Gå til innhold

Hvordan oppbevarer dere fisk på tur?


Espen T

Anbefalte innlegg

Kikka litt rundt for å finne ut hvordan man best oppbevare fisk på turer, sål angt er det begrave den i myr og evt grave en liten grop et skyggefylt sted å pakke den inn i folie.

 

Har ikke akkurat vært plaget av å ha formye fisk på tur så har ingen erfaring med dette, men lurer da på hvordan dere gjør det om dere skal være ute noen dager. tenker da mest på bevaring over natten og kanskje 2 dager.

 

på forhånd takk

 

ET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Et stykke nedover i fortellingen i linken er det en oppskrift på gravørret som er enkelt å lage på tur - med en helt tett boks, og en ørret av litt størrelse - kilosfisk er utmerket.

http://www.erlandfjell.no/bokVillmark.htm

Prøv pannebrøedene som beskrives også - ferske bakevarer fjerner ethvert snev av hjemlengsel.

 

red.....ble kanskje et sidespor med en gang dette her, mer en måte å få fisken til å holde seg noen dager mens man er ute....også smaker det så godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det det mest C&R her også men skal på en ukes tur å håper nå å kunne spise mere fisk en frystørket mat derav spm. om oppbevaring, ville jo vært unektlig dumt om tatt fisk ikke kan spises om det blir lagret feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de få som kakkes blir vanligvis tilbredt med en gang.

 

rå fisk ville jeg ikke pakket i jord med mindre jeg er 100000000000000000000% sikker på at det den pakkes inn er tett.

 

Spiller liten rolle. Botulintoxin må nok ha noe mer tid før det blir farlig.

 

Om du er redd for det må du uansett aldri la fiske sprelle på bakken før du kakker den :D Da spiller det liten rolle om du pakker den tett, bakterien overlever uten oksygen.

 

Lagring i en vanlig vanntett pakkpose i myra holder i massevis. Om fisken har vært på bakken spiller som sagt ikke noen rolle når den spises inne de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de få som kakkes blir vanligvis tilbredt med en gang.

 

rå fisk ville jeg ikke pakket i jord med mindre jeg er 100000000000000000000% sikker på at det den pakkes inn er tett.

 

Spiller liten rolle. Botulintoxin må nok ha noe mer tid før det blir farlig.

 

Om du er redd for det må du uansett aldri la fiske sprelle på bakken før du kakker den :D Da spiller det liten rolle om du pakker den tett, bakterien overlever uten oksygen.

 

det er akkurat det, men liten vits i å ta sjansen synest jeg. kakk den og stek den enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de få som kakkes blir vanligvis tilbredt med en gang.

 

rå fisk ville jeg ikke pakket i jord med mindre jeg er 100000000000000000000% sikker på at det den pakkes inn er tett.

 

Spiller liten rolle. Botulintoxin må nok ha noe mer tid før det blir farlig.

 

Om du er redd for det må du uansett aldri la fiske sprelle på bakken før du kakker den :D Da spiller det liten rolle om du pakker den tett, bakterien overlever uten oksygen.

 

 

 

det er akkurat det, men liten vits i å ta sjansen synest jeg. kakk den og stek den enkelt og greit

 

Som sagt, det er ingen fare. Vesentlig større sjanse for at man sklir og slår bakhodet i en stein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kjenner en som legger fra seg takrennenedløp over alt etter å ha bygget en liten røykovn.....røkt fisk holder en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt rundt for å finne ut hvordan man best oppbevare fisk på turer, sål angt er det begrave den i myr og evt grave en liten grop et skyggefylt sted å pakke den inn i folie.

 

Har ikke akkurat vært plaget av å ha formye fisk på tur så har ingen erfaring med dette, men lurer da på hvordan dere gjør det om dere skal være ute noen dager. tenker da mest på bevaring over natten og kanskje 2 dager.

 

på forhånd takk

 

ET

 

Skal du ha oppbevare fisk i 2 dager på sommeren må du filetere, strø på grovt salt og legge i plastposer. Deretter bør du skylle/vanne filetene før du steker.  Dersom de ligger lenger blir det spekeørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ikke glem å oppbevar den på et kaldt sted, enten i myra, i skyggen eller lignende. At den ligger i sekken i 2 dager tror jeg neppe blir noe suksess. Går fint å oppbevare fisk i flere dager om du salter den og har den på et kaldt sted, har selv oppbevart fisk i 3 dager uten at den ble ødelagt på denne måten. Men ørreten smaker best når den spreller på panna da, sprøstekt med en skvett rømme til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ja, den er nok det :)

 

Aller beste er å legge den i myra, men så lenge det er kaldt og skygge, går det bra..

 

Edit: Pass deg for eventuelle smådyr som kan komme på besøk, de vet å forsyne seg om det ligger tilgjengelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en kar fra OFA i nordmarka for noen år siden. Han hang fisken på en gren til den var tørr.

Pakket fisket i avispapir og plast for deretter å presse den ned i en myr uten soltilgang. Mente det

tilsvarte kjøleskap. Har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff en kar fra OFA i nordmarka for noen år siden. Han hang fisken på en gren til den var tørr.

Pakket fisket i avispapir og plast for deretter å presse den ned i en myr uten soltilgang. Mente det

tilsvarte kjøleskap. Har ikke prøvd det selv.

Det å "tørke" fisken er i alle fall viktig, holder seg mye bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En halvmeter ned i myra er det jevngodt med ethvert kjøleskap, samme hvor varmt det er i været.

For kortere kjøling i sterk varme bruker gamlekara ved lakselevene nordpå en streiesekk som pakkes rundt fisken og gjennomvætes. Fordampingen av vannet i stria tar også varme fra laksen og holder den nedkjølt. Prøv det med ei brusflaske en het sommerdag - det fungerer.

Går man 50 år bakover i tid var det helt vanlig å bare rense fisken uten å skylle den i vann engang, bare tørke av, for ikke å få inne fremmede mikroorganismer. Det å soltørke fisken så den får en tynn tørr "skorpe" er også en grei løsning som har vært barnelærdom helt fram til våre egne tradisjoner og kunnskaper ble fortrengt av det amerkanske reklamegnålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvmeter ned i myra er det jevngodt med ethvert kjøleskap, samme hvor varmt det er i været.

For kortere kjøling i sterk varme bruker gamlekara ved lakselevene nordpå en streiesekk som pakkes rundt fisken og gjennomvætes. Fordampingen av vannet i stria tar også varme fra laksen og holder den nedkjølt. Prøv det med ei brusflaske en het sommerdag - det fungerer.

Går man 50 år bakover i tid var det helt vanlig å bare rense fisken uten å skylle den i vann engang, bare tørke av, for ikke å få inne fremmede mikroorganismer. Det å soltørke fisken så den får en tynn tørr "skorpe" er også en grei løsning som har vært barnelærdom helt fram til våre egne tradisjoner og kunnskaper ble fortrengt av det amerkanske reklamegnålet.

 

har vært et par turer på hardangervidda med en kar som konsekvent brukte en striepose / tøypose som han la fisken i, før den ble puttet i myra.  Han refererte også til at dette var "gammelmåten" å oppbevare fisk på tur.  Avispapir vet jeg også brukes til samme formål.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de få som kakkes blir vanligvis tilbredt med en gang.

 

rå fisk ville jeg ikke pakket i jord med mindre jeg er 100000000000000000000% sikker på at det den pakkes inn er tett.

 

Spiller liten rolle. Botulintoxin må nok ha noe mer tid før det blir farlig.

 

Om du er redd for det må du uansett aldri la fiske sprelle på bakken før du kakker den :D Da spiller det liten rolle om du pakker den tett, bakterien overlever uten oksygen.

 

 

 

det er akkurat det, men liten vits i å ta sjansen synest jeg. kakk den og stek den enkelt og greit

 

Som sagt, det er ingen fare. Vesentlig større sjanse for at man sklir og slår bakhodet i en stein :)

 

Det Tormod sier er helt korrekt. Clostridium botulinum (bakterien som forårsaker botulisme) trenger mer enn 2 dager på å danne toxin. Botulisme er et større problem under rakfiskproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvmeter ned i myra er det jevngodt med ethvert kjøleskap, samme hvor varmt det er i været.

For kortere kjøling i sterk varme bruker gamlekara ved lakselevene nordpå en streiesekk som pakkes rundt fisken og gjennomvætes. Fordampingen av vannet i stria tar også varme fra laksen og holder den nedkjølt. Prøv det med ei brusflaske en het sommerdag - det fungerer.

Går man 50 år bakover i tid var det helt vanlig å bare rense fisken uten å skylle den i vann engang, bare tørke av, for ikke å få inne fremmede mikroorganismer. Det å soltørke fisken så den får en tynn tørr "skorpe" er også en grei løsning som har vært barnelærdom helt fram til våre egne tradisjoner og kunnskaper ble fortrengt av det amerkanske reklamegnålet.

Jes!

Hvis man er på litt lengre turer i villmarka, og ønsker å sikre kosten med en matfisk til morgendagen er det, som Erland sier, veldig lurt å ikke skylle fisken i vann etter sløying, men bare rense den og tørke godt av den med papir e.l. Kom over dette i en gammel bok av Iakob Sømme (ikke Ørretboka) for et par år siden, og har siden praktisert dette med stor suksess. Poenget er å unngå at vann trenger inn i fiskekjøttet og tar med seg bakterier på kjøpet. Da forringes nemlig kvaliteten på fiskekjøttet veldig fort.

Så soltørkes fisken litt, og etter dette kan den, ifølge Sømme, oppbevares opptil en uke i sommervarmen! Jeg har aldri prøvd å oppbevare fisken så lenge, men en dag eller to funker veldig bra.

 

Pakker man en fisk man har skylt grundig i vann i en tett plastpose blir den, som kjent, slimete og "slasen" i løpet av noen timer, og nokså uappetittelig - det har jeg nemlig prøvd mange ganger  :'(

 

NB! Dette spiller ingen rolle hvis man tenker å tilberede fisken samme kveld, og det blir selvsagt noe helt annet hvis man ønsker å grave/speke/røyke, for da tar jo saltet seg av konserveringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...