Gå til innhold

Dugnad i Tya? (trøndere)


Igor Soldo

hvem kunne tenkt seg å dra på til tya og gjøre litt dugnadsarbeid?  

30 stemmer

  1. 1. hvem kunne tenkt seg å dra på til tya og gjøre litt dugnadsarbeid?

    • ja
      8
    • kanskje
      10
    • nei
      15


Anbefalte innlegg

for ikke å kjøre fluefiske i tya tråden OT lager jeg en avstemning.

 

jeg kunne tenkt meg å hjelpe tya-gjengen med dugnad ol. om det blir ordnet noe spes for oss dugnadsfolk etterpå spiller liten rolle, hjelper for å hjelpe :D

 

legg med noen ord om dette når dere stemmer :D

 

det at flere synliggjør sin vilje til å hjelpe kan ha positiv innvirkning på fremtidig forvaltning, vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg skrev kanskje....man bør jo vite hva som skal gjøres.....dersom det er biotopforbedringer så er det klart man bør stille mannsterke, dersom der er for å tirettelegge med bakkastmuligheter, regnbeskyttere eller hva det heter, altså leskur, altså for at fiskeren skal på mere komfort...NEI...rungende NEI.....Plante trær lamgs elvebredden, JA----et rungende JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev kanskje....man bør jo vite hva som skal gjøres.....dersom det er biotopforbedringer så er det klart man bør stille mannsterke, dersom der er for å tirettelegge med bakkastmuligheter, regnbeskyttere eller hva det heter, altså leskur, altså for at fiskeren skal på mere komfort...NEI...rungende NEI.....Plante trær lamgs elvebredden, JA----et rungende JA

 

blir nok det første du nevnte. ingen vits i å ødelegge naturen. de som ikke kan vannkast kan lære seg det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg skrev kanskje....man bør jo vite hva som skal gjøres.....dersom det er biotopforbedringer så er det klart man bør stille mannsterke, dersom der er for å tirettelegge med bakkastmuligheter, regnbeskyttere eller hva det heter, altså leskur, altså for at fiskeren skal på mere komfort...NEI...rungende NEI.....Plante trær lamgs elvebredden, JA----et rungende JA

 

Må ikke gjøre om elva til en lakseelv nei, må være mest mulig naturlig spør du meg. Leskur og den slags er direkte stygt og bør unngås for alt i verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev kanskje....man bør jo vite hva som skal gjøres.....dersom det er biotopforbedringer så er det klart man bør stille mannsterke, dersom der er for å tirettelegge med bakkastmuligheter, regnbeskyttere eller hva det heter, altså leskur, altså for at fiskeren skal på mere komfort...NEI...rungende NEI.....Plante trær lamgs elvebredden, JA----et rungende JA

 

Må ikke gjøre om elva til en lakseelv nei, må være mest mulig naturlig spør du meg. Leskur og den slags er direkte stygt og bør unngås for alt i verden

 

Da vil det nok skuffe deg at jeg kan opplyse om at det allerede er satt opp flere leskur og et par utedasser på Tya Flyfsihings del av Tya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for å sabotere Tya Flyfishing på noen måte, men jeg lurer nå litt på hvorfor dere absolutt vil på dugnad i en elv som allerede er i "orden", og "eies" av et foretak som tar kanskje Norges høyeste ørretkortpris? Jeg mener, denne elva er jo i orden, regler (ihvertfall deler av sesongen), terskler, leskur, utedasser osv er på plass.. Ganske sikker på at det er andre elver som hadde hatt mer bruk for deres hjelp. Kanskje Ole Kristian har noen tips om hva som kan gjøres rundt omkring? Slike ting ville jeg gjerne sett mer av på forumet, for jeg er ganske sikker på at det er mange som kunne tenkt seg å bidra litt for å pusse opp lokale elver, men ikke vet hvor de skal begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

om ikke annet kan gutta rydde bort leskur og dasser for pampene som fisker der oppe til blodpris  ;D

 

Akkurat den er jeg definitivt med på.. ;);D

 

Leskur er bare stygt, en elv skal være mest mulig naturlig. Skal det først gjøres noe, så skal det være for elvas nytte, ikke fiskepampene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

Takker for responsen og bidragene.

Jeg og vi andre i Tya FF er 100% for at vassdragene skal være av naturlig art og at omgivelsene rundt vassdragene skal være upåvirket av menneskelig aktivitet(så lite som mulig). Det å hugge skog osv for å tilrettelegge for fiskere virker mot sin hensikt og man taper i lengden på å gjøre slike ting. Vi vil definitivt ikke at slike tiltak skal realiseres. Tiltakene som eventuelt ville vært aktuelle er telling av storfisk(dykking), kartelgging av gyteplasser, kartelegging av bunndyr, substratrestaurering og å restaurere standplasser for stor fisk osv.

Det er som nevnt gjort tiltak som å sette ut utedasser(pga at folk driter langs elva) og satt opp gapahuker. Dette ble gjort av en prosjektgruppe med grunneiere og interessenter i god tro. På området vi holder på i, så er det 2 av hver. Helt OK synes jeg, men vi er ganske sikre på at det ikke blir noe skogrydding(dette har vi frarådet dem å gjøre). Vi er jo også avhengig av at det ser vakkert ut langs elva. Grunneierne i Tya er meget bra folk, men dette er nytt for dem, så det blir kanskje litt prøving og feiling.

Fisket har fått en betydelig knekk de seneste 5 årene om man sammenligner med fisket man hadde da. Da var det ubeskrivelig bra(ubeskrivelig!!!). Det er selvsagt en god del bedre enn de fleste andre steder fortsatt, men det jobbes for å få det ubeskrivelige tilbake. Grunnen til knekken, er at forvaltningen ikke helt sto i stil til markedsføringen og det påfølgende fiskepresset. Det kommer forøvrig istand en forvaltning til sommeren, som skal sørge for at ting bli veldig bra igjen.

 

En vennegjeng jobbet i mange år for å få Tya så bra som det ble.

 

Tya er i så måte ikke enestående og man kan få de fleste elver i Norge til å bli utrolig gode. Man må bare vite hva man bør gjøre og at det blir gjort noe. Vi har også holdt på i en annen elv som ligger veldig nær Trondheim. Denne elva som er fra 2-3 stanglengder holder så og si nesten bare fisk fra kiloen og opp og veldig mange fisker fra 2 kilo og opp til 3 kilo(sier ikke hvor det er). I utgangspuktet var det bare dassmort her(100-150gram). For de som kjenner Leksa ved Stjørdal, så kunne jo det raskt blitt noe sinnsykt om man hadde satt i verk noen tiltak.

 

Norge har ikke "spesielt" godt fiske på stor fisk(bortsett fra Finnmark da, som forøvrig blir dårligere pga fiskepress), men potensialet er enormt stort.

 

Jeg kan godt bidra til å gi råd om hva som kan gjøres i elver rundtomkring i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tya er i så måte ikke enestående og man kan få de fleste elver i Norge til å bli utrolig gode. Man må bare vite hva man bør gjøre og at det blir gjort noe. Vi har også holdt på i en annen elv som ligger veldig nær Trondheim. Denne elva som er fra 2-3 stanglengder holder så og si nesten bare fisk fra kiloen og opp og veldig mange fisker fra 2 kilo og opp til 3 kilo(sier ikke hvor det er). I utgangspuktet var det bare dassmort her(100-150gram). For de som kjenner Leksa ved Stjørdal, så kunne jo det raskt blitt noe sinnsykt om man hadde satt i verk noen tiltak.

 

Norge har ikke "spesielt" godt fiske på stor fisk(bortsett fra Finnmark da, som forøvrig blir dårligere pga fiskepress), men potensialet er enormt stort.

 

Jeg kan godt bidra til å gi råd om hva som kan gjøres i elver rundtomkring i Norge.

 

Dette er spennende. Jeg vil gjerne vite hva dere har gjort for å heve denne elva såpass. Setter dere f.eks. ut fisk, eller er det den lokale dassmortstammen som har såpass potensiale om man bare tynner litt i rekkene? Fortell, fortell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tya er i så måte ikke enestående og man kan få de fleste elver i Norge til å bli utrolig gode. Man må bare vite hva man bør gjøre og at det blir gjort noe. Vi har også holdt på i en annen elv som ligger veldig nær Trondheim. Denne elva som er fra 2-3 stanglengder holder så og si nesten bare fisk fra kiloen og opp og veldig mange fisker fra 2 kilo og opp til 3 kilo(sier ikke hvor det er). I utgangspuktet var det bare dassmort her(100-150gram). For de som kjenner Leksa ved Stjørdal, så kunne jo det raskt blitt noe sinnsykt om man hadde satt i verk noen tiltak.

 

Norge har ikke "spesielt" godt fiske på stor fisk(bortsett fra Finnmark da, som forøvrig blir dårligere pga fiskepress), men potensialet er enormt stort.

 

Jeg kan godt bidra til å gi råd om hva som kan gjøres i elver rundtomkring i Norge.

 

Dette er spennende. Jeg vil gjerne vite hva dere har gjort for å heve denne elva såpass. Setter dere f.eks. ut fisk, eller er det den lokale dassmortstammen som har såpass potensiale om man bare tynner litt i rekkene? Fortell, fortell.

 

Det gjelder å ta ut små fisk kontinuerlig og la alle de større individene svømme videre. Tynne ut som bare f... Det bør samtidlig ikke settes ut fisk. Når man først begynner å få en del store individer, så blir det lettere å få flere. Stor fisk holder små fisk tilbake. Det må bli en god mengde stor fisk for at dette skal merkes. Det er maten som er den begrensende faktor. Det blir forskjell om en fisk må dele maten sin med 10 andre fisker framfor å dele med 100 andre fisker.

Enkle prinsipper gjelder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tya er i så måte ikke enestående og man kan få de fleste elver i Norge til å bli utrolig gode. Man må bare vite hva man bør gjøre og at det blir gjort noe. Vi har også holdt på i en annen elv som ligger veldig nær Trondheim. Denne elva som er fra 2-3 stanglengder holder så og si nesten bare fisk fra kiloen og opp og veldig mange fisker fra 2 kilo og opp til 3 kilo(sier ikke hvor det er). I utgangspuktet var det bare dassmort her(100-150gram). For de som kjenner Leksa ved Stjørdal, så kunne jo det raskt blitt noe sinnsykt om man hadde satt i verk noen tiltak.

 

Norge har ikke "spesielt" godt fiske på stor fisk(bortsett fra Finnmark da, som forøvrig blir dårligere pga fiskepress), men potensialet er enormt stort.

 

Jeg kan godt bidra til å gi råd om hva som kan gjøres i elver rundtomkring i Norge.

 

Dette er spennende. Jeg vil gjerne vite hva dere har gjort for å heve denne elva såpass. Setter dere f.eks. ut fisk, eller er det den lokale dassmortstammen som har såpass potensiale om man bare tynner litt i rekkene? Fortell, fortell.

 

Det gjelder å ta ut små fisk kontinuerlig og la alle de større individene svømme videre. Tynne ut som bare f... Det bør samtidlig ikke settes ut fisk. Når man først begynner å få en del store individer, så blir det lettere å få flere. Stor fisk holder små fisk tilbake. Det må bli en god mengde stor fisk for at dette skal merkes. Det er maten som er den begrensende faktor. Det blir forskjell om en fisk må dele maten sin med 10 andre fisker framfor å dele med 100 andre fisker.

Enkle prinsipper gjelder.

 

 

 

Veldi bra,Tya! Her har mange, bl.a. TOFA og Trondheim Kommune, mye å lære av dere. Mange fine vatn i Trondheimsområdet som vies liten oppmerksomhet fra dem, som kunne blitt bra.. Det mangler vel penger..

Hadde jeg bare hatt masse tid til overs og et finmasket garn.. Selv om jeg egentlig ikke er så glad i tanken på guiding og kommersielt fiske, ser jeg at skal vi fortsatt ha kilosfisk, må det slike tiltak til,derfor får dere ros fra meg for arbeidet dere har gjort i Tya!

Stå på. Dugnad er jeg ikke fremmed for..

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette er ikke for å sabotere Tya Flyfishing på noen måte, men jeg lurer nå litt på hvorfor dere absolutt vil på dugnad i en elv som allerede er i "orden", og "eies" av et foretak som tar kanskje Norges høyeste ørretkortpris? Jeg mener, denne elva er jo i orden, regler (ihvertfall deler av sesongen), terskler, leskur, utedasser osv er på plass.. Ganske sikker på at det er andre elver som hadde hatt mer bruk for deres hjelp. Kanskje Ole Kristian har noen tips om hva som kan gjøres rundt omkring? Slike ting ville jeg gjerne sett mer av på forumet, for jeg er ganske sikker på at det er mange som kunne tenkt seg å bidra litt for å pusse opp lokale elver, men ikke vet hvor de skal begynne.

 

Kunne ikke vært mere enig med deg Øyvind. Det er nok  mange andre lokale "skjulte perler" som heller trenger en oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tya er i så måte ikke enestående og man kan få de fleste elver i Norge til å bli utrolig gode. Man må bare vite hva man bør gjøre og at det blir gjort noe. Vi har også holdt på i en annen elv som ligger veldig nær Trondheim. Denne elva som er fra 2-3 stanglengder holder så og si nesten bare fisk fra kiloen og opp og veldig mange fisker fra 2 kilo og opp til 3 kilo(sier ikke hvor det er). I utgangspuktet var det bare dassmort her(100-150gram). For de som kjenner Leksa ved Stjørdal, så kunne jo det raskt blitt noe sinnsykt om man hadde satt i verk noen tiltak.

 

Norge har ikke "spesielt" godt fiske på stor fisk(bortsett fra Finnmark da, som forøvrig blir dårligere pga fiskepress), men potensialet er enormt stort.

 

Jeg kan godt bidra til å gi råd om hva som kan gjøres i elver rundtomkring i Norge.

 

 

Dette er spennende. Jeg vil gjerne vite hva dere har gjort for å heve denne elva såpass. Setter dere f.eks. ut fisk, eller er det den lokale dassmortstammen som har såpass potensiale om man bare tynner litt i rekkene? Fortell, fortell.

 

Det gjelder å ta ut små fisk kontinuerlig og la alle de større individene svømme videre. Tynne ut som bare f... Det bør samtidlig ikke settes ut fisk. Når man først begynner å få en del store individer, så blir det lettere å få flere. Stor fisk holder små fisk tilbake. Det må bli en god mengde stor fisk for at dette skal merkes. Det er maten som er den begrensende faktor. Det blir forskjell om en fisk må dele maten sin med 10 andre fisker framfor å dele med 100 andre fisker.

Enkle prinsipper gjelder.

 

 

 

Veldi bra,Tya! Her har mange, bl.a. TOFA og Trondheim Kommune, mye å lære av dere. Mange fine vatn i Trondheimsområdet som vies liten oppmerksomhet fra dem, som kunne blitt bra.. Det mangler vel penger..

Hadde jeg bare hatt masse tid til overs og et finmasket garn.. Selv om jeg egentlig ikke er så glad i tanken på guiding og kommersielt fiske, ser jeg at skal vi fortsatt ha kilosfisk, må det slike tiltak til,derfor får dere ros fra meg for arbeidet dere har gjort i Tya!

Stå på. Dugnad er jeg ikke fremmed for..

Mvh Lars

 

 

Vell talt Lars,  som jeg skulle sagt det selv ;)

Mvh  Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...