Gå til innhold

Gode steinfluemønstre


rbk01

Anbefalte innlegg

Skal opp til Nord-Trøndelag på elvefiske til sommeren. Der forekommer det visstnok en del gode sverminger av steinfluer, bl.a. gul steinflue. Har søkt rundt omkring for å finne "det optimale" steinfluemønster, men har til nå ikke kommet helt i mål. Har til nå bundet opp en serie med Lennart Bergquist sine Bäcksländer, prøvd meg på en raffiavariant jeg fant her på siden, men som sagt, har ikke helt trua. Har dessuten ingen erfaring i å fiske med steinflueimitasjoner. Så derfor kjære fluefiskevenner, gi meg inspirasjon og noe å tro på.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Skal opp til Nord-Trøndelag på elvefiske til sommeren. Der forekommer det visstnok en del gode sverminger av steinfluer, bl.a. gul steinflue. Har søkt rundt omkring for å finne "det optimale" steinfluemønster, men har til nå ikke kommet helt i mål. Har til nå bundet opp en serie med Lennart Bergquist sine Bäcksländer, prøvd meg på en raffiavariant jeg fant her på siden, men som sagt, har ikke helt trua. Har dessuten ingen erfaring i å fiske med steinflueimitasjoner. Så derfor kjære fluefiskevenner, gi meg inspirasjon og noe å tro på.

 

Jens

 

Jeg henger meg på Jan Erik og foreslår at du lager en slank utgave av Dyret. Den vil kunne funke ypperlig som steinflueimitasjon.

Får du tak i noe lyst hjortehår (aner ikke om det finnes gult farga hjortehår) og dubb kroppen gul så har du en "yellow sally" steinflue som burde funke.

 

Ellers så ser den her slett ikke dum ut:

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=109:voksen-steinflue&catid=42:torrfluer&Itemid=63

 

Det er det beste jeg kan få til Jens, da jeg svært sjelden fisker med steinflue imitasjoner.

 

Lykke til!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok hintet Terje, hadde en liten mistanke om at steinfluer ikke er det helt store for puristene, selv om de opptrer over vannskorpa. Skal prøve meg på dyret, har aldri bundet den før. Men det må da være noen der ute som har fisket en del med steinflueimitasjoner? Trodde det var relativt vanlig i de fleste elver?

Jeg har ikke boka til Staffan, ruffen, men svigersønnen har så jeg skal sjekke den.

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinfluer kalles jo bäckslanda på Svensk, noe du sikkert vet  :). Hvis du går inn på www.rackelhanen.com og søker på bäckslanda finner du en del om steinfluer, eller bäckslanddor. Blant annet denne artikkelen: http://www.rackelhanen.se/swe/1142.htm

 

Kan ellers anbefale filmene til Lars-Åke Olsson som du kan bestille fra www.fiskeprofiler.se. I filmen torrflugefiske viser Lars-Åke også hvordan han binder noen enkle steinflueimitasjoner. Filmene er ikke like "turbo" som flere av de norske filmene, men passer oss litt oppi åra fint, i alle fall likte jeg dem.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo meget bra ut den der.. Tror beskjedent avtrykk er en viktig faktor på steinflueimitasjoner.. Har bundet noen liknede selv hvor jeg har brukt cdc istedenfor sort hackle.. :)

 

Slik ;) hadde nok bundet noen med cdc også :) Er også en sort tvunnet cdc fjær som kropp så denne flyter godt.

 

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo meget bra ut den der.. Tror beskjedent avtrykk er en viktig faktor på steinflueimitasjoner.. Har bundet noen liknede selv hvor jeg har brukt cdc istedenfor sort hackle.. :)

Er ikke helt enig i det du sier der. Steinfluene lager en del "bråk" på vannflaten. Jeg liker best fluer som er kroppshakclet for å lage liv.

Min erfaring er at du må treffe bra på flytet, fisken går ikke så langt ut til sidene. Nå snakker jeg om tidlig vårfiske. Før myggen kommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftest svarte streaking caddis. Tynn svart kropp med to halefibre. Sparsomt med hjortehår i vingen.

Har tatt en god del på denne på Hardangervidda.

Ikke for å kverulere :) Men voksne steinfluer har ikke haletråder ???

Tenk å kverulere på noe så ubetydelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som oftest svarte streaking caddis. Tynn svart kropp med to halefibre. Sparsomt med hjortehår i vingen.

Har tatt en god del på denne på Hardangervidda.

Ikke for å kverulere :) Men voksne steinfluer har ikke haletråder ???

Tenk å kverulere på noe så ubetydelig :D

 

Nå begynte jeg å lure på om jeg var ute å syklet, så jeg måtte slå opp i litteraturen.  :-[ Stemmer at flere arter steinflue ikke har haletråder som voksne individer eks mellomstore steinfluer (Diura) og liten steinflue (Nemoura). Men de jeg har sett på Hardangervidda har to stk haletråder. Vil tro dette er Store steinfluer (Dinocras) og/eller Svart steinflue (Capnia). Uansett tror jeg ikke haletrådene er av avgjørende betydning..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har knapt bundet en steinflue-imitasjon noensinne, ganske enkelt fordi jeg har inntrykk av at fisken ikke syntes de er særlig stas .

Bortsett fra noen tidlig vår-turer etter harr er det ytterst sjelden jeg har sett fisken vake på steinfluer . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo meget bra ut den der.. Tror beskjedent avtrykk er en viktig faktor på steinflueimitasjoner.. Har bundet noen liknede selv hvor jeg har brukt cdc istedenfor sort hackle.. :)

Er ikke helt enig i det du sier der. Steinfluene lager en del "bråk" på vannflaten. Jeg liker best fluer som er kroppshakclet for å lage liv.

Min erfaring er at du må treffe bra på flytet, fisken går ikke så langt ut til sidene. Nå snakker jeg om tidlig vårfiske. Før myggen kommer.

 

 

Det jeg har observert så er det at steinfluene lager en del leven og liker at det er litt liv i matrialene.. speisielt når de klekker blir det mye liv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd flere store steinfluesverminger i godvannet mitt, uten at fisken har tatt de som ploger overflata. KAn observere fiskene på grunna, og ser de tar andre ting under overflata istedet... Aldri fått fisk på tørr steinflueimitasjon...

Tipper de eter steinfluenymfer. Fisk jeg har åpnet under slike forhold har vært smekkfulle av steinfluenymfer.

Jeg har vel heller aldri sett fisken ta de som "danser" bare de som kommer flytene. Har sett ganske mange vak på slike dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...