Gå til innhold

Klekkinger i nord


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Langt. Det er tidlig i år. Kanskje for sent for mye Rhodani, ja. Aurivilli er det vel alltids.

Men nå er det skikkelig surt, så det er fortsatt ikke så lett å si.

Jeg tror det blir bra timing uansett. Pleier å være store vårflueklekkinger på litt fuktige formiddager på den tida. Det liker storauren!

Selv er jeg så lei av å konsekvent være en uke for tidlig. Mye lurere å komme når det er skikkelig i gang. <<l

Jeg håper du har rett med timingen Håvard ;).

Opplevde noe av det samme for et par år siden.

Døgnfluene var i ferd med å brenne ut idet vi kom oppover og etter et par dager var det ikke nok til å lokke opp ørreten..

Det var masse vårfluer men fiskene var ikke veldig innteresserte :-\.

Mulig det kunne ha sammenheng med at det ble veldig lav vannstand samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Langt. Det er tidlig i år. Kanskje for sent for mye Rhodani, ja. Aurivilli er det vel alltids.

Men nå er det skikkelig surt, så det er fortsatt ikke så lett å si.

Jeg tror det blir bra timing uansett. Pleier å være store vårflueklekkinger på litt fuktige formiddager på den tida. Det liker storauren!

Selv er jeg så lei av å konsekvent være en uke for tidlig. Mye lurere å komme når det er skikkelig i gang. <<l

Jeg håper du har rett med timingen Håvard ;).

Opplevde noe av det samme for et par år siden.

Døgnfluene var i ferd med å brenne ut idet vi kom oppover og etter et par dager var det ikke nok til å lokke opp ørreten..

Det var masse vårfluer men fiskene var ikke veldig innteresserte :-\.

Mulig det kunne ha sammenheng med at det ble veldig lav vannstand samtidig..

Skikkelig lav vannstand er det eneste som kan spolere fisket på Finnmarksvidda fullstendig.

Beste fisket jeg har hatt i disse traktene har jeg hatt på store vårflueklekkinger på dagtid. Mye mer action enn under døgnflueklekkinger. Men er det ordentlig lavt og varmt vann hjelper ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usannsynlig. Suser litt rundt på Nordkalotten i den tida der, og hvis det er fine forhold der-du-vet sitter jeg sikkert inne i buskene og spaner - mens jeg blir fortært levende av mygga :D

Hehe,da skal jeg se etter deg i buskene :P.

Hadde vært trivelig å slått av en prat i år igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv oppover til "elva mi" den 5 juli.  Noen som har noen rapporter fra Øst-Finnmark?

Er det så tidlig som alle frykter eller kan jeg spare 2 generasjons fluene?

Kjenner det blir ekstra deilig å komme seg oppover i år - bortsett fra at jeg har hørt at det er gitt tilatelse til ti (10) stk. ekstra fiskekort til noen innpåslitne søringer som skal teste ut noe hypermoderne og nyskapende fiskeutstyr p-off

Jeg får håpe at det lokale brennevinet tar seg av dette og at jeg får fiske i fred og ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv oppover til "elva mi" den 5 juli.  Noen som har noen rapporter fra Øst-Finnmark?

Er det så tidlig som alle frykter eller kan jeg spare 2 generasjons fluene?

Kjenner det blir ekstra deilig å komme seg oppover i år - bortsett fra at jeg har hørt at det er gitt tilatelse til ti (10) stk. ekstra fiskekort til noen innpåslitne søringer som skal teste ut noe hypermoderne og nyskapende fiskeutstyr p-off

Jeg får håpe at det lokale brennevinet tar seg av dette og at jeg får fiske i fred og ro...

Kortbegrensninger på ørretfiske i Finnmark? Hvor er dette?

Uansett, tror du får kanonfiske :D

Etter min erfaring er andre uka i juli den sikreste uka av alle. Da er det stort sett bra føre uansett om det er et seint eller tidlig år. Og tidlig er det ikke i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv oppover til "elva mi" den 5 juli.  Noen som har noen rapporter fra Øst-Finnmark?

Er det så tidlig som alle frykter eller kan jeg spare 2 generasjons fluene?

Kjenner det blir ekstra deilig å komme seg oppover i år - bortsett fra at jeg har hørt at det er gitt tilatelse til ti (10) stk. ekstra fiskekort til noen innpåslitne søringer som skal teste ut noe hypermoderne og nyskapende fiskeutstyr p-off

Jeg får håpe at det lokale brennevinet tar seg av dette og at jeg får fiske i fred og ro...

Kortbegrensninger på ørretfiske i Finnmark? Hvor er dette?

Uansett, tror du får kanonfiske :D

Etter min erfaring er andre uka i juli den sikreste uka av alle. Da er det stort sett bra føre uansett om det er et seint eller tidlig år. Og tidlig er det ikke i år.

Tja..  Vet ikke hvor konkret jeg skal bli, men synes nok at øst-finnmark holder :-*

Det er flere vassdrag som nå er i en situasjon hvor forpaktningsavtalen blir reforhandlet med FEFO. Dette kan medføre begrensninger i kortsalg, høyere priser samt "diskriminering" av alle som ikke er bosatt i finnmark.

Jeg vil anbefale alle som har sin "egen" elv i finnmark å bli hovedmedlem i foreningen der.

Dette kan eventuelt gi deg flere rettigheter en de som bare er turister.

Les mer om de forskjellig sakene på www.fefo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle som har sin "egen" elv i finnmark å bli hovedmedlem i foreningen der.

Dette kan eventuelt gi deg flere rettigheter en de som bare er turister.

Dessverre ikke bare og bli medlem gitt, endel av de foreningene er lukket for oss dødlige sørfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv oppover til "elva mi" den 5 juli.  Noen som har noen rapporter fra Øst-Finnmark?

Er det så tidlig som alle frykter eller kan jeg spare 2 generasjons fluene?

Kjenner det blir ekstra deilig å komme seg oppover i år - bortsett fra at jeg har hørt at det er gitt tilatelse til ti (10) stk. ekstra fiskekort til noen innpåslitne søringer som skal teste ut noe hypermoderne og nyskapende fiskeutstyr p-off

Jeg får håpe at det lokale brennevinet tar seg av dette og at jeg får fiske i fred og ro...

Kortbegrensninger på ørretfiske i Finnmark? Hvor er dette?

Uansett, tror du får kanonfiske :D

Etter min erfaring er andre uka i juli den sikreste uka av alle. Da er det stort sett bra føre uansett om det er et seint eller tidlig år. Og tidlig er det ikke i år.

Tja..  Vet ikke hvor konkret jeg skal bli, men synes nok at øst-finnmark holder :-*

Det er flere vassdrag som nå er i en situasjon hvor forpaktningsavtalen blir reforhandlet med FEFO. Dette kan medføre begrensninger i kortsalg, høyere priser samt "diskriminering" av alle som ikke er bosatt i finnmark.

Jeg vil anbefale alle som har sin "egen" elv i finnmark å bli hovedmedlem i foreningen der.

Dette kan eventuelt gi deg flere rettigheter en de som bare er turister.

Les mer om de forskjellig sakene på www.fefo.no

OK. Akkurat det jeg fryktet da de begynte å styre med den h******* Finnmarkseiendommen.

Naturforvaltningsmessig er Finnmark blitt et herlig rotebol, og det blir bare verre og verre for hvert år.  

Før Finnmarkseiendommen var det likt for alle. Klarer fortsatt ikke å forstå hva som var galt med det. Det fungerte aldeles utmerket.

Jaja. Var ikke meningen å ødelegge tråden med surking, beklager.

Skitt fiske, André <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnmarkslover er til for at samene kan forvalte utmarksområdene på en forsvarlig måte i pakt med naturen, Håvard. De er jo naturmennesker som ikke kjører ATV på kryss og tvers av vidda og ødelegger! Ikke setter de garn i Tana og sier sportsfiskerne tømmer elva heller... De setter faktisk ikke garn under isen i sårbare ørretelver om vinteren heller. Nei her var du negativ Håvard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv oppover til "elva mi" den 5 juli.  Noen som har noen rapporter fra Øst-Finnmark?

Er det så tidlig som alle frykter eller kan jeg spare 2 generasjons fluene?

Kjenner det blir ekstra deilig å komme seg oppover i år - bortsett fra at jeg har hørt at det er gitt tilatelse til ti (10) stk. ekstra fiskekort til noen innpåslitne søringer som skal teste ut noe hypermoderne og nyskapende fiskeutstyr p-off

Jeg får håpe at det lokale brennevinet tar seg av dette og at jeg får fiske i fred og ro...

Kortbegrensninger på ørretfiske i Finnmark? Hvor er dette?

Uansett, tror du får kanonfiske :D

Etter min erfaring er andre uka i juli den sikreste uka av alle. Da er det stort sett bra føre uansett om det er et seint eller tidlig år. Og tidlig er det ikke i år.

Tja..  Vet ikke hvor konkret jeg skal bli, men synes nok at øst-finnmark holder :-*

Det er flere vassdrag som nå er i en situasjon hvor forpaktningsavtalen blir reforhandlet med FEFO. Dette kan medføre begrensninger i kortsalg, høyere priser samt "diskriminering" av alle som ikke er bosatt i finnmark.

Jeg vil anbefale alle som har sin "egen" elv i finnmark å bli hovedmedlem i foreningen der.

Dette kan eventuelt gi deg flere rettigheter en de som bare er turister.

Les mer om de forskjellig sakene på www.fefo.no

OK. Akkurat det jeg fryktet da de begynte å styre med den h******* Finnmarkseiendommen.

Naturforvaltningsmessig er Finnmark blitt et herlig rotebol, og det blir bare verre og verre for hvert år.  

Før Finnmarkseiendommen var det likt for alle. Klarer fortsatt ikke å forstå hva som var galt med det. Det fungerte aldeles utmerket.

Jaja. Var ikke meningen å ødelegge tråden med surking, beklager.

Skitt fiske, André <<l

Håvard,

Jeg fryktet også store omveltninger med fefo, men at de skulle være så jævlige kan jeg ikke begripe!

Forstår at lokalfolket blir grinete av at velutrustede søringer "overtar" elva deres, men å boikotte og nærmest utestenge alt som ikke er bosatt i komunen/fylket er faen meg rasisme!

Ifjor betalte jeg kr 150,- pr døgn som "søring" medlem - i år blir det nesten 500,- om jeg gidder.

Ja - jeg har vært medlem i mange år!!

Priser er en ting, men forpaktningen av elv, hytter og annen eiendom henger ikke på greip det heller!

Uansett - ørreten er feitere en noe annet sted, folket er hyggelig og det lokale brennevinet er godt - fly er bestillt og tur blir deg!

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...