Gå til innhold

Ønsker tips om fiskeplasser Hurum/ Røyken/ Asker


Rune B

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ganske nylig flyttet til dette området

 

Er det noen som har tips om fiskemuligheter? Er stort sett opptatt av fluefiske etter ørret.

Tar også gjerne i mot tips om gode SØ steder i Nærsnes/Slemmestad området. Svar gjerne med PM:)

 

mvh Rune B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du har tilgang til båt er følgende steder bra i Asker Kråka,odden som stikker ut på sørspissen,Utsiden av Børsholmen,Rognskjær(lille øya ved siden av Kråka)best å stå på nordspissen og kaste mot Kråka,fin strøm mellom øyene....Sørenden av Bjerkøya,flott sted når det er sur nordavind,innsiden av Kongelungen(mot Leangbukta fra Kariskjær til Kuodden,fiskes fra land så du trenger ikke båt her)Ligger i le for sønnavinden...Bjerkøyskjæra,utenfor Kråka,best fiske på nord og sørspissen egentlig to øyer,men du vader lett over med vadebukse,Rauskjæra og de andre øyene utenfor Holmenbukta også her er spissene på øyene giftige(sørspissene er best).....++mange andre fine steder...

Jeg gidder ikke å stå i kø på Elnestangen...drar jeg innom der er det som regel mellom kl 3-6 på natta/morgenen da hender det at det er folketomt..Flott sted med stor fisk,men desto mer folk...Strandtomta hvor Røkke har planer om å bygge på Kongelungen er også bra...skal bli spennede å se om en gammel fisker som han lar oss andre fiskere i fred :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Det er ikke tvil om at det er menge gode steder for SØ utover fjorden.

 

Er det noen som har noen erfaring fra ferskvann i området? Kunne vært fint med noen tips fiskemuligeheter i nærheten som ikke krever mye reisetid.

 

 

mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 3 vann som ligger etter hverandre og heter Røskestadvann, Langvann og Rødvann. Fisket mye i disse for en del år siden. I Rødvann er det ørret og abbor. I Langvann er det ørret, abbor og røye(fikk mange fine røyer i dette vannet).

I Røskestadvann som er det nedre vannet er det ørret, abbor, røye og gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også ligge noen vann mellom Sætre og Klokkarstua. Når det gjelder de vannene som ble nevnt tidligere ville jeg satset på Rødvannet. Røskestadvannet er et yndet rekreasjonsområde med mye folk. Ikke spesielt egnet for fluefiske. Mulig det ligger vann på åsen mellom Røyken og Hyggen. Er usikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en del stor ørret i Damtjern v/Liertoppen..også her er det håpløst å fiske om sommeren p.g.a mye folk og bading...Husker jeg var der en nydelig vårkveld for noen år siden,ikke en mennske å se og fine vak...Stod der og koste meg og drømte om storfisken,da et brøl rev meg ut av harmonien..

En j#¤la tulling hadde sjøsatt en radiostyrt speedbåt lenger bort langs vannet og den kom susende i 100 kmt rett utenfor meg..ble så oppgitt at jeg bare dro hjem :twisted:

 

He-he en fiskekompis er 100% sikker på at det er et sånt "treffsted" for homofile der oppe og han tør ikke stå der å fiske alene på kveldene lenger....Ved et par anledninger har eldre menn bare stått og stirret på han :shock: i lengere tid når han har fisket..Dette samt rablinger på en dovegg v /vannet og et funn av et meget ekkelt voksenblad har overbevist han..Mine forsøk på å berolige med at han er trygg nede i vadebuksa hjelper ikke ;)

Wolly...

P.S skulle du ta en tur dit og se noen gigantiske vak/plask i sivkanten v enden av vannet mot Liertoppen så er det nok karpe og ikke ørret..Går noen sikkelig "flaggskip" borte i sivet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier mellom Røyken og Hyggen tenker jeg på området melllom Bjørnstadkrysse og Hyggen. Er ikke kjent akkurat der men det er mulig at det ligger noen vann der. Videre er det mulig at det er fisk i Åroselva. Jeg vet at det ligger noen vann i nærheten av Mørkvannet mellom Sætre og Klokarstua. Det ligger også et vann øst for stikkvannet mot Stikkvannskollen hvor det tidligere var bra med fisk. Når det gjelder rødvannet er dett etter det jeg har hørt mye småfallen fisk. Et resultat av fiskeforeningens intensive arbeid med å ruste opp gytebekker, dette i kombinasjon med liten avfisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med så mye respons..

 

Var en del turer å "speidet" i Åros-området i fjor, De fleste vannene var merket som drikkevannskilde og fiske forbudt, men jeg tror den lokale foreninga kultiverer noen småvann her og der.

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åroselva er jo en sjøørretelv, kanskje ikke best egnet for fluefiske, men ikke umulig.

Det kan nok være som Dagfinn skriver noe småfallen fisk i Rødvann. Jeg vet det ble satt en del garn fra hytta som ligger der inne etter at jeg flyttet fra området.

I de beste periodene fikk jeg mye fin røye i langvann, kunne kanskje få 15 røyer på en formiddag, de største på ca. kiloen.

 

Tror nok ikke det ligger noen fiskevann mellom Hyggen og Bjørnstadkrysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...