Gå til innhold

Ørekyte i Namsvatnet


Tormod Wie

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Joda , Ørekyte er det godt om i Namsvatnet . Har visst om det en stund og det er varslet for ett par år siden , men det er jo ingen ting å gjøre med sier de. Ja det er bare ett tidsspørsmål før vi har den i Børgefjell. :cry: Det er jo en del vassdrag som går fra Namsvatn og inn i parken. Det er ganske fortvilt at folk ikke har mer gangsyn enn at de må bruke forbudte middler for å fange fisk. Nei hiv dem på elva. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett økologisk katastrofe å få møkkafisken opp i Børgefjell. Mitt inntrykk er at dette ikke oppfattes alvorlig nok. Strakstiltak må til, uten at jeg vet hva eller hvordan. Terskler i elvene, kanskje?

 

Ikke sikkert at det er folk som har fisket med ørekyte. Nå kjenner ikke jeg til om det settes fisk i Namsvatnet, men regulanten har sikkert forpliktet seg til det... Det er visst veldig mange vann som kultiveres som har fått ørekyte gjennom utsetting av det man trodde kun var ørretyngel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo har også hørt at den kan komme gjennom settefisk . Hvor i h...... er kvalitetskontrollen til disse opperatørene da . Strakstiltak er nesten umulig for ikke å si helt umulig. Den eneste måten å fange ørekyte på er med ruser . Litt av en jobb det. Nei forebyggende tiltak og kjempestraffer for slik økokriminalitet er virkemiddler det pluss opplysning om farene ved det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...