Gå til innhold

Etterligninger men med eget navn????


Trond Engz

Anbefalte innlegg

helt annerledes er nok ikke imitasjonene, Gustavson. Under den forutsetning at de fiskes flytende eller hengende i vannfilmen, vil de nok gi en forholdsvis lik form slik fisken vil oppfatte dem. I likhet med kanskje tusen andre imitasjoner av vårfluene i deres forskjellige stadier.

 

Jeg skjønner godt at man finner likhetspunkter å stusse over, men dette er tvilsomt verdt en forumseksplosjon ala den vi har vært vitne til her. :)

 

Er det noen som har et bilde av Staffan Lindstrøms puppe også? (Nysgjerrig!)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Til tross for at det er millioner av kombinasjoner for hvordan man kan sy sammen en flue, så er det iallefall for de moderne fluene noe begrenset hvor mange forskjellige oppbygginger man kan bruke virker det som. Og at du får flere variasjoner og avarter da det sier no seg selv igrunn. Iallefall slik det inntrykket jeg har til nå.

 

Men det jeg ikke fatter og begriper, er hvorfor man skal være så provokativ. Gjøre poeng utav de få likheter og trekk som er - for å liksom drepe gleden ved å ha navngitt en egen flue som etterhvert blir litt populær. Må si det lukter et snev av misunnelse over det hele..

 

Jeg skjønner ikke hvordan det går ann å la seg provosere av hva Terje og Andre har foretatt seg - når det er så mye annet å frustrere seg over..

 

Lillevann virker å være typen som har litt av hvert å argre seg over.. han kan sikker gi deg en liste, så slipper vi at det går utover de kreative folka vi har her inne. De er faktisk til STOR inspirasjon for oss som ikke har drevet med dette så veldig lenge.

 

Bare fra toppen av skallen min så kan jeg tenke på flere ting som irriterer meg:

Folk med sports-solbriller og bluetoothheadsett, somregel bak rattet på en BWM.

Anne Grosvold.. nok sagt.

Polakker i fylla

Polakker på veien

Polakker generelt

Folk som starter setninger med: "jeg er ikke rasist altså, men..."

NRK-lisensen

Medgangssupportere

Håndballsupportere

Folk som drar på fotballkamp og roper: "Heia, Heia, Heia".. hva faen, tror de det er skirenn??

 

 

Jaja.. får sikkert mer påfyll fra Lillevann om du trenger mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt annerledes er nok ikke imitasjonene, Gustavson. Under den forutsetning at de fiskes flytende eller hengende i vannfilmen, vil de nok gi en forholdsvis lik form slik fisken vil oppfatte dem. I likhet med kanskje tusen andre imitasjoner av vårfluene i deres forskjellige stadier.

 

Jeg skjønner godt at man finner likhetspunkter å stusse over, men dette er tvilsomt verdt en forumseksplosjon ala den vi har vært vitne til her. :)

 

Er det noen som har et bilde av Staffan Lindstrøms puppe også? (Nysgjerrig!)

 

Hans

 

Så annerledes er de kanskje ikke, men satt litt på spissen er jo ikke en mercedes og BMW heller, og de har også forskjellig opphav, men kanskje samme inspirasjon. Er enig at de kanskje ikke er helt ulike, men de er heller ikke like. I mine øyne så er det ihverfall ikke en kopi. Synes bare trådstarter burde ha lest artikkelen ordentlig før han utalte seg. Blir jo litt revet med også da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal ta deg så nær av hva denne fyren mener Terje. Jeg, og resten med, ser ut til å være på din side i saken. Bra flue. Og all ære til Gunnar Bingen for dyret.

 

Det er forøvrig kun én grunn til at jeg vet hvem som er dyrets opphavsmann, og det er at Terje stadig har referert til Bingen når han har postet bindebeskrivelser og generelt gode omtaler av denne flua. Så Terje har ihvertfall sitt på det tørre, når det gjelder å kreditere opphavsmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

helt annerledes er nok ikke imitasjonene, Gustavson. Under den forutsetning at de fiskes flytende eller hengende i vannfilmen, vil de nok gi en forholdsvis lik form slik fisken vil oppfatte dem. I likhet med kanskje tusen andre imitasjoner av vårfluene i deres forskjellige stadier.

 

Jeg skjønner godt at man finner likhetspunkter å stusse over, men dette er tvilsomt verdt en forumseksplosjon ala den vi har vært vitne til her. :)

 

Er det noen som har et bilde av Staffan Lindstrøms puppe også? (Nysgjerrig!)

 

Hans

 

Hei Hans!

Her er Staffan´s antron puppe..... eller en variant av antronpuppa for jeg har lagt inn litt hjortehår. Orginalen er uten hjortehår.

 

Terje!

post-0-1394986251276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den "kameraten" du henviser til, mener du Engseth? Jeg har da plassert han under kategorien "tre på topp". :) Vi har alle forskjellige årsaker til å bli lettere eller tyngre forbannet. Hvem som har mest rett til å eksplodere, det er svært vanskelig å finne ut av. :)

 

Hans

 

Hei Hans

Jeg har ingen unnskyldning for noe som blir beskrevet, tolker bare denne tråden som noe av det mest meningsløse jeg har lest på denne siden, og her det mye rart.

Jeg tolket Trond sitt innlegg som et direkte angrep på først herr brun og deretter Terje. Og når du nevner navnet mitt med selvskudd så tok jeg det negativt ;D

Egentlig så bryr jeg meg mindre , men uretferdighet er noe jeg hater og hvem som blir urettfedig behandlet her føler jeg er Terje og brun. Helt sikkert mulig at jeg etter antall innlegg blir forvirra , det er mulig, no doubt(aldri edru på fredag) :D. Men igjen dette er jo bare skriflig utveksling av meninger. Ja jeg ble sikkert sint men nå føler jeg at det flyter ut i ingenting og det må jo være helt ok. Fluebinding er et emne jeg har drevet med lenge ca 30 år og bare spørmålet om opphavsrett gjør meg svimmel. ja nå gir jeg jeg opp, orker ikke krangle rett og slett, håper jeg treffer både deg og trond en dag så ler vi godt mens vi nipper til en kald en :) så enkelt er det faktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan...4 sider nå med diskusjon...kun fordi en mann ikke klarer å lese skikkelig. :rolleyes:

 

Stå på Andre og Terje, de fleste her vet at ingen av dere ville finne på å ta æren for noe andre har laget.  Gratulerer med artikkelen! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var opphavet til kroppsforlengelsen/puppe-huden. Takk for at du fant fram bildet! :)

 

Hans

 

Vi kan jo drive på i evigheter med det her. Her er en variant av Kenneth Boström. Hva kom først? høna eller egget?

[attach=1]

post-0-1394986251358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sterkere tilbake i morgen. Men jeg ser jo det at det er bare meg sjøl og Terje som ikke er anonyme her, det er tydeligvis mest feiginger under falskt navn som vil tøffe seg som kommenterer, disse personene kommer jeg IKKE til å svare. Deg Terje skal jeg svare i morgen, og eventuelle andre som ikke er så feige så dem må ha et nicknavn for å tørre å være tøffe i kjeften!!!!!

 

Ja, da ser du ikke mye gitt. Jeg har brukt fullt navn på fluefiskefora siden 1997. Prøv å ikke få alt feil nå da.

 

Jeg synes ikke en flue, uansett opphavsmann er verdt å rakke ned på folk for. EN FLUE!!  :-\

Å snakke om 'opphavsrett' når det gjelder fluer er HEEELT søkt for meg, siden ordet faktisk har en reell (og juridisk) betydning i deler av mitt virke.

 

Jeg trekker meg fra denne diskusjonen da jeg synes utgangspunktet og motivet til trådstarter er lavmål.  >:(

Dessuten føler jeg at han har blitt satt på plass av flere her.

 

Samme sak har forøvrig vært diskutert før, under langt mer siviliserte omstendigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ingen av dem. Tror det var afroditt-hanen. Men tilbake til topic.

Leter du mer, vil du nok finne flere typer av kroppsforlengelse, eller i dette tilfellet, slepende puppehud. LaFontaine var jo en svært ivrig talsmann for antron i imitasjoner av vårfluenes forskjellige stadier. Særlig pupper.

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan...4 sider nå med diskusjon...kun fordi en mann ikke klarer å lese skikkelig. :rolleyes:

 

Stå på Andre og Terje, de fleste her vet at ingen av dere ville finne på å ta æren for noe andre har laget.  Gratulerer med artikkelen! ;D

Helt riktig. Gratulerer med en fin artikkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ingen av dem. Tror det var afroditt-hanen. Men tilbake til topic.

Leter du mer, vil du nok finne flere typer av kroppsforlengelse, eller i dette tilfellet, slepende puppehud. LaFontaine var jo en svært ivrig talsmann for antron i imitasjoner av vårfluenes forskjellige stadier. Særlig pupper.

 

Hans

 

Sant det, synes bare at trådstarter burde ha lest artikkelen og ikke kommet med usaklig kritikk av noe som egentlig skal være positivt og hyggelig. For meg er dette noe jeg driver med for å koble av fra dagens kjas og mas, og jeg ser ikke noe ved min interesse som negativt. Kanskje derfor det er så mange som reagerer, at det som bare skal være fint og hyggelig blir forsøkt "svartmalt"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

 

Jeg føler nesten at jeg feiga ut av denne situasjonen, orker ikke krangel,  men står hardt på at du og Andre ble urettferdig behandla i denne saken. kl er 2 og jeg orker ikke å være aggresiv, jeg er bare snill jeg :-* Hvis det kommer til krig så skal jeg stå ved din side til siste spole bindetråd. :) :) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

 

Jeg føler nesten at jeg feiga ut av denne situasjonen, orker ikke krangel,  men står hardt på at du og Andre ble urettferdig behandla i denne saken. kl er 2 og jeg orker ikke å være aggresiv, jeg er bare snill jeg :-* Hvis det kommer til krig så skal jeg stå ved din side til siste spole bindetråd. :) :) :)

 

Og du har folk til å vokte flanken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit Trond, ser den greia med Terje (ikke angrep). Men allikevel mener jeg at du tar feil på resten.

Skjønnte ikk sitatet ditt en side tilbake eller var det to nå?

Godt å se at du tar den, det har aldri vært et angrep på Terje.

At du mener Rune at jeg tar feil på resten?Hva er da resten?

(Sitatet var mangel på datakunnskap, håper ikke det er negativt for min del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit Trond, ser den greia med Terje (ikke angrep). Men allikevel mener jeg at du tar feil på resten.

Skjønnte ikk sitatet ditt en side tilbake eller var det to nå?

Godt å se at du tar den, det har aldri vært et angrep på Terje.

At du mener Rune at jeg tar feil på resten?Hva er da resten?

(Sitatet var mangel på datakunnskap, håper ikke det er negativt for min del)

 

At artikkelen er skrevet som om det er Brun som har funnet opp flua! Det går jo ikke an å oppfatte det som det etter å ha lest artikkelen! Det står jo 3 steder i artikkelen at det er Terje Refsahl som har laget flua!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid på forumet (siden for øvrig er glimrende med blogger, bindeoppskrifter osv), og etter å ha lest HELE denne tråden er jeg enda mer i tvil. Min anbefaling er i hvert fall følgende: Få lagt ut en beskrivelse av puristpuppa på hovedsiden, det fortjener den!  I det hele tatt burde mange av Terjes step-by-step få en bedre plassering enn i bortgjemte tråder! Også Lars M. "Aurivilli" binder knakende gode og spennende fluer som burde få varig plass på siden, og det er flere av dere! Keep going! For min egen del binder jeg enkle fiskefluer basert på masse inspirasjon herfra. For min egen del har jeg bestemt meg for å bruke mer av min tid på å lokal fiskeforvaltning (og sikkert litt skriveri om det). Det gir i hvert fall mening, og jeg oppfordre andre som ikke allerede er aktive på dette området til å gjøre det samme!  :) 

 

Uansett, det er tydelig at sesongen har latt vente på seg litt for lenge, men snart er vi der igjen!  :)

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut så tyder det på at det er en meget liten prosent som faktisk har lest første innlegget i tråden, de fleste har jeg inntrykket av er bare med i kveldsbønnen til alle andre på ffs

Har lest innlegget ditt på to foraer jeg nå, og jaggu har jeg tolket det likt som andre her.

JEg tolket det som om du gikk på angrep på Andre Brun for ikke å ha nevnt opphavsmann til flua. Vel, her er det jo klart at det er Terje som er opphavsmann og han er også nevnt i artikkelen. Så her har du jo skutt skivebom uten sidestykke.

Hvis alle her inne er dumme, så får du forklare oss litt bedre.

 

Edit: Og så det er sagt så mener jeg ikke at dette er en kopi av dyret, men kan se at den er inspirert, og det er det ikke noe galt med.

 

Vet mange har sagt dette her før i denne tråden, men når man må ha det inn med teskje så....

 

Til Terje: Stå på!! Hadde blitt veldig glad for flere av dine fluer i Jakt & Fiske, så flua di i siste nummer og det var en gledelig overraskelse  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...