Gå til innhold

Etterligninger men med eget navn????


Trond Engz

Anbefalte innlegg

Jaja, Jørn.

Du kritiserer alle innlegg skrevet i tråden på det tidspunktet du kom med ditt svar, som Engseth gjør med Brun og det han mener er ei flue så lik en han selv kjenner, at han føler å måtte reagere. Sannsynligvis der og da. Hva sier det om deg? ;)

 

Synes du ikke topic er interessant, bortsett fra det muligens alle, meg selv inkludert er enige i, at Engseth nok brukte kanon for å transplantere fjærene bort fra en spurv og over på en imitasjon uten spurvefjær? :)

 

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Mulig at jeg er litt irritabel i kveld? Men jeg så ei flue i jakt og fiske nå som ble kaldt puristflua??!! Det er vel noe av det dummeste jeg har sett (Navnet). Ikke flua for den er bra. men navnet (har brukt ei flue som er nesten helt lik i mange år, jeg har ikke satt noe navn på den!!). Grunnen til at jeg mener det, er at det er en variant av DYRET og gud vet hvilken fluer det måtte være. At mr. Brun ikke greier å se det er meg et under?!?! Flua er Dyret tvers igjennom, men med andre materialer. Å kalle det for noe annet enn dyret til Gunnar (eller variant) synes jeg er  mildt sagt flaut å lese, det er tross alt det som er orginalen!!! At A. Brun ikke er oppdatert på det nekter jeg å tro.

Det er kanskje slik mr. Brun vil ha det? Da jeg ser at han døper sine fluer i mr. Brun,s navn, som ikke er noe annet enn varianter av eksisterende fluemønster?? Greit for meg at noen vil gjøre fluefiske til en levevei, men ta for all del ikke andres navn og ære!!!

 

 

Mulig du var litt irritabel ja. :)

 

Et annet eksempel på "tvillinger" er Blue Charm og Hairy Mary, to laksefluemønster. Den opprinnelige er Blue Charm som ble bundet med fjærvinge. Etterhvert som det ble populært med hårvingede fluer dukket det opp en variant som fikk navnet Hairy Mary. Nå bindes ofte begge med hårvinge! Så hva er hva?

 

Når det gjelder puristpuppa synes jeg, for det er synsing man gjør, at det er riktig å kalle den noe annet enn Dyret. Alt er varianter av eksisterende fluemønster. Jeg har ikke lest artikkelen i Jakt og fiske, men kan heller ikke se at mr. Brun kan ha gjort noe overtramp her? Det er vel hverken snakk om royalties eller i konflikt med patentforskriftene?

 

[attach=1]

 

[attach=2]

 

Mvh Sjur Vingen 

post-0-13949862514049_thumb.jpg

post-0-13949862514459_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Som tilsvar på Refsahls innlegg.

 

Det er nok ikke så sikkert at de nevnte, muligens eminente fluebindere har fått inspirasjon av andres kreasjoner. De har mer sannsynlig spekulert ut en måte å lage en imitasjon av f.eks et insekt i en viss fase. Det er jo originalene vi forsøker å etterligne gjennom fluebinding og presentasjon. Så vil det nesten hver gang ende opp med at mønsteret allikevel ligner eller er helt likt et tidligere publisert eller upublisert mønster. Som jeg skrev tidligere, så har fluebindere et forholdsvis snevert utvalg å velge i. I hvertfall hvis vi snakker om de forskjellige fasene til våre akvatiske insekter. :) (Eks: Fjorten vårfluearter, tre forskjellige atferdsmønster i forbindelse med klekking/sverming/egglegging.)

 

Hans

 

Det har du selvfølgelig helt rett i Hans.

Jeg burde ha presisert at mange av de fluebinderene jeg nevnte har laget sine fluer på basis av insekter de har studert, men det er nok også slik blandt

de mest garva fluebinderene i verden at de har laget variasjoner over allerede eksisterende mønstre. Så det er nok både og.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare en liten tur innom siden for å se om noe hadde skjedd siden jeg logget ut i går kveld, og dette må vel være den mest eksplosive tråden på lang tid, den slår til og med den gode gamle C&R Vs "kakking i hodet"-diskusjonen.

 

Jeg har lest hvert eneste innlegg. Jeg har lest bladet. Jeg kjenner godt til både dyret og puristpuppa. OG, skal man først irritere seg over like mønster, med ulike navn, så finnes det ekstremt mange bedre eksempler enn dette.  I og med at vi ikke må innom et patentkontor hver gang vi vil imitere et innsekt med et nytt mønster, er det selvsagt at enkelte fluemønster vil ha likheter, og mange fluer som presenteres på forumet blir nevnt som en variant av en etablert flue. I dette eksemplet er forskjellene så store at det er helt naturlig å gi den et eget navn.

 

Så, Terje og Andrè, ingen grunn til å la godfølelsen bli påvirket av denne tråden

 

Morten

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg er litt irritabel i kveld? Men jeg så ei flue i jakt og fiske nå som ble kaldt puristflua??!! Det er vel noe av det dummeste jeg har sett (Navnet).

 

 

Hva skal man si om slike kommentarer? Dette er vel ikke et direkte "angrep" på Terje, men slike kommentarer synes jeg man skal holde seg for god til. Dette bidrar IKKE i positiv retning i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste første innlegget til denne tråden - fikk jeg et bilde på netthinna som jeg faktsik bare må le av, og jeg skal prøve å skildre bilde så godt som det lar seg gjøre; - se for dere det grove norske landskapet med fjell og daler som igjen er kledd med gran og furu. Midt i mellom to av de største buskene dere ser, kan dere skimte en liten rød nisselue, og ser dere enda tettere - ser dere faktisk en slik skapning - med en håndskrevet plakat i hånden; "01.Du skal ikke tro at du er noe, 02. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss, 03.Du skal ikke tro du er klokere enn oss - osv"

 

Mener ikke med denne posten at Trond som startet dette ballet ligner på denne figuren utseendemessig det har jeg ikke noen forutsetninger for å si, men jeg tolker innlegget hans i retning av denne plakaten. Imitasjoner av vårfluer, døgnfluer, mygg m.mer får umulig blitt så veldig forskjellige. Det er nødt til å finnes varianter med ulike materialer, egenskaper som ligner på hverandre - og hvis en person utvikler en slik type flue (ja, som kan være lik andre fordi de skal imitere samme insekt) setter navn på flua må da det være helt legalt. Stå på å inspirere Terje !!!

At Mr. Brun har fått en artikkel i bladet Jakt&Fiske er bare flott - forholdsvis et "grått" blad som jeg nå kan glede meg til neste nummer, og nummere etter der - jeg vet at det kommer flere gode bindemønstre :) - men JA, hvordan kan man misstolke den artikkelen "så gæli" a ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,oi,oi!

 

Jeg så heller ikke denne tråden før nå, i dag morges. Har lest gjennom hele sulamitten - med morgenkaffen i hånd, og sitter igjen med svært blandede følelser.  :-\

 

Før jeg opprettet en brukerkonto på dette forumet, hadde jeg hyppig vært innom som gjest over lang tid. Følte at jeg hadde blitt "kjent med" mange av dere som holder til her, og også at jeg kjente "temperaturforholdene" her inne. Føler ikke at trådstarter har gått samme stien som meg selv...

 

Jakt & Fiske har jeg fått tilsendt i en årrekke. Som regel skummer jeg gjennom bladet, river ut bindebeskrivelser og kaster resten. De to siste numrene har ikke lidd samme skjebne. Jeg synes bladet har endret seg til det bedre - uten at jeg helt kan sette fingeren på det. Presiserer at jeg ikke mener at det utelukkende skyldes bidragene til André - selv om det trekker voldsomt opp for min del.

 

Jeg anser både Terje R. og André B. som enorme ressurser. Det gjelder i samme slengen svært mange andre her inne, Staffan L., Rune S., Tmags - og så videre... Det er ikke dermed sagt at alt jeg hører fra noen av de nevnte - samt de som ikke er nevnt, blir å oppfatte som den absolutte sannhet. Man kan jo være sunt kritisk til alt man hører. Men jeg kunne ikke drømme om å slenge fra meg noe som kan oppfattes som krenkende, bare fordi jeg var uenig i noe (med mindre jeg blir svært provosert  ;D). Skulle jeg komme i skade for å gjøre det, så vit at det ikke er tilsiktet.  :-[

 

Trond E:

Jeg kjenner deg ikke. Men jeg velger likevel å tro at ditt innlegg ikke var så krasst ment som det virker. Tror også at det virker krassere på noen enn på andre - alt etter tid på døgnet/alkoholinntak. Som jeg innledet med, så føler jeg kanskje at du "gikk litt hardt ut i starten".

 

Beklager at dette ble litt langt. Hadde egentlig ikke tenkt å blande meg inn i diskusjonen. Men som så mange andre her, så var temaet for "personlig" til at jeg klarte å la være...

 

Nå håper jeg bare at jeg kan klare å komme meg til Rena i sommer, og at at jeg vil treffe så mange som mulig av dere der.

Deg også, Trond E. Så kan vi alle finne ut av hverandre.  ;D

 

Ha en fortsatt glimrende helg!

:) :) :)

 

Edit: "Etterligninger men med eget navn?" - Dette er på ingen måte en "varm potet" for meg. Fisker flua bra, så ære være opphavsmannen - om han heter Ola, Ahmed eller Karianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, Jørn.

Du kritiserer alle innlegg skrevet i tråden på det tidspunktet du kom med ditt svar, som Engseth gjør med Brun og det han mener er ei flue så lik en han selv kjenner, at han føler å måtte reagere. Sannsynligvis der og da. Hva sier det om deg? ;)

 

Poenget mitt er bare at litt folkeskikk alltid gjør seg, eller så blir trådene forferdelig sure og utrivelige fra start til mål. Åpningsinnlegget er hardt krydret med insinuasjoner og har et sjikanøst preg. Jeg er på ingen måte imot friske diskusjoner, og likheter mellom fluemønster er definitivt blant de evige temaer i fluefiskemiljøer. Men det er altså måten det gjøres på.

 

For ordens skyld la meg understreke: Jeg kritiserte tonen i tråden og at jeg er lei alle ubehøvlede kranglefanter som gjør sitt for å forsure. Anså dette for såvidt åpenbart at jeg lot være å presisere det, men det er tydeligvis nødvendig likevel. Til og med to ganger i ett og samme innlegg. Håper det synker inn.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rett ut så tyder det på at det er en meget liten prosent som faktisk har lest første innlegget i tråden, de fleste har jeg inntrykket av er bare med i kveldsbønnen til alle andre på ffs

 

Kan bare snakke for meg selv, men jeg synes god vanlig folkeskikk er greit å ha i bakgrunnen. Jeg deltar IKKE i noen kveldsbønn, men det er klart at folk som deg gjør at jeg fra nå av får lyst til å legge hele greia død, sette meg under et tre for å vente på det første vaket.

 

Urett/urimelighet kan ikke forbigås, den må besvares. Skal man kritisere noen så krasst som du gjør innledningsvis så kan du gjøre det på PM, da får du sikkert svar direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gjentar gjerne det jeg skrev i et tidligere innlegg i tråden. Refsahl er mer enn unnskyldt for at opphavsmannen til "Dyret" ikke blir nevnt i artikkelen i Jakt&Fiske. Men han nevner ikke opphavsmannen til dyret i sitt glimrende innlegg med bindebeskrivelse av nevnte kreasjon. Derfor er spørsmål nå som tidligere: Kjente han ikke opphavsmannen, eller gjerne; hvem som var opphavsmann, på det tidspunkt han la ut en bindebeskrivelse av "Dyret"?

 

Hans

 

Gidder ikke lese gjennom tråden før jeg kommenterer, så mulig noen har påpekt det allerede.... men er du seriøs? bindebeskrivelser av kjente mønstre her på forumet har en funksjon, og det er å hjelpe andre til å binde disse fluene også(og kanskje vise frem skills), og de fleste som er medlem av dette forum er såpass oppegående at de vet at terje og andre ikke prøver å utrope seg selv som opphavsmann av disse mønstrene..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei Terje

 

Takk for en hyggelig prat på Villmarksmessa på Hamar.

Stå på videre flott flue, håper det kommer flere fluer fra deg. ;D

 

Mvh

Per Erik Svenskerud

 

I like måte Per Erik, kjempehyggelig å hilse på deg.

Takker så mye for rosen :D

 

Takk til alle for de hyggelige tilbakemeldingene i denne tråden, det gjorde godt å få den støtten :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Takk til alle for de hyggelige tilbakemeldingene i denne tråden, det gjorde godt å få den støtten :)

 

Terje!

 

Terje da, nå må du ikke bli for følsom, det kan ødelegge litt av Halford-imaget, he he  ;D

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

[Takk til alle for de hyggelige tilbakemeldingene i denne tråden, det gjorde godt å få den støtten :)

 

Terje!

 

Terje da, nå må du ikke bli for følsom, det kan ødelegge litt av Halford-imaget, he he  ;D

 

Morten

 

Neida Morten, ingen fare :D....... snart er Puristen tilbake like trangsynt som alltid :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vel bare mangle. Trådstarter har vel her kommet med en real skivebom, men slike reaksjoner er det heldigvis langt mellom. Ellers ville vel ingen publisere fluer eller for den del fisketeknikker. Og da ville det bare blitt mindre og mindre inspirasjon for oss som ikke er like kreative som dere (Terje og André).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Detta var det Tørrfluepuristen skrev i et tidligere innlegg:

Denne var en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang.

Jeg trenger ikke å si noe mer ;D ;D

 

Ja det stemmer det Trond det var:

............... en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang, så det har du helt rett i. SÅ DU TRENGER ABSOLUTT IKKE Å SI NOE MER :D :D

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var det Tørrfluepuristen skrev i et tidligere innlegg:

Denne var en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang.

Jeg trenger ikke å si noe mer ;D ;D

 

Så var det på`n igjen... Gir deg ikke du? Du må jaggu ha pugget janteloven godt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var det Tørrfluepuristen skrev i et tidligere innlegg:

Denne var en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang.

Jeg trenger ikke å si noe mer ;D ;D

 

Ja det stemmer det Trond det var:

............... en variant jeg lagde og som fungerte utrolig godt da jeg prøvde den for første gang, så det har du helt rett i. SÅ DU TRENGER ABSOLUTT IKKE Å SI NOE MER :D :D

 

 

Terje!

Helt enig Trenger ikke si et eneste ord mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Så var det på`n igjen... Gir deg ikke du?

 

Jeg har fått PM om at jeg som har skapt detta rabalderet her ikke skal trekke meg ut ;)

 

Selvfølgelig skal du ikke trekke deg ut. Du er i din fulle rett til å mene det du gjør Trond.

Du mener Puristpuppa er et idiotisk navn og en kopi av Dyret, og det er helt greit for meg.

Jeg mener noe helt annet, og så foreslår jeg at vi lar det bli med det og avslutter denne diskusjonen. Vi kommer ikke lenger allikavæl :)

 

Foreslår at vi heller setter oss ned ved Renaelva i sommer og utveksler erfaringer med ulike fluemønstre. Det tror jeg vi begge kunne ha lært noe av.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...