Gå til innhold

"Aktivering" av fotokromatiske briller


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Mine briller er fotokromatiske, og den største forskjellen merker jeg under fiske sent på ettermiddagene, mot kveld, når andre må ta av solbrillene for å få nok lys, har jeg dem fortsatt på.  utvendig ser de like mørke ut.

Men de reagerer ikke så kjapt at dersom jeg for eksempel kjører inn i en tunnel, og merker at de endrer lysfiltrering i løpet av kort tid, det tar en stund.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk til det ene glasset og hold brilleene opp mot en sterk lyskilde. Er de fotokromatiske bør du se forskjell på de to glassene etter kort tid. Det virker på mine. 8)

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par briller med utskiftbare fotokromatiske (og polariserende) linser. Har ikke trengt å "aktivere" noen av disse, hverken de brune, sorte eller klare glassene.

 

Men gjør som Sjur sier, så vil du kunne se det ganske så fort  ;)

 

Jeg er også ening med hmmm... om at den største forskjellen er når lyset begynner å avta litt. Da er det mange som må av med brillene. Mens briller med fotokromatiske glass kan man bare fortsette å ha på.

Jeg bruker feks de klare glassene mine på kvelds, og delvis nattfiske. (Mest med fare for "flue i øyet" - fenomenet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle fra fersking på forumet :)

 

Fotokromatiske glass trenger direkte UV stråling for å bli mørke. De kan av og til være litt "daffe" når de er nye, og trenger å aktiviseres ved hjelp av UV lys. Det gjør du selv ved å ta dem med på solstudioet(!) eller stikke innom en optiker som har et apparat nettopp til slikt bruk. Ved å cycle glassene noen ganger blir de raskere til og skifte farge, og mørkere i direkte sollys.

Du får samme effekten ved å bruke brillen normalt, men det tar kanskje litt lengre tid før de fungerer optimalt.

Fargeskiftende fiskebriller bør ha et polaroidfilter i tillegg for at du skal kunne se gjennom refleksen fra vannflata, men da vil også glasset alltid ha litt farge, uansett lysforhold, og kanskje egne seg dårlig når lyset forsvinner.

 

mvh Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle fra fersking på forumet :)

 

Fotokromatiske glass trenger direkte UV stråling for å bli mørke. De kan av og til være litt "daffe" når de er nye, og trenger å aktiviseres ved hjelp av UV lys. Det gjør du selv ved å ta dem med på solstudioet(!) eller stikke innom en optiker som har et apparat nettopp til slikt bruk. Ved å cycle glassene noen ganger blir de raskere til og skifte farge, og mørkere i direkte sollys.

Du får samme effekten ved å bruke brillen normalt, men det tar kanskje litt lengre tid før de fungerer optimalt.

Fargeskiftende fiskebriller bør ha et polaroidfilter i tillegg for at du skal kunne se gjennom refleksen fra vannflata, men da vil også glasset alltid ha litt farge, uansett lysforhold, og kanskje egne seg dårlig når lyset forsvinner.

 

mvh Bernhard

 

Da lærte jeg noe nytt i dag  ;)

 

Men tør samtidig også å påstå at noen produsenter da gjør dette før brillen selges. For mine skifter veldig fort, og jeg har kun brukt de noen få ganger hittil.

 

Gleder meg forøvrig til den dagen en gluping finner ut hvordan man kan få polariserende effekt i klare glass 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...