Gå til innhold

Kroker til Ørretfiske!


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Jeg klager på mustad sin R30 fordi jeg mener den er for svak Kan ikke huske at den gamle 94833 var så svak

Men mustad har mange andre fine kroker

Jeg liker nå uansett tmc bedre

 

samme her, spes på de mindre r30 har jeg opplevd at de tåler så å si ingenting

Folk kan si hva de vil men ifjor retta/bøyde jeg #16 kroker på fisk som ikke var større en 5-600g

 

seriøst... det er skremmende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Synes Mustad R30 er en relativt solid krok. Det er ikke de japanske ørretkrokene (y-serien) fra tiemco. Disse bruker jeg aldri mindre enn str#15. Til mindre mygg o.l. bruker jeg da heller Tiemco 2488.

En annen tørrfluekrok jeg har veldig dårlig erfaring med er Partridge The Dry. Disse i str #16 og mindre ble rettet ut av spreke halvkilosørreter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager på mustad sin R30 fordi jeg mener den er for svak Kan ikke huske at den gamle 94833 var så svak

Men mustad har mange andre fine kroker

Jeg liker nå uansett tmc bedre

 

samme her, spes på de mindre r30 har jeg opplevd at de tåler så å si ingenting

Folk kan si hva de vil men ifjor retta/bøyde jeg #16 kroker på fisk som ikke var større en 5-600g

 

 

 

seriøst... det er skremmende

 

Må nåk sei meg enig i det som blir skrevet av Ruffen og Igor, Fleire som eg kjenne som før fiska berre med Mustad hadde desse opplevelsane der krokane retta seg ut på fisk, og ogso der eit par tillfeller der kroken knakk i krok bøyen mens de blei kjørt fisk " Her var det ingen bakke/stein kontakt med i spillet ;) "

 

2 stk gjekk dermed heilt vekk frå Mustad sine tørrserie og øve til andre typer som Tmc..

Eg kan være heilt enig i at det er berre tillfeldigheter, men når du betale 49.- får 25 stk kroker og du ikkje kan stola på om dei holder under fiske, so e da etter min meining veldigt skremmende :-\

 

Eg sjølv bruke Tmc, men det er ikkje pga dårlige Mustad, men fordi eg like Tmc krokane betre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustad 94833 og R30 er, etter min mening, helt ubrukelige til litt større fisk (tenker da på krok 12 og mindre). Har flere ganger opplevd å miste fisk pga. at kroken retter seg ut, selv om fortommen er 0.15. Har forøvrig opplevd akkurat det samme med de letteste TMC-krokene. Spesielt gjelder dette stor røye, som av en eller annen grunn er djevelsk god til å rette ut kroker. Tror det kan komme av de voldsomme, seige rykkene de ofte kommer med etter det første "godstog"-utraset. Binder derfor bare ørret/røyefluer på kroker med litt grovere gods når størrelsen er 14 eller mindre, men en og annen "gummikrok" finns fortsatt i flueboksen. Burde vel egentlig kasta alle de fluene, for i kampens hete hender det rett som det er at de blir brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

først og fremst bør du vil hilses velkommen til denne sida.......og jeg sier meg med en gang enig i at Mustad ikke har vært noen mestere i herding....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye god krok på markedet, av Mustad sine kan jeg vel egentlig bare nevne R50 som den jeg liker...

Knapek kurvet krok er uimotståelig.

Tiemco krok er knall

 

Og så vil jeg nevne Tsjekkiske HANAK.

Bra saker, meget gode nymfe /våtfluekroker

og de kurvede er meget flott.

Selvsagt er disse mothakeløse :D

 

Min bror Cato har fått meget god kontakt med Hanak brødrene gjennom siste årene...men tviler på at han klarer levere til alle som skal ha i år ;D

De fleste i konkurranse miljøet er fokusert på Knapek/Tiemco og nå Hanak (deres tørrflue krok er lik tiemco BL hundredeogetellerannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erik Eikre

Allerede rundt 1990 sendte jeg en skriftlig klage til Mustad om dårlig herding avderes kroker. Hvilket nr. jkeg brukte dengangen husker jeg ikke men tallet 94833 lyder meget kjent.Særlig i tørrfluekrok i størrelsen 14 var det mye rusk.

 

Magne Fjellstad.

 

Og det er det enda...

 

Jeg har noen tusen "norske kroker" du kan få hvis du vil. Er jo litt pussig at en såpass seriøs produsent ikke er mer villig til å høre på sine forbrukere. Det norske landslaget hadde i flere år et "samarbeid" med "de norske krokene" og i den forbindelse så kom vi med mange tilbakemeldinger til fabrikken. xxx og xxxS var bla. ok, men ikke noe mer. yyy var og er totalt ubrukelig. Ikke pga. formen, men pga av herdingen. En krok skal ikke bøye seg på 300 grams fisk. For landslaget var dette en katastrofe. I flere VM slet laget med å få inn fisk og jeg vil påstå at Norge kunne hatt bedre resultater å vise til dersom det var brukt andre kroker. Man kan jo ikke si annet enn at det ikke er rart man mistet fisk når kroken retter seg ut og man måtte klemme ned mothaken. Det rare er at "norske kroker" aldri ville høre på det øret. Det var bedre at kroken rettet seg ut enn at den knakk?!? Jeg burde sikkert holde kjeft og ikke klage på "norske kroker" pga av min stilling, men hva p*kker skal man gjøre når de ikke vil høre da? Jeg syns jo det er sinnsykt dumt at vi må handle utenlands når vi egentig kunne handlet norskt. Men nå er jo ikke "norske kroker" alltid så veldig norske lenger heller da så...

 

Antagelig er dette grunnen til at ingen i VM eller noen av mine bekjente bruker "norske kroker". Det finnes jo så mye annet som faktisk fungerer. De jeg selv bruker er: Tiemco, Hanak og et par andre merker som jeg ikke kan nevne navnet på. Favorittkrok til døgniser er nok Tiemco 103BL (+ en jeg ikke kan nevne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Hva er det dere konkurransefolk gjør med krokene?

Når dere retter ut kroker på 300-gramasfisk bør det være åpenbart at det ikke bare er krokene det er noe feil med... :)

Sjur (tror jeg det var) her på forumet hadde et veldig godt poeng for lenge siden en gang - kroker ødelegges for det meste i bindestikka ved at de festes for langt ut og utsettes for sidebevgelser akkurat der de tåler det minst - Mustad burde kanskje opplyse bedre om slike ting - det er ulik herdefilosofi i øst og vest, japanerne mener kroker skal brekke ved overbeastning, Mustad mener krokene skal rette seg ut - og akkurat dette hjelper antagelig mange fluebindere til med selv. Mulig mustadkorker er mer sårbare for feilbehandling under bindingen enn andre?

At Mustad har hatt en litt ovenfraogned-holdning til oss hjemlige fiskere er en kjent sak - det er vel bare produktforslag fra amerikanerne som er bra nok, dessuten har de en produktsjef som omtrent bare driver med trofefiske til havs, noen fluefisker å snake om har den godeste Siwertsen aldri vært.

http://www.erlandfjell.no/mustadProd.htm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva er det dere konkurransefolk gjør med krokene?

Når dere retter ut kroker på 300-gramasfisk bør det være åpenbart at det ikke bare er krokene det er noe feil med... :)

 

Kan love deg at de som konkurrerer også vet litt om behandling av krok i bindestikker. Problemet er at i en konkurransesituasjon er tid en viktig faktor og da må det altså gå fort. En 300 grams kan da bli dratt inn nesten raskere enn du klarer å si "hæ?" Jeg har til og med sett Pål dra inn fisk så fort at skyggen fortsatt var igjen i vannet når fisken var i håven.  :D

 

300 gram er det nok ikke så ofte det skjer med, men er vi på f.eks. på Smøla så er det absolutt aktuelt. Også vill regnbue kan skape problemer i den størrelsen. Kroken retter seg ikke helt ut, men den bøyer av, slipper fisken og spretter tilbake i normal posisjon. Dessuten er krokspissen latterlig kort på den modellen jeg ikke nevner, men som du sikkert forstår at jeg snakker om. Dette er aldeles hårreisende irriterende i et VM. Spesielt hvis det er lite fisk å få. I VM 2000 i England mistet en norsk deltager alle fiskene i den ene økta og det kan jeg garrantere ikke er normalt for den karen. Om han hadde fått to av dem så hadde Norge fått bronse (altså Norges første medalje i VM). Det endte med 5. og en passe dose med gloser + en kompis som var lei seg på vegne av laget (det gikk selvsagt fort over).

 

At kroker skal bøye unna i stedet for å knekke ved overbelastning er jo en fin tanke, men det blir bare tull når "overbelastning" kan oppnås med 0.12 fortom og en latterlig liten prikkete fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det blir jo et temmelig sært behov det der da, har dere slike problemer med Mustadroker under mer normalt fiske også?

De fungerer helt fint for meg, men så har jeg god tid og stenger med dyp aksjon helt ned i korken, og lang nylon med strekk...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det blir jo et temmelig sært behov det der da, har dere slike problemer med Mustadroker under mer normalt fiske også?

De fungerer helt fint for meg, men så har jeg god tid og stenger med dyp aksjon helt ned i korken, og lang nylon med strekk...

 

Det er selvsagt et litt sært behov, men nettopp derfor bruker vi også myke stenger og gjerne også mer fjæring i fortom ved enkelte tilfeller. Det siste funker dårlig på våtflue og streamerfiske, hehe. Men ja, jeg har problemer med "norske kroker" ellers også. Jeg leker ikke mer med fisken enn jeg må! Og i elva jeg fisker i til vanlig er det ikke akkurat 300 grammere som er det vanligste å kaste på. Om andre ikke har samme problemet så er det jo bare fint det, men det er altså en grunn til at jeg eller andre i min omgangskrets ikke vil bruke dem. Det vil si tre grunner: Trenger mer kraft for inntrenging, for kort spiss og bøyer for lett av. Dessuten foretrekker flere av oss mothakeløse kroker. Men vi er ikke alle like og det kan jo godt være at andre mener vi tar feil. Helt i orden det. Det er forhåpentligvis av våre feil vi lærer mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Alltid interressant å lese innelggene dine Eikre, og noe å lære av dere nerder (fins det fluefiskenerder?) er det som regel, men sist det virkelig gikk for seg, ble det tre ørreter på minst 6-7 kg tilsammen på en og samme R30 i løpet av et par dager, i Norge selvsagt, hardt og brutalt kjørt på 0.18 og gjenutsatt,  så det går bra det også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om 202 y? Har lest litt ytringer tidligere men kansje noen har fått litt "lengre erfaring" med den.

Jeg prøvde den først i fjor og da fikk jeg bare småfisk :D på denne kroktypen. Jeg synes fluene blir så tiltalende på denne kroken.

Jeg er bare litt skeptisk på styrken.

 

R30,en hadde jeg noen stygge opplevelser med i fjor. Lurer på om jeg fikk noe feilvare for noen bøyde seg bare etter et stykt blikk.

Kjipt å miste fin fisk når du føler du har full kontrol. Bla en diger røye :-\ Har jo tross alt dradd noen fisk på denne kroken før så jeg føler kroken burde holdt.

Jeg tror jeg fikk noe feilvare.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Har kroksjekk som en del av rutinen, særlig når det begynner å lukte svidd, bender litt og kjenner på spennet, spissen også selvfølgelig. En og annen krok er vel forkastet ved bindestikka, men ikke mange egentlig.

Det gjelder å luke ut flest mulig usikkerhetsmometer og "feilkilder".

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har egentlig kroksjekk som en del av rutinen, særlig når det begynner å lukte svidd, bender litt og kjenner på spennet, spissen også selvfølgelig. En og annen krok er vel forkastet ved bindestikka, men ikke mange egentlig.

Det er jo en del av strategien å luke ut flest mulig usikkerhetsmometer og "feilkilder".

 

Og det er et godt tips til alle fra Erland: Sjekk kroken og ikke bare bind ivei!

 

Der er også en av grunnene til at bla. jeg ikke bruker ______ lenger. Blir for mye kast og likevel er det en del som smetter forbi testen da man etter hvert blir vant til at det bøyer seg litt. Men som det har blitt påpekt så hender det jo at den forhatte modellen holder også. Ganske ofte det, men usikkerheten og sjansen er for stor til at hverken jeg eller mine nærmeste fiskevenner tar sjansen. Jeg har mistet gedigen villfisk på grunn av denne forb**** kroken hvor jeg på ingen måte har vært mer hardhendt enn nødvendig. Kroken så ut som en bumerang og kom alene mot meg etter over 20min med beistet. Og hvor surt er ikke det når man vet at fisken var større enn pers?! Jeg var til og med forsiktig fordi jeg visste hva kroken het. Men flua jeg hadde fått var så fin at den jo måtte prøves. Senere kopier har gitt meg mye fin fisk, men ingen av samme kaliber.

 

Men før noen tror jeg skriver dette bare for å gi inntrykk av at kun mine merker er godt nok: Jeg har mistet fisk på både Tiemco og Knapek også pga. feil eller svakheter ved modellene. Jeg kjenner foreløpig bare til én kroktype som jeg ikke har funnet svakheter ved og den er ikke omtalt her. Men jeg har heller ikke testet alt. Langt ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...