Gå til innhold
  • 0

Når kan poden få fluestang??


Eirik Nævdal

Spørsmål

Hellu lads..

Sitter en del barnevakt for ein fadderunge på snart 2 år.

Her ein dag oppdaga jeg noke fantastisk.

Hadde med meg sebastian heim etter barnehagen, sidan foreldre skulle jobba seint, etter mat var det ut å gå. Fisk hører jeg.. og jaggu, der var det fisk. Bitte liten ørret som lekte seg helt inne på grunna i bekken.

Gutten har ein uavane med å bli skikkelig gira når han er ute i skauen heile dagen (han får litt frie tøyler av meg ;) ) så når vi endelig er inne, så er det full galopp i stue og på rommet mitt. Han maser i ett sett.

Kan nesten bli litt smågal av dette. MEN, så satte jeg på ørretboms 3, og guttungen satte seg rolig ned forand tvèn, og der ble han sittene helt fint. pekte på fisk, lo av nissen (han kaller alle nisse) og likte denne. Etterpå satte jeg på t2 og han såg litt før han såvnet i MIN stol.

 

så si meg.. Det er håp for denne bygutten alikevell.. Selv om faren er misslykket fluefisker så kan denne ungen kansje reddes. Men når er egentlig en unge klar for fluestang? 8?10? kansje før? Noken av dere fedre som veit?

Må vel nesten begynna med makk eller lettspinner som gammlingen gjorde med meg..

 

noen idè?

 

og Andre Brun: Takk for filmen,gir meg roligere kvelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Min guttunge er 8 år. Hadde tenkt å starte i sommer men vi får se. Han maser fælt. Jeg er litt redd for å ødelegge entusiasmen med å la han streve med noe han kansje ikke får til.

 

Jeg er sikker på at det går bra Ruffen. Ta han med i elva deres når klekkingene er som verst. Da trenger man ikke kaste mer enn 5 meter for å få fisk. Gjør jo ikke noe om du må hjelpe å kaste ut heller. Ihvertfall om han har lyst til dette selv så ser jeg ikke noen grunn til å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

La poden få prøve seg med mark og dupp først, sånn at han får smaken på ørretfiske og så skifte til en fluestang når du ser han mestrer slukstanga. 2år er vel for tidlig til fluefiske, men ikke for mark og dupp i et lite vann :)

 

Vet dette er å banne i kirka, men jeg tror det er den beste måten å få han hekta på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

dette er vel ikke å banne i kjerka.......den fluefisker som ikke har de andre fiskeformene med som balast har gått glipp av noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg begynte vel om sommeren det året jeg ble 13, men det var ikke for tidlig, nå har det gått 1 og et halvt år, og fiskelysten blir bare større og større :D

Det var defietivt ikke for tidlig, tror jeg kunnne ha begynt hvertfall to år før, men som Staffan sier, det er greit å ha prøvd litt andre former for fiske før en begynner med fluefiske... Det var jo ikke et problem for meg da, som har vært fiskegal siden jeg var 5 ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Jeg begynte å fiske når jeg var 3år, da med mark og dupp. Ble hekta med engang, tror jeg var 5 eller 6år når jeg tok min første kilosørret på en 10grams møresild. Fikk ikke lov å kjøre den selv av sjølen, men det var morro å bare kjenne ruggen bite på! Ble målt til 1.2kg, og etter det, var det ingen vei tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Oliver

dette er vel ikke å banne i kjerka.......den fluefisker som ikke har de andre fiskeformene med som balast har gått glipp av noe

Vil ikke kalle dette å banne i kjerka! Men et faktum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

dette er vel ikke å banne i kjerka.......den fluefisker som ikke har de andre fiskeformene med som balast har gått glipp av noe

Vil ikke kalle dette å banne i kjerka! Men et faktum ;)

 

Det der er ikke noe faktum, men en ubegrunnet påstand, derfor er det heller ikke mulig å diskutere den.

Selvsagt kan unger begynne med flue, Selv var jeg tenåring, men en jeg kjenner godt - Den Unevnelige Svenske, var en habli fluaster og fisker som åtteåring, kanskje det er derfor han går langt utenpå norskeguruene som har vokst opp med makrfiske... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var to svensker som var og fisket i Orkla.

 

Vel dette er ikke en svenskevits, men det var faktisk to svensker...

 

Begge hadde med sønnene sine på fisketuren og barna var vel en 5-6 år gamle.

 

Han ene faren lot sønnen få fiske med mark og han fikk jo fisk. Riktignok ikke laks, men ihvertfall en pen ørret. Sønnen til den andre spør så faren (noen andre kan få lov til å oversette til svensk).

 

- Kan jeg ikke få prøve med mark jeg også?

- Nei!

- Men bare en ørliten mark helt ytterst på fluen da?

- NEI, nå går vi hjem!

 

Ikke noe vranglære der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Det fine med å lære poden markfiske, er at da kan man bare overlate ham til seg selv, så kan far få drive på litt med sitt eget fiske uten så mye forstyrrelse fra småunger..

Skal barn lære fluefiske må far selvfølgelig la sin egen stang være og ta jobben som assistent, hjelper, gillie, guide osv..sjåfør, kokk, hovedsponsor mm, verre er det ikke.

Det fins noe som heter våtfluer og nymfer, til og med streamere også.... :)

 

 

red.....og så går de første fisketurene selvsagt til steder med fullt av småfisk, ikke til fars egne storfiskelver, og far blir like begeistret som for egen tokilosfisk når poden tar en 100-grammer, men dette skjønner folk flest selv... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Guttungen på 6, var 5 år da han fikk sin første på tørrflue. Det er bare å velge de dagene med gode klekkinger slik at opplevelsen blir god, destu verre for meg som må se på all fisk som vaker rundt. Men det er det verdt. Opplevde det selv som barn, når min far og bestefar gjorde det samme med meg.

 

Det viktigste er å variere fiskeform slik at muligheten til å få fisk er det som står i fokus. Han har f.eks tatt sjøørrett på 1 kg. med bomber og flue.

 

Så etter mitt syn er det bare å sette igang når barna er modne.

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Likte aldri å tre på levende mark som liten, så jeg gikk rett på sluk/spinner. Pappa fisket helst med mark, og jeg synes det så dritkjedelig ut. Er fortsatt ikke tilhenger av bruk av levende agn, uansett type. Ser heller ikke hvordan det er en balast man trenger som fluefisker...  ???

 

Når ungen kan begynne er individuelt. Noen er kanskje klare ved 8-10 års alder. Unger er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har heller aldri vært ivrig på mark fiske som liten, men altid sluk når jeg var med mine foreldre.

har selv 3 unger i diverse størrelser, men pleier alltid og bruke mark når vi prøver etter ørreten, grunnen er enkel, det er mest effektivt.

minn mening er ialfall at vist unger tidlig begynner og få fisk så trigger det til mer fiskelyst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

og da var det han som kastet og avfisket

 

Hvis det er mine innlegg du sikter til så er du helt på jordet... :)

Men til temaet: femårsalder er bra sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

og da var det han som kastet og avfisket

 

Hvis det er mine innlegg du sikter til så er du helt på jordet... :)

Men til temaet: femårsalder er bra sted å begynne.

Hvis du mener med fluestang hadde det vært alt for tidlig for min gutt. Jeg tror det kan være vanskelig å motivere nok i den alderen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

og da var det han som kastet og avfisket

 

Hvis det er mine innlegg du sikter til så er du helt på jordet... :)

Men til temaet: femårsalder er bra sted å begynne.

 

siktet ikke til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei !

Det viktigst med småunger på fisketur er at de får fisk. Størrelsen er underordnet.

Ta de med på steder hvor det er mye fisk. Fisk med det som gir resultater.

Hvis det er å bruke mark, så bruk mark.

Det skaper fiskeglede  :)

 

Fluefiske kan være en terskel og virke "vanskelig". Min sønn begynte når han var 9 år med 8.5 fots #5.

Det var i største laget men han behersket fort kasteteknikken, han trente en del på plenen.

Da han var 10 var ustyret perfekt og som 13 åring kastet han som en "mann".

Når er han 15 og fisker snart "rævva" av far sin  :)

 

Dette krever i overkant med raushet. Selv har jeg benyttet en del tid på å lære han å fiske med flue under ulike forhold.

Nå er han mer eller mindre selvgående og elsker tørrfluefiske.

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...