Gå til innhold

RÅ/VAKRE/UVANLIG SNELLER TRÅDEN!


fluedengern

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg er svak for fluesnellene til Ingvar Nilsson fra Sverige, har et par stykker.

Legger ved et bilde av hans siste modell Trout 63.

 

 

 

 

 

Den var virkelig lekker :) Er dette sneller som er kurrante å få tak i eller er det ute av produksjon.

..... for ikke å snakke om hva ligger disse på i pris?

Tar gjerne litt mer info om Ingvar Nilsson sneller :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva dette er da?

Jeg tipper en "Flyweight", evt en "Featherweight". Litt vanskelig å se om det er noen justerbar brems på bildet.

Du har nok rett om man sammenligner størrelsen i forhold til de større snellene på bildet.. det ser jeg nå! Da ville de snellene i såfall vært gigantiske! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svak for fluesnellene til Ingvar Nilsson fra Sverige, har et par stykker.

Legger ved et bilde av hans siste modell Trout 63.

 

 

 

 

 

Den var virkelig lekker :) Er dette sneller som er kurrante å få tak i eller er det ute av produksjon.

..... for ikke å snakke om hva ligger disse på i pris?

Tar gjerne litt mer info om Ingvar Nilsson sneller :D

 

Terje!

 

http://scandiwest.com/ klikk på reels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svak for fluesnellene til Ingvar Nilsson fra Sverige, har et par stykker.

Legger ved et bilde av hans siste modell Trout 63.

 

 

 

 

 

Den var virkelig lekker :) Er dette sneller som er kurrante å få tak i eller er det ute av produksjon.

..... for ikke å snakke om hva ligger disse på i pris?

Tar gjerne litt mer info om Ingvar Nilsson sneller :D

 

Terje!

 

http://scandiwest.com/ klikk på reels

 

Ikke avskrekkende pris det der :-)  Flott snelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse to overlever garantert enhver Ari i slitestyrke. (måtte bare erte litt).

 

Er ikke i tvil der Rune, MEN...det er et men. Det som er spesielt med gamle klassiske ting (av god kvalitet) er en ting du ikke bare kan gå inn i en butikk og kjøpe. Hadde jeg kjøpt en av disse snellene du reffererer til i ditt innlegg...fordi om de er bedre, mer slitesterke, bedre brems osv?Niks, jeg hadde nok ikke det. De der blir "fiskesneller" i min verden, og da kjøper jeg billigere og "gode nok", feks dryflyen til Danielsson.

Den ATH snellen jeg har skaffet meg, skal høre til en canestang som blir en kosestang som skal følge meg livet ut. Derfor og en sneller som Ari1 ;)

 

Det som gjør at jeg betaler MYE for en skikkelig ATH snelle, er at de er litt skjeldne, og ikke en hver kan gå å skaffe seg en.

Det er MANGE ATH sneller jeg synest er direkte stygge, og jeg ville ikke hatt de en gang. Men så er det noen som er så utrolig råstilige at jeg hadde gjort MYE for å fått en osv :) Jeg kommer IKKE til å bli en ATH samler, men skal være på utkikk etter noen få flotte eksemplarer.

 

Snella til LOOP som Andrè "reklamerer" for (  ;D) Kommer i samme kategodi som Abelen til Rune. De er og blir brukssneller....gode vel og merke, men fremdeles en ting som alle kan gå i en butikk å hente når de har spart opp penger nok. Jeg synest LOOPen er kanonflott, kanskje litt stor, men femdeles ikke "spesiell nok" til å sitte på et møbel som en Canestang fra feks Steimler er. Til en carbonstang en kjøper på butikken, så jadda...begge to er kandidater så det holder :)...men dog litt stiv i pris til kun å være en "brukssnelle" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svak for fluesnellene til Ingvar Nilsson fra Sverige, har et par stykker.

Legger ved et bilde av hans siste modell Trout 63.

 

 

 

 

 

Den var virkelig lekker :) Er dette sneller som er kurrante å få tak i eller er det ute av produksjon.

..... for ikke å snakke om hva ligger disse på i pris?

Tar gjerne litt mer info om Ingvar Nilsson sneller :D

 

Terje!

 

 

Hei Terje.

 

Trout 63 snella er det nok mulig å få tak i. Ifølge Ingvar er dette en snelle som er i "produksjon" nå. 

Den har lydløs innsveiving og vakker lyd på utrasene. Lars-Åke Olsson bruker kun sneller fra Ingvar på sine 3 DVD filmer. Herlig lyd...  ;D

Ingen justerbar brems, denne er forhåndsinnstilt. Har ikke akkurat Trout 63 modellen selv, men vil tro at størrelsen passer godt til DT4 evt. WF5 eller mindre. Tipper prisen ligger rundt 5000 NOK. 

 

Tidligere har Ingvar laget modeller som Gim River, Philbrook/Antique og Classic. Disse er ikke lenger i produksjon, men kanskje produsenten har noen få modeller liggende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så kom det nok en tråd for svært syke mennesker........ ;D

 

Det er vel ingen bombe at jeg er svak for utstyr som er produsert i liten skala.

Legger derfor ut et bilde av den snellen jeg er mest glad i, en liten sak laget av Magne Pettersen i Bergen. Dette er håndverk av ypperste klasse, og materialer av ypperste kvalitet.

Det er noe spesielt med utstyr som er laget av folk man kjenner, og som du vet legger hele sin sjel i forsøket på å få frem det perfekte.

 

Vidar,

 

Den snellen ser riktig ut på en canestang. Er også artig at den er laget i Norge. Men, den føyer seg vel inn i rekken av mange EvH kopier, og det trekker litt for meg. Magne Pettersen er tydligvis en fingernem person. Kanskje han kunne laget eller har laget noen sneller som ikke er kopier?

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse to overlever garantert enhver Ari i slitestyrke. (måtte bare erte litt).

 

Er ikke i tvil der Rune, MEN...det er et men. Det som er spesielt med gamle klassiske ting (av god kvalitet) er en ting du ikke bare kan gå inn i en butikk og kjøpe. Hadde jeg kjøpt en av disse snellene du reffererer til i ditt innlegg...fordi om de er bedre, mer slitesterke, bedre brems osv?Niks, jeg hadde nok ikke det. De der blir "fiskesneller" i min verden, og da kjøper jeg billigere og "gode nok", feks dryflyen til Danielsson.

Den ATH snellen jeg har skaffet meg, skal høre til en canestang som blir en kosestang som skal følge meg livet ut. Derfor og en sneller som Ari1 ;)

 

Det som gjør at jeg betaler MYE for en skikkelig ATH snelle, er at de er litt skjeldne, og ikke en hver kan gå å skaffe seg en.

Det er MANGE ATH sneller jeg synest er direkte stygge, og jeg ville ikke hatt de en gang. Men så er det noen som er så utrolig råstilige at jeg hadde gjort MYE for å fått en osv :) Jeg kommer IKKE til å bli en ATH samler, men skal være på utkikk etter noen få flotte eksemplarer.

 

 

Nå Henning må du passe deg. Tror snart det er flere her på forumet som har en eller annen ATH enn loop dryfly. Det er jo flerne butikker som selger ATH dog ikke så mye remco men så har du jo ebay

 

Disse snellene har blitt en liten moteting sammen med cane og kommer vel til å se flere av dere på fisketreffen med både cane og ATH. Selv kommer jeg nok bare til å ha cane :)

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse to overlever garantert enhver Ari i slitestyrke. (måtte bare erte litt).

 

Er ikke i tvil der Rune, MEN...det er et men. Det som er spesielt med gamle klassiske ting (av god kvalitet) er en ting du ikke bare kan gå inn i en butikk og kjøpe. Hadde jeg kjøpt en av disse snellene du reffererer til i ditt innlegg...fordi om de er bedre, mer slitesterke, bedre brems osv?Niks, jeg hadde nok ikke det. De der blir "fiskesneller" i min verden, og da kjøper jeg billigere og "gode nok", feks dryflyen til Danielsson.

Den ATH snellen jeg har skaffet meg, skal høre til en canestang som blir en kosestang som skal følge meg livet ut. Derfor og en sneller som Ari1 ;)

 

Det som gjør at jeg betaler MYE for en skikkelig ATH snelle, er at de er litt skjeldne, og ikke en hver kan gå å skaffe seg en.

Det er MANGE ATH sneller jeg synest er direkte stygge, og jeg ville ikke hatt de en gang. Men så er det noen som er så utrolig råstilige at jeg hadde gjort MYE for å fått en osv :) Jeg kommer IKKE til å bli en ATH samler, men skal være på utkikk etter noen få flotte eksemplarer.

 

 

Nå Henning må du passe deg. Tror snart det er flere her på forumet som har en eller annen ATH enn loop dryfly. Det er jo flerne butikker som selger ATH dog ikke så mye remco men så har du jo ebay

 

Disse snellene har blitt en liten moteting sammen med cane og kommer vel til å se flere av dere på fisketreffen med både cane og ATH. Selv kommer jeg nok bare til å ha cane :)

 

Sigve

 

Sigve,

 

Jeg håper det er Pfluger Progress snellen din du bruker på bambusstanga? Den er i hvertfall tidsriktig, i motsetning til nederlandsk "brukskunst".

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Disse to overlever garantert enhver Ari i slitestyrke. (måtte bare erte litt).

 

Er ikke i tvil der Rune, MEN...det er et men. Det som er spesielt med gamle klassiske ting (av god kvalitet) er en ting du ikke bare kan gå inn i en butikk og kjøpe. Hadde jeg kjøpt en av disse snellene du reffererer til i ditt innlegg...fordi om de er bedre, mer slitesterke, bedre brems osv?Niks, jeg hadde nok ikke det. De der blir "fiskesneller" i min verden, og da kjøper jeg billigere og "gode nok", feks dryflyen til Danielsson.

Den ATH snellen jeg har skaffet meg, skal høre til en canestang som blir en kosestang som skal følge meg livet ut. Derfor og en sneller som Ari1 ;)

 

Det som gjør at jeg betaler MYE for en skikkelig ATH snelle, er at de er litt skjeldne, og ikke en hver kan gå å skaffe seg en.

Det er MANGE ATH sneller jeg synest er direkte stygge, og jeg ville ikke hatt de en gang. Men så er det noen som er så utrolig råstilige at jeg hadde gjort MYE for å fått en osv :) Jeg kommer IKKE til å bli en ATH samler, men skal være på utkikk etter noen få flotte eksemplarer.

 

 

Nå Henning må du passe deg. Tror snart det er flere her på forumet som har en eller annen ATH enn loop dryfly. Det er jo flerne butikker som selger ATH dog ikke så mye remco men så har du jo ebay

 

Disse snellene har blitt en liten moteting sammen med cane og kommer vel til å se flere av dere på fisketreffen med både cane og ATH. Selv kommer jeg nok bare til å ha cane :)

 

Sigve

 

Sigve,

 

Jeg håper det er Pfluger Progress snellen din du bruker på bambusstanga? Den er i hvertfall tidsriktig, i motsetning til nederlandsk "brukskunst".

 

Inge

 

So right you are my friend ;D

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror snart det er flere her på forumet som har en eller annen ATH enn loop dryfly. Det er jo flerne butikker som selger ATH dog ikke så mye remco men så har du jo ebay

 

Disse snellene har blitt en liten moteting sammen med cane og kommer vel til å se flere av dere på fisketreffen med både cane og ATH. Selv kommer jeg nok bare til å ha cane :)

 

Sigve

 

Jepp, her tror jeg vi er vitne til en ath-boble. Glad jeg solgte meg ut på topp. Har dog tilgode å se noen med en Astrid eller Triology. Hvem tar utfordringen?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moteting er vel kanskje et sterkt ord. Renessanse, eller at folk har gjenoppdaget disse snellene tror jeg er mer riktig. Selv er jeg på god vei til å bli samler, og det flotte med Ari sneller er at de ikke taper seg i verdi. Tror IKKE det er en boble. Det er som med canestenger av kjente byggere; stopper produksjonen vil antallet tilgjengelige gå ned, og prisen stiger.

 

I tillegg er dette sneller av meget god kvalitet, og hvorfor i all verden skal man nødvendigvis sette "oldschool" sneller på ei moderne canestang???

 

MEN, denne tråden var ikke ment som et diskusjonsforum for ulike snellers fortreffelighet/egnethet, BARE som en mulighet for folk å vise hva de har av interessante ting på snellefronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moteting er vel kanskje et sterkt ord. Renessanse, eller at folk har gjenoppdaget disse snellene tror jeg er mer riktig. Selv er jeg på god vei til å bli samler, og det flotte med Ari sneller er at de ikke taper seg i verdi. Tror IKKE det er en boble. Det er som med canestenger av kjente byggere; stopper produksjonen vil antallet tilgjengelige gå ned, og prisen stiger.

 

I tillegg er dette sneller av meget god kvalitet, og hvorfor i all verden skal man nødvendigvis sette "oldschool" sneller på ei moderne canestang???

 

MEN, denne tråden var ikke ment som et diskusjonsforum for ulike snellers fortreffelighet/egnethet, BARE som en mulighet for folk å vise hva de har av interessante ting på snellefronten...

 

 

Beklager at det sklei ut.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så kom det nok en tråd for svært syke mennesker........ ;D

 

Det er vel ingen bombe at jeg er svak for utstyr som er produsert i liten skala.

Legger derfor ut et bilde av den snellen jeg er mest glad i, en liten sak laget av Magne Pettersen i Bergen. Dette er håndverk av ypperste klasse, og materialer av ypperste kvalitet.

Det er noe spesielt med utstyr som er laget av folk man kjenner, og som du vet legger hele sin sjel i forsøket på å få frem det perfekte.

 

Vidar,

 

Den snellen ser riktig ut på en canestang. Er også artig at den er laget i Norge. Men, den føyer seg vel inn i rekken av mange EvH kopier, og det trekker litt for meg. Magne Pettersen er tydligvis en fingernem person. Kanskje han kunne laget eller har laget noen sneller som ikke er kopier?

 

Inge

Tja, de fleste "klassiske" sneller av nyere dato er vel langt på vei Vom Hofe eller Philbrook kopier.

Personlig ser jeg ikke noe galt i det så lenge det er snakk om utsøkt materialvalg og godt håndverk.

Skulle selvfølgelig gjerne ha utstyrt mine stenger med EvH originaler, men det er desverre utenfor min rekkevidde :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moteting er vel kanskje et sterkt ord. Renessanse, eller at folk har gjenoppdaget disse snellene tror jeg er mer riktig. Selv er jeg på god vei til å bli samler, og det flotte med Ari sneller er at de ikke taper seg i verdi. Tror IKKE det er en boble. Det er som med canestenger av kjente byggere; stopper produksjonen vil antallet tilgjengelige gå ned, og prisen stiger.

 

I tillegg er dette sneller av meget god kvalitet, og hvorfor i all verden skal man nødvendigvis sette "oldschool" sneller på ei moderne canestang???

 

MEN, denne tråden var ikke ment som et diskusjonsforum for ulike snellers fortreffelighet/egnethet, BARE som en mulighet for folk å vise hva de har av interessante ting på snellefronten...

 

Var ikke meningen å være streng  ;D, men la oss få vite hva folk syns er kult UTEN å komme med innvendinger...

 

 

Beklager at det sklei ut.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er stas med sneller som aldri går ned i verdi ;) når de i tilleg ser dødsbra ut så må man jo bare ha.   

 

Agate%2Bsneller%2B1%2B850.jpg

 

Å påstå at visse sneller aldri går ned i verdi, er en nokså drøy påstand. Men er et velbrukt argument "til selv" når man vurderer et innkjøp. Som med alt annet, er det et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

 

Generelt sett vil jeg ikke anbefale å innvestere sparepengene i fluesneller. Banken er i disse dager et bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er stas med sneller som aldri går ned i verdi ;) når de i tilleg ser dødsbra ut så må man jo bare ha.   

 

Agate%2Bsneller%2B1%2B850.jpg

 

Å påstå at visse sneller aldri går ned i verdi, er en nokså drøy påstand. Men er et velbrukt argument "til selv" når man vurderer et innkjøp. Som med alt annet, er det et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

 

Generelt sett vil jeg ikke anbefale å innvestere sparepengene i fluesneller. Banken er i disse dager et bedre alternativ.

 

Nå er dette en snelletråd og ikke et økonomisk forum. SÅNN, please bare bilder omtale av deilige sneller  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant traad...

Mens jeg vanligvis bruker ATH-sneller (har alt for mange, maa snart selge noen) med mine bambus-stenger, saa har det sin sjarm aa fiske gamle sneller i blant. Her et knipe Zwarg 400 (muliplier), hhv 2/0, 3/0 2/0, fra 50-tallet. Ingen ting i veien med de, de virker i dag som for et halvt aarhundre siden. Maa bare demonteres, renskes, poleres, smöres, justeres (brems), etc., saa funker de som ny. Her en 2/0 paa en HLL Hunt 11' (renovert), ogsaa fra 50-tallet, med svele. Tatt i fjor i Sör Norge.

post-2606-13949861387232_thumb.jpg

post-2606-13949861387636_thumb.jpg

post-2606-13949861388048_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...