Gå til innhold

Nakker


pellus

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har eg ein del kyllinger i sving her på garden, men som sikkert alle vet, bir ikke alle høner, men er haner.

her kjem så klart flubinding sterkt inn i bilde. for eg kan ikke fore på mange haner, og på grunn av slossing blant hanene.

men over til mitt spørsmål. er det noen som vet åssen eg får gjort nakkene brukende til binding? må dei skrapes, tørkes, saltes, frysest mm??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,

har tørkett ein del av hjort. skarapa og salta. 30 + 30 dager i fryseren. dette er ca ett år sidan, holder godt håra enda. ;D

så da blir vel prinsippe de same med fjørnakke da?

var redd det var noe mer jobb med d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med en taxidermist, det er et middel man kan dyppe nakkene i slik at midd og møll ikke finner det interessant. Dette stoffet gjør noe med molekylstrukturen i fjærene og skinnet slik at midd og møll ikke kan spise det. Husker dessverre ikke hva det heter.

 

Har du flere forskjellige typer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen helt hvite haner eller badger er jeg interessert i å kjøpe noen fjær av deg... Trenger langfibrede hackelfjær som sitter i overgangen mellom saddlen og halefjærne. Som regel er det bare 4-5 slike fjær når jeg kjøper en pose med schlappen (vanlige schlappen har litt lengre fibre enn jeg ønsker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke regne med all verdens til tørrfluer.

 

Men til våtfluer, nymfer og laksefluer kan det være bedre enn whiting. Har en del whiting hanenakker av laksekvaliteten. Synes ikke de er spesielt bra. For glisne i fibrene og lite tapering på fjærene. Blir også litt vel stive. Hønenakkene til whiting er supre da, men høne egner seg ikke så bra til kroppshackel på alle typer fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...