Gå til innhold

oslofjorden


vake

Anbefalte innlegg

Etter god respons på pm om fiskeplasser så har jeg vært litt ute i det siste. 
Blidt noen små og et par pene, alle svømmer videre i beste vellgående. 
Var ute ved filtvedt og sætrebukta på søndag og så ett par fine trutter som fulgte helt inn, men tok ikke. Fikk en torsk på 3-4 kilo som tok helt inne ved land på grunna. 
Vart en del plaget med horngjell og desverre, dem slår bortpå hele tiden og kommer bare opp iblandt. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan anta med rimelig god sikkerhet at det ikke blir bra med Havabbor i Oslofjorden denne sesongen heller, om det da ikke kommer inn et stort flak fra en eller annen plass....dessverre.

På den positive siden vil jeg tro at, dersom teoriene jeg har hørt om at yngelen ikke tåler kalde vintre stemmer, så burde det være god overlevelse på fjorårets yngel.

Det blir i allefall spennende å se hvordan det utvikler seg med tiden.

 

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en fin tur i går, prøvde en ny bukt med godt resultat. 9 stk torsk på rundt kiloen, en liten ørret, masse følgefisk og flere hugg. Spennende fiske, der flere fisk av god størrelse jaktet på grunt vann. Tidvis skikkelig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddgeir: Nei, stedet ligger i Bærum

 

Var der en tur i går også, fint vær og dessverre masse båter. Ble 2 torsk, 2 lyr og en horngjell. Bra artsrikdom ihvertfall.

 

I dag blir det et forsøk på å finne en slik bukt uten alle båtene eller rett og slett starte i 9-10 tiden... 

post-4182-0-25639300-1400141703_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtfolk

 

Opplever dere det samme som meg for tiden?

Får bare mengder av torsk og hornhjel (noe sei) og ikke noe sjøørret for tiden.

Har prøvd både morgen, dag og kveld, men alltid samme resultat.

Sist tur resulterte i 10 torsk, horhjel hugg på hvert kast og 2 små sei.

Moro er det jo, men det er liksom noe som mangler.

Fisker hovedsakelig med reker og fiskeimitasjoner. Slow int line.

Oslofjorden og Bunnefjorden

Gjør jeg noe feil?

 

 

Frode S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på fornebu for 2 dager siden med en kamerat. Fikk 5 torsk og en horngjel. Ble overrasket over hvor hardt torskene tok, var sikker på SØ alle gangene laugh.png' alt=':lol:'> Så flere SØ som plasket utenfor kastehold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan anta med rimelig god sikkerhet at det ikke blir bra med Havabbor i Oslofjorden denne sesongen heller, om det da ikke kommer inn et stort flak fra en eller annen plass....dessverre.

På den positive siden vil jeg tro at, dersom teoriene jeg har hørt om at yngelen ikke tåler kalde vintre stemmer, så burde det være god overlevelse på fjorårets yngel.

Det blir i allefall spennende å se hvordan det utvikler seg med tiden.

 

 

M

Hvor skal denne yngelen komme fra da, hvis det ikke er noe bass i fjorden? 

 

Tror også på teorien om lav vintertemp = lav overlevelse av årsyngel, men de få yrkesfiskerne som har spesialisert seg på bass tok også store mengder om vinteren. Ble garna mye på dypet i lysakerfjorden. Trenger litt tilsig og et par årsklasser som slår skikkelig til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig THH men du glemmer en helt vesentlig ting. Få bort yrkes- og fritidsfiskere. De er på plass igjen så fort bestanden tar seg opp og så er det mange,mange år til vi igjen har godt fiske. Vi skjønner ikke at ressursene i havet ikke tilhører noen ytterst få som helt bevisst,og dessverre med myndighetenes velsignelse ødelegger for alle andre. De og trålfiskerne ødelegger for mye mer enn de skaper av verdier. Du og jeg pluss alle andre som vil fiske i en langt bedre fjord genererer langt mere penger samtidig som vi på en langt bedre måte tar vare på det biologiske mangfoldet. De har vist at de ikke er i stand til å forvalte ressursene. Gi dem direkte rødt kort.

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode S. Fisker for min del litt lenger ut i fjorden,den beste tiden nå er natt/grålysningen her ute.Desverre kreves det nesten fri dagen etter og da blir det redusert til helgefiske på denne tiden...benytter meg av pontong eller robåt for å komme meg ut på øyene midt i skipsleia,lettere å finne finfin ørret der.Har du ikke tilgang på en farkost er det fiske på strømodder eller strømsund som gjelder,ikke vær redd for å bruke store fluer,ørreten her ute går i småseistimene nå,dvs byttefisk på nærmere 15-20 cm! Fisker kun med fiskeimitasjoner,har gjort det siden tidlig Februar,og har ikke angret på det ;) Dorgere får endel ørret ifra etpar kilo og opp til 5-6 kg for tiden på stoore wobblere) Skitt fiske og stå på! (Når du flyr i halvsvime dager derpå og gjesper konstant,da har du fisket i rett tid :) Øivind

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

THH, det er da ikke sånn at det ikke finnes bass i Oslofjorden, så noe lokalprodusert yngel blir det.

Å skylde slik på yrkesfiskere mener jeg også er skivebom. Alt tyder på at det er en alfor enkel forklaring.

 

Som sagt, det blir spennende å se fremover hvordan utviklinga blir.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får heller,som så mange andre,tro på alle problemers mor klimaendringene som har ført til at torsken trekker nordover pga varmere vann. Varmere vann som jeg trodde var årsaken til at havabboren dukket opp her. Merkelig nok holder torsken ut i trålfrie Øresund som ligger langt sør for Oslofjorden.

         Jeg vil proritere en fjord hvor man på best mulig måte tar vare på det det biologiske mangfoldet og da nytter det ikke å prioritere at noen gamle gubber på min egen alder stort sett får gjøre som de vil. De har bevist at de ikke er i stand til å forvalte fjorden. Marinbiolog Henning Røed stiller i sin bok "Fiskehistorier" spørsmålet "Hvem eier havet?" Tenk litt på det og kom gjerne med svaret.

Hvis man mener at å dele godene er det man ser i Oslofjorden får man fortsette med å forsvare både bunntråling og bevisst fiske etter havabbor som vi vet er en fisk som står samlet store deler av året. Det er lov å forsvare slikt fordi man ikke gjør noe galt i forhold til lovverket. Jeg gjør det ikke og håper flest mulig etter hvert skjønner at alt som er lovlig ikke nødvendigvis er det beste. Dere vet dessverre ikke hvor produktiv fjorden er og den kan bli langt mer produktiv med enkle grep. Her kan man skape et av norges desidert beste helårs fiskevann. Det fortjener alle tusen sportsfiskere rundt den, og det fortjener det biologiske mangfoldet i den. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke at klimaendringer er årsaken til at havabborbestanden har kræsja. Der tenker jeg som deg, at det er økende temperatur som har bidratt til å få den til å trives her. "dukket opp" er jo også et litt uklart begrep. Den har jo vært her lenge den, det tok bare litt tid før noen skjønte det, men den har nok trides bedre etterhvert. Skjønt det er jo en beskjeden temp økning i vannet strengt tatt, men alikevel.

Som biolog mener jeg at overfiske som forklaring på bestandskræsjen vi har er en altfor enkel forklaring. At det kan være en medvirkende årsak er nok godt mulig, men det er mye som ikke stemmer. Du snakker om storstilt bevisst garnfiske etter HA på overvintringsplassen. Dette skulle tilsi at HA bestanden i indre Oslofjord er èn populasjon som gyter og henger ut på et eller noen få geografiske områder. At dette stemmer er jeg ytterst skeptisk til. Hadde populasjonen kræsja kun i Oslofjorden ville jeg nok vært mer tilbøyelig til å kunne tro på lokale årsaker, men tingen er at bestanden kræsja i hele landet, samt Sverige og Danmark samtidig, og om jeg ikke tar helt feil også i UK.

Overfiske på sild har også blitt nevnt mang en gang. Jeg vet bare at jeg har observert veldig mye sild i indre Oslofjord de to siste åra.

Jeg har heller ikke noe svar på hva som har skjedd, men mener bestemt at årsaken nok er veldig sammensatt, og at å gi skylda til yrkesfiskerne i Oslofjorden er etter min mening, skivebom. Det betyr på ingen måte at jeg er for bunntråling, men det er egentlig en helt annen sak. Bunntråling foregår på mer enn 60 meters dyp, mens det aller meste av det som vil være fødegrunnlaget til fiskene vi gjerne vil ha, samt deres habitater holder til på grunt vann i den produktive delen av vannsøylen. Jeg  sykler daglig forbi akershuskaia og ser på hva fiskerne som legger til der har i kassene sine, og jeg har aldri sett hverken HA eller ørret. Jeg har snakket med og spurt flere om de har fått noe eller sett noe HA, og svaret er generelt at det er svært sjeldent og lenge siden. Havabboren du finner i butikker i Norge er oppdrett fra Spania, og jeg mener å ha hørt at man ikke får levert HA på fiskemottaket i Oslo (litt usikker her). Hobbyyrkesfiskere er nok en større trussel i så måte. 200000 fritidsfiskere kan ta nokså mye fisk i løpet av et år. Bestefaren til min fru fiska nok flere tonn i året for moroskyld. Det hendte han fikk en og annen SØ, men fikk aldri HA.

Jeg er enig med deg i at bunntråling er en uting og at mye kunne vært gjort for å gjøre Oslofjorden til en bedre fiskefjord. Alikevel er jeg ikke nødvendigvis tilhenger av å ta levebrødet til de få som fisker som levevei til fordel for de som fisker bare for moroskyld.

Mitt svar på det universelle spørsmålet om hvem som eier havet, vil jeg si at haveteier seg selv som en del av moder jord. Det er vel heller ingen tvil om at dette havet blir misbrukt i betydelig grad og at svært mye kan bli bedre. Jeg er nå bare av den bestemte mening at Oslofjordens få yrkesfiskere ikke har skylda for alt vondt.

 

Moonfisher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gode fisket vi hadde tidligere var på grunn av en tallrik 1999 årgang som utvandret fra området rundt den Engelske kanal. Når den ble fisket ned av både yrkesfiskere,hobbyfiskere og sportfiskere ble det brått slutt. HA bestanden er på et lavmål i nordlige farvann inklusive England og Frankrike. Flere kalde vintre desimerte bestanden av yngel/ungfisk i England sterkt så det sier seg selv at det er ikke mye yngel som vokser opp i vårt kalde farvann på Østlandet. Tobisbestanden kollapset også ved England og uttaket av voksen ikke kjønnsmoden HA ble for stort så det gjorde ikke saken noe bedre.

Det er også i allefall en yrkesfisker som har fisket hardt etter HA i indre fjord da fisken samler seg noen få spesielle steder som etterhvert er blitt kjent. Det er jo svært enkelt å garne fisken da den står tett i et konsentrert område.

Det er bare å frede fjorden for yrkesfiske/hobbyfiske innefor Drøbak. Det er jo håpløst at noen få yrkesfiskere skal ødelegge forholdene for mange 10-tusentalls sportsfiskere. Fjorden kunne jo vært et eldorado! 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at mesteparten av den havabborbestanden vi hadde er fiska opp med garn. Hvem som har skylda spiller mindre rolle. Det vi må jobbe for er at garn ikke skal brukes i store deler av fjorden. I tillegg må vi jobbe for å få bort trålingen i samme område, ut til Slagentangen/Larkollen. Man tar kanskje levebrødet fra noen ytterst få, men kan samtidig skape levebrød for minst like mange samtidig som man på en helt annen og bærekraftig måte øker og tar vare på det biologiske mangfoldet.  Hvor mye er det yrkesfiskerne i denne delen av fjorden tilfører fellesskapet? Neppe stort og når de så får lov til å tråle med åpen reketrål for å kunne overleve på bifangsten skjønner vel de fleste at seriøs forvaltning er fraværende. 

Rundt 1/3 av Norges befolkning bor rundt det vi kaller Friluftsfjorden. Ta en titt på kartet og se hvor lite det er i forhold til hva de resterende 2/3 av befolkningen disponerer. Her vil det være lønnsomt med vern og med enkle midler kan fjorden gjøres om til et virkelig Eldorado. Det krever bl annet langt bedre oppførsel hos enkelte sportsfiskere. 

PS Hvis det bare tråles på dypt vann i fjorden er dybdekartene helt feil. Vi vet, men kan ikke bevise, at det for noen år siden ble trålt på svært grunnt vann, og småfisken havnet i innvandrerbutikker i Oslo. Jeg hadde neppe engasjert meg hvis fisket var som for bare ti år siden. De fleste godtar nedgangen og tror den er en logisk konsekvens av det vi kaller utviklingen og ikke kan reverseres. Jeg tror den kan reverseres. Øresund er eksempel godt nok.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...