjen fører til at komponentene i PCen har mindre luft å varme opp, og kan derfor varme opp systemet fortere. Desto mer du trykker inn i en PC, desto varmere blir den, forutsatt at du ikke oppgraderer kjølesystemet underveis da ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harddiskene har faktisk en av de komponentene som avgir mest varme i PCen din ;)

 

Synes ikke 32 grader er så plagsomt mye, tatt i betrakning jeg ikke har ekstra kjøling ;)

Skjermkortet derimot ligger på 80 +/- idle ;D

 

Prøv å kjenn på harddisken din rett etter en heftig PC-økt så skjønner du hva jeg mener ;)

 

En annen ting med å fylle på plass med intern harddisk er at det blir mindre mengde luft i PCen din som igjen fører til at komponentene i PCen har mindre luft å varme opp, og kan derfor varme opp systemet fortere. Desto mer du trykker inn i en PC, desto varmere blir den, forutsatt at du ikke oppgraderer kjølesystemet underveis da ;)

 

 

Det kommer vel strengt talt an på kabinettet, og hvor stort det er. :)

Det er stor forskjell på løsninger mellom Lian Li og Qtec for å si det sånn :P

 

Nei, jeg foretrekker interne disker, både på brukspc`n og serveren. Hastighet + kapasitet = :D

 

edit: Kabelsalaten på skrivebordet mitt er stor nok som det er  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengt talt an på kabinettet, og hvor stort det er. :)

Det er stor forskjell på løsninger mellom Lian Li og Qtec for å si det sånn :P

 

Nei, jeg foretrekker interne disker, både på brukspc`n og serveren. Hastighet + kapasitet = :D

 

edit: Kabelsalaten på skrivebordet mitt er stor nok som det er  ;)

 

Ang. kabelsalat, så har jeg ingen! :D Det er bare å sette de eksterne harddiskene med baksiden bakerst på skrivebordet slik at ledningene fra harddiskene henger ned bak skrivebordet :D Dermed får du et fint og ryddig skrivebord ;)

 

Vi kan nok fortsette å diskutere dette i det vide og det brede, men for at tråden ikke skal spore for mye av akkurat bildene, tror jeg det er best å si at vi er enige i at vi er uenige ;) Det er ikke ulovlig å ha forskjellige meninger her i verden, og godt er det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke innstillinger er egentlig alfa omega for actionbilder?

Tar sjansen og slenger inn et av mine. Her er det panorering som gjelder. Når dette sitter, kan det bli riktig så tøft. Men, med såppas lange lukkertider(Ikke spør, husker ikke.) ved f.eks. RR, så blir det ganske så mange av bildene som ikke blir vellykket. Jeg vil nok også si at det blir kjørt mye på raske lukkertider, hvis man har et oppdrag å forholde seg til. Med den rette lysstyrken i optikken, da, er man sikrere på å få skarpe bilder, men kan miste mye av fartsfølelsen. Men her kan man jo gjøre så mangt i Photoshop, etc. -Jeg, for min del gidder ikke sitte å "lage" blur på hjul og bakgrunn. Er sikkert gammaldags her, men føler et slikt bilde skal være noenlunde tro mot virkeligheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel strengt talt an på kabinettet, og hvor stort det er. :)

Det er stor forskjell på løsninger mellom Lian Li og Qtec for å si det sånn :P

 

Nei, jeg foretrekker interne disker, både på brukspc`n og serveren. Hastighet + kapasitet = :D

 

edit: Kabelsalaten på skrivebordet mitt er stor nok som det er  ;)

 

Ang. kabelsalat, så har jeg ingen! :D Det er bare å sette de eksterne harddiskene med baksiden bakerst på skrivebordet slik at ledningene fra harddiskene henger ned bak skrivebordet :D Dermed får du et fint og ryddig skrivebord ;)

 

Vi kan nok fortsette å diskutere dette i det vide og det brede, men for at tråden ikke skal spore for mye av akkurat bildene, tror jeg det er best å si at vi er enige i at vi er uenige ;) Det er ikke ulovlig å ha forskjellige meninger her i verden, og godt er det. :)

Smaken er som baken! Alle har en ;D

Neida, forstår poenget ditt og jeg har en ekstern en selv ;)

Forskjellige behov og forskjellige oppsett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foregår denne "panoreringen" da, Dryflyfool? :)

Ska me sjå:

I stedet for å bare peke kameraet mot et motiv i bevegelse, og "skyte", så følger man det. Man bruker da gjerne lenger lukketid, for å få bakgrunnen til å bli uskarp/"dra den ut".(Bakgrunnen, altså :P). Bruker man rask lukkertid på f.eks. en bil/mc i stor fart, vil man gjerne få et skarpt bilde, men bakgrunnen vil da gjerne bli statisk, og det samme med hjul/felg, etc. Et lite tips her, ved panorering, kan være å bruke disse "fokuspunktene" når man følger. Dette er disse lysende punktene/firkantene du ser. Når disse lyser opp, så har du gjerne det/de punkt(ene) i god fokus. Da er det jo greit å prøve å holde det slik, på samme punkt(er) på motivet, i søkeren under panoreringen.

De fleste greie speilrefleksene nå, har "følgefokus". På Canon, f.eks, kalles det "AI-focus/AI-servo".

Selvfølgelig, tar du bildet på skrått mot/fra bevegelsen, så blir det hele noe vanskeligere.

Har jeg fornærmet noen, som kanskje synes dette er så elementært at det ikke er til å holde ut, så ber jeg så mykkje om orsak!(Nei, jeg veit virkelig ikke hvor denne "nynorsken" kommer fra!)

Etterpå skal jeg legge inn et "statisk" bilde fra omtrent samme ståsted som det forrige bildet mitt.

Friminutt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer et mer "statisk", litt lenger ut av svingen. Dette "måtte" jeg ha, så her har jeg brukt raskere lukkertid, samt at det faktisk også går litt saktere.

Viser man dette til "proffe" amatører, særlig med litt andre preferanser enn sport/action, får man høre "statisk!" med en gang. Men for publisering, så holdt det jo...Men panorering er fortsatt med i bildet..[attachimg=1]

post-39-13949866791885_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...