Gå til innhold

Kilosfisken 2009 - Brunørret


Anbefalte innlegg

Beklager at jeg ikke prikket kilosfisken.

Denne gikk noe over den grensa, men jeg håper det er greit at jeg legger den ut.

Fisken er tatt på aurevilli, 20 fot fortom med 0,12 spiss.

Stang: Vangen Green Vision #4 og Loop Evotec snelle.

Fisken tok meg med på en 600m elvevandring som pågikk i 20min.

Vekta viste 2,4kg ( Håv fratrukket )

post-958-13949866127423_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Denne fisken er den vanskeligste jeg noen gang har fiska på. Fiska på den over 2 dager, sikkert 100 flyt. Smakte på flua 4 ganger og sjekket den ut enda flere. I ren desperasjon over at den ikke ville ha aurivilliimitasjonene(Ihvertfall liten interesse, 4/100 ???)   Så vada jeg ut til under armene for å komme nærmere og planta en Danica i fin bane over den. Og da tok den på første. Mulig ørreten går for å være selektiv, men den er tross alt ikke dum nok til å la et slik måltid renne forbi ;D 1,5-deilig.

photo.php?pid=7302554&id=904455322

post-2421-13949866134121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når du har tatt din livs fisk på tørt og er alene? Jo du tar et relativt dårlig bilde av den i hoven og slipper den ut igjen . Kan legge til at den hadde hode over vann i kun noen få sek for å veies og få løsna flua.Fisken ble tatt i et vann nord på Østlandet.

Skal si den nye Winston  BIIt  #4 8`6 fikk kjørt seg. ;D.

Legger med bilde av flua (bilde er tjulånt av Tørrfluepuristen da jeg ikke hadde bilde selv :D.)

Det vekta viser er med hov så man må trekke fra ca 4 hg.

 

kjell

 

post-504-13949866182435_thumb.jpg

post-504-13949866183137_thumb.jpg

post-504-13949866183575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis gikk opp langs elva for å finne en sværing, ikke mye og se.. Dette var fredag den 3 juli.  Til slutt så vi en skikkelse som var ganske stor, i denne kulpen bak meg. herlig vann. Vi prøvde med tørt et par ganger.

Men vi så jo at den ikke vaka, bare de mindere gjorde det. Til slutt satte jeg på en Andre Brun´s Vårfluepuppe Brown. Tok meg to forsøk og den satt som ei kula.  :D. Dette er den største fisken jeg har fått noen gang.  Har ikke fisket med flue mer en 1 år( -vinter). Fy faen så morro dette var  :D

 

1.3 kg blank og fin :)

post-3573-13949866184064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Endelig ble det en fisk på meg også som er verdig denne tråden.

 

2050 gram og 54 cm tatt i Rena under mørkets frembrudd på en svømmepuppe imitasjon.

 

Bildene er tatt når fisken ligger dekket av vann.

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

 

Ja, det var litt gøy  ;D

post-155-13949866530301_thumb.jpg

post-155-13949866531015_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Knallkveld i Renaelva for noen dager siden (for ikke å si hele den siste mnd :D) to ørreter begge på 1,7 med noen få timers mellomrom er vel ikke å forakte :D

Forøvrig landa jeg ørret nr 26 på over kiloen på temmelig nøyaktig en mnd...... det er jeg i og for seg godt fornøyd med :D

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Refsahl

Rena et sted 22 august:

Ørret på 1,8 sånn rundt kl 23.00 på en cdc vårflue. Ørreten sto kloss inntil en sivkant og tok innsekter som drev forbi. Mesteparten av klekkinger hadde gitt seg

og det var lite aktivet. Allikevel var denne ørreten oppe av og til å tok diverse innsekter som fløt forbi.

Jeg sto bare 3-4 meter bak i mørke å la flua rett over vaket noen få ganger før den tok. Godt skinn fra nattehimmelen gav godt nok lys til at jeg så vakene fra ørreten greit.

Herlig fight uten alt for lange utras.

 

Ellers var det en meget fin døgnflueklekking på ettermiddagen og kvelden. Tror det var Ignita og noen enda mindre døgnfluer jeg ikke aner hva heter.

Rellativt store klekkinger etterhvert utover ettermiddagen og kvelden og en del fin ørret oppe litt ut mot kvelden.

Så også en god del småfisk på ettermiddagen og kvelden som vaket på døgnfluer.

 

Svømmpepuppene glimret med sitt fravær, det vil si en og annen svømmepuppe innimellom. Noe vårfluesverminger uten at det var alt for mange vårfluer på

vannflata.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke den helt store sesongen hvis det skal regnes på antall og storinger på land...

 

Min nest største brune i år...

 

87685_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/35092/87685.jpg

 

Har derimot aldri fisket på så mange og store individer tidligere, så opplevelsene har vært der i massevis :-)

 

Utrolig mange flotte fisker dere har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I sommer var jeg i en veldig spesiell og vakker elv. I løpet av en times tid gav elven meg tre ørreter på kiloen. To ble stekt og spist (jeg delte med mine turkamerater), mens den siste ble satt ut igjen :)

 

[attach=3]

 

Alle fiskene ble tatt på min egen "montanavariant", som har funket vanvittig bra! I tidsrommet da fiskene ble tatt var det en del vaking og mye kaos i elven, trolig pga. av småfisk som svømte oppover elven. Begge fiskene spydde ut sild e.l.

 

Å fange disse fiskene var utrolig nervepirrende, ettersom det var første gangen for meg. Det tok sin tid, og jeg var nær ved å miste den ene i det fortommen hang seg i en grein.

 

Det sykeste var at de svømte hardt oppover elven og inn bak steiner i de hvite stryka. Der stod den ene i 1-2 minutter og jeg lurte på hva som skjedde. Helt sykt å se fisken hoppe lenger oppi elven mens lina gikk med strømmen nedover. Vanvittig spreke fisker.

 

[attach=2]

 

post-3409-13949867778065_thumb.jpg

post-3409-13949867778672_thumb.jpg

post-3409-1394986777932_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kommer lykken på "besøk" når du minst venter det. Når jeg tenker etter så har jeg av en eller annen grunn tatt flere av mine store ørreter når jeg ikke hadde trua når jeg dro ut. Slik var det også i dag. Jeg og Bjørn-Roar tok beina fatt for å besøke noen gamle bekjente som vi har sett men ikke lurt. Men i dag ble det annerledes.

 

[attachthumb=1]

 

Jadda! Nettopp ute av håven. Og du kan tro jeg var shaky når den fisken raste rundt mellom vannliljene der ute.

 

[attachthumb=2]

 

Ganske forundret? You bet! Det er år og dag siden jeg tok en tilsvarende i et skogstjern. Jeg trur faktisk denne bikker 2kg med grei margin. Voldsomt fin k-faktor på denne.

 

[attachthumb=3]

 

Blikk stille og fint! Kaldt som pokker! Fisken jeg tok vaket i et bittelite vak. Og jeg skreik ut fillern til fislefisk! Haha. tok ikke mange sekunder før den hadde et heftig utras som tømte godt unna på snella.

 

[attachthumb=4]

 

Bjørn-Roar i full konsentrasjon! Det var nemmelig en til som viste seg av samme kaliber. Men den vaket kun den ene gangen. Min vaket 2 ganger. Før den tok flua mi.

Brunfisk1.jpg

Brunfisk2.jpg

Brunfisk3.jpg

Brunfisk4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var ute for å se om det var noe action på harren i dag da jeg var så heldig å komme over denne skjønnheten. Ørreten er forøvrig ikke fredet her for den som måtte lure på det, og det er lite som tydet på at denne var i gytemodus(?). Den fikk selvfølgelig friheten tilbake etter en kjapt bilde. Jeg har ikke fisket på over to mnd, så dette var litt godt.

Rett over 1.6.

post-526-13949869241881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen var jeg ute for å sjekke om det var noe liv i harren. Ikke et vak å se og grumsete vann gav meg ikke mye håp, så det ble til at jeg satt på streameren som funket sist tur og tok et par kast, og boom, der satt den. Schwäre greier skjønte jeg. Jeg visste kroken var litt bøyd etter å ha kjørt den forrige öringen hardt i ganske sterk strøm, så jeg var livredd for å miste dette, som jeg skjønte med en gang, var personlig rekordfisk for min del.

Håven ble liten og fisken kom seg ut to ganger før jeg fikk den på land for fotografering. Vekta er også noe usikkert, siden denne fisken rett og slett var for stor for håven, og lå skjevt slik at "vektsylinderen" i mcleanhåven ikke gikk glatt. Men rundt 4 kg er den, og ny personlig rekord. :D

post-526-1394986944385_thumb.jpg

post-526-13949869444327_thumb.jpg

post-526-13949869444793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Flott fisk!

Ca 4 kg,den likte jeg. ;D (bruker ikke vekt) ;)

Den tråden her er jo egentlig litt for liten til en sånn fisk. ;D

Fisken skulle selvfølgelig hjem, og mcleanhåven (størrelse small?), som ble ledd av på Kola, var tydligvis ikke lagd for slike enorme julegriser, derfor ble vekta litt sånn ca.. Den kan være både rett under 4 og over 4, men jeg velger å ikke overdrive, og sier ca 4. ;) Du ser jo bildet hvor jeg "dokumenterer" 4kg-streken på håven. Vanntett bevis.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...