Gå til innhold
  • 0

Supre bøker for Ørretfiskeren som er fersk i gamet Og dere viderekomne!!;D


Gjest vic2r

Spørsmål

Hei!  :)

 

 

Jeg tenkte jeg skulle gi et tips til de som nettop har begynt (OG TIL DERE SOM ER GODT PÅ VEI)Jeg er ikkke HELT fersk men har hat enormt bra nytte av disse bøkene.

 

 

Alle burde skaffe seg::

 

-Staffan Lidstrøms: Bare et kast til

( jeg kjøpte nylig min i bokklubben hvor den gikk for så lite som 79kr...:Dette er det beste bok-kjøpet jeg noen gang har jort)

 

 

Og den boken som er kommet nå nettop og som jeg kjøpte i boklubben for 244kr er FLuefiskerens felthåndbok av Lars Lenth og Lars Nilssen.

 

Denne boka har et genialt oppsett og går igjennom Kappttelvis om:

 

 

FØR FISKETUREN: Nødvendig utstyr, Hvor og når

 

ØRRETMAT: Alle de viktigste flueartene, Døgnfluer, vårfluer, Fjærmygg, Steinfluer, Landinsekter, Er også en del som heter annen mat.

 

KASTING: Litt om kasting

 

PRAKTISK FISKE. tar for seg DET MESTE av kroking, kjøring, håving, sett ut, avlivningsmetoder, Ta vare på fangsten, Lag fiskk ute, Hvordan ta troverdige bilder, Fiske fra kano, Pongtongbåt/bellyboat, Prepping av tørrfluer, Strekking av flue og fortom, Vading, Andre fiskere, Andre arter, I taska til Lenth, I taska til Nilssen

 

REGISTER: Genialt stikkordsregister til å lete opp fluer, mattips, generelle tips osv

 

OM FORFATTERNE: Litt artig fakta om Bege Larsene

 

FLUEFISKERENS FELTNOTATER: Det er lagt igjenn 7 sider til deg hvor du kan skrive ned egne erfaringer:)

 

 

 

Denne boken som er basert bare på egne erfaringer og teorier er ret og slett genial...en STOR HAUG av bra tips trykket ned i en bok som er liten nokk til å få plas i Fluevesten/ Chestpacken. Den er også skrevet på en morsom måte....mange gullkorn basert på egne erfaringer i elva ;)

 

 

Så Mitt Råd er LØP Å  KJØP GUTTER ( Og jenter) ;D ;D ;)

 

 

 

Mvh Victor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

;)

Disse to bøkene er nesten et MUST etter min mening....

 

Det er mye bra på nettet nå om dagen, men å sette seg ned med en ny bok å få en inbilsk trang til å dra frem binnestikka etterpå er en unik følelse:D

 

 

Mvh victor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøpte meg et par utenlandske fluefiskeblader på narvesen her om dagen, og jeg må si at det var bortkastede penger. Så mye uinteressante artikler! Siste gang jeg kjøper meg noe lignende.. Holder meg heretter til norske velomtalte bøker ja!

 

Men smaken er som baken, disse gav meg i alle fall ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alle burde skaffe seg::

-Staffan Lidstrøms: Bare et kast til

( jeg kjøpte nylig min i bokklubben hvor den gikk for så lite som 79kr...:Dette er det beste bok-kjøpet jeg noen gang har jort)

 

 

Helt enig, pensum for alle fluefiskere, skal du ha bare en bok, kjøp denne.

 

Har også fått tilsendt FLuefiskerens felthåndbok av Lars Lenth og Lars Nilssen. Må inrømme at jeg hadde litt større forventninger til den og ble litt skuffet. Den er nok bra for ferske fluefiskere og inneholder jo litt nyttig for oss andre også,  men det var kanskje at forventningene var litt for store denne gangen. Formatet på boka gjør at den kan tas med på tur, men tviler på om papiret tåler for mange felt øvelser.

 

Pål Krogvold og Ketil Sand sin bok Insektlære er en bok alle fluefiskere bør vurdere å kjøpe. Meget bra og vil bli lest MYE!

 

Ørretboka til Iacob Sømme vil jeg også anbefale. Den setter fisket litt i perspektiv i og med at den kom ut i 1943. det har skjedd mye på utstyrsfronten siden Sømme trasket på Vidda, men jeg tror fisken ikke er så opptatt av dette. Sømmes iaktagelser er verdt å ta med seg.

 

bjorni

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eneste rene fluefiskebladet jeg synes er ålreit, er flugfiske i norden.

Bortsett fra at det til tider kan være litt tungt å lese svensk.

 

selges det på narvesen? skal ta en kikk på det neste gang jeg er innom i alle fall, men da skal jeg stå å bla en stund  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eneste rene fluefiskebladet jeg synes er ålreit, er flugfiske i norden.

Bortsett fra at det til tider kan være litt tungt å lese svensk.

 

selges det på narvesen? skal ta en kikk på det neste gang jeg er innom i alle fall, men da skal jeg stå å bla en stund  ;)

 

Jepp, men ikke alle butikker som har. Labosa hadde noen nummer for salg her til kr. 15,- pr. blad. Kvaliteten på bladene er jevntover høy, men noe variasjon er det jo alltid. FiN er første jeg ser etter når jeg skal ut og fly. Da blir ikke turen kjedelig  :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Pål Krogvold og Ketil Sand sin bok Insektlære er en bok alle fluefiskere bør vurdere å kjøpe. Meget bra og vil bli lest MYE!

Etter min mening er dette den mest interessante og lærerike boka for fluefiskeren som har kommet på mange år, så denne bør ingen nøle med å kjøpe  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøpte meg et par utenlandske fluefiskeblader på narvesen her om dagen, og jeg må si at det var bortkastede penger. Så mye uinteressante artikler! Siste gang jeg kjøper meg noe lignende.. Holder meg heretter til norske velomtalte bøker ja!

 

Men smaken er som baken, disse gav meg i alle fall ingenting!

 

Har titt og ofte kjøpt utenlandske fiskeblader, men det er stort sett reprise på reprise.

Synes vi det er mye reklame i de norske..?

 

Mye bra bøker om fluefiske rundt om. Mange bra utenlandske også.

Min første praktiske bok om fluefiske er skrevet av Knut Rom. Husker ikke tittelen, men den ga fart på mitt fluefiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

Kjøpte meg et par utenlandske fluefiskeblader på narvesen her om dagen, og jeg må si at det var bortkastede penger. Så mye uinteressante artikler! Siste gang jeg kjøper meg noe lignende.. Holder meg heretter til norske velomtalte bøker ja!

 

Men smaken er som baken, disse gav meg i alle fall ingenting!

 

Har titt og ofte kjøpt utenlandske fiskeblader, men det er stort sett reprise på reprise.

Synes vi det er mye reklame i de norske..?

 

Mye bra bøker om fluefiske rundt om. Mange bra utenlandske også.

Min første praktiske bok om fluefiske er skrevet av Knut Rom. Husker ikke tittelen, men den ga fart på mitt fluefiske :-)

 

Heter den "etter ørret"? Samme som Lars Lenth leser fra i tfl3? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"den samme Elva" syns jeg er helt fabelaktig! Endte opp med å lese den for andre gang iløpet av juleferien. Alle de over 200 siden ble lest igjennom på en ettermiddag. Er ikke så mye lærdom i denne boken(det er jo en roman), men den er herlig lesing åkkesom. Man kjenner seg igjen i mang en situasjon som hoved personen i boken skildrer. Jeg satt og smilte alle 5 timene jeg brukte på å lese boka. ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

"den samme Elva" syns jeg er helt fabelaktig! Endte opp med å lese den for andre gang iløpet av juleferien. Alle de over 200 siden ble lest igjennom på en ettermiddag. Er ikke så mye lærdom i denne boken(det er jo en roman), men den er herlig lesing åkkesom. Man kjenner seg igjen i mang en situasjon som hoved personen i boken skildrer. Jeg satt og smilte alle 5 timene jeg brukte på å lese boka. ;D

 

 

Samme her, digger den :) En bok jeg unner alle å lese )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"den samme Elva" syns jeg er helt fabelaktig! Endte opp med å lese den for andre gang iløpet av juleferien. Alle de over 200 siden ble lest igjennom på en ettermiddag. Er ikke så mye lærdom i denne boken(det er jo en roman), men den er herlig lesing åkkesom. Man kjenner seg igjen i mang en situasjon som hoved personen i boken skildrer. Jeg satt og smilte alle 5 timene jeg brukte på å lese boka. ;D

 

 

Har de fleste bøkene som er referet til i tråden og mange andre om sporsfiske. Men "Den samme elva" har jeg ikke.

Hvem er forfatter av den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Terje Refsahl

"den samme Elva" syns jeg er helt fabelaktig! Endte opp med å lese den for andre gang iløpet av juleferien. Alle de over 200 siden ble lest igjennom på en ettermiddag. Er ikke så mye lærdom i denne boken(det er jo en roman), men den er herlig lesing åkkesom. Man kjenner seg igjen i mang en situasjon som hoved personen i boken skildrer. Jeg satt og smilte alle 5 timene jeg brukte på å lese boka. ;D

 

 

Har de fleste bøkene som er referet til i tråden og mange andre om sporsfiske. Men "Den samme elva" har jeg ikke.

Hvem er forfatter av den?

 

 

Lars Lenth :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest WoolyBogger

Henger meg på og repiterer litt. Disse bøkene har jeg hatt stor glede av

"Fluefiske fra A til X" - Pål krogvold  --- Som tittelen sier Fluefiske fra a til x

"Insektlære" -  Pål Krogvold og Ketil Sand   --- Denne boka blir du aldri ferdig med, feltbok medfølger.

"Fluefiske i skogens stille vann" -  Alf Rønneberg.   ---  Vakker, ja så vakker.

"Zzzzzap" - Mathias Lilleheim  --- Genial for å lære og holde ved like i dvale delen av året. Teknikk i dybden.

og selfølgelig

"Kunsten å kaste med flue" - Mel Krieger   --- Need I say more

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/enkeltSok.do?rom=AK&enkeltsok=mel+krieger&innsnevre=ja&submit=+S%C3%B8k+&rom=AK

 

 

"Bare et kast til"  - Staffan Lidstrøms: 

"Fluefiskerens felthåndbok" - Lars Lenth og Lars Nilssen.

 

Er begge bøker jeg skal skaffe meg. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har akkurat lest "Insektslære for fluefiskere". Som navnet tilsier er det ikke en a-å fluefiskebok for nybegynnere, men en bok om insektene og hvordan vi imiterer dem. Boka har er et naturvitenskapelig preg, og vitner om MANGE års praktisk erfaring og ikke minst lab-arbeid. Hvert kapittel avsluttes med noen sider med (meningsløst for noen) ørsmå detaljer hos de ulike insektsartene, men de er lett å styre unna, eller gjemme til en senere anledning dersom det ikke synes vesentlig ved første gjennomgang. Boka tar selvfølgelig for seg norske forhold. Kjøp!

 

 

Fluefiskeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...