Gå til innhold

oslofjorden


vake

Anbefalte innlegg

Det er børstemark nå, akkurat som hele tiden resten av året.

De er ganske aktive i perioder og jeg vet det er tatt både sjøørret og torsk som var fulle av børstemark for noen dager siden.

Fiskene vaket og falt også for en børstemark flue :)

Det beste børstemark fisket er ikke i svermingene men før og etter, aller helst før.

De hvite har nok vært i gang i flere uker alt, men de er som regel litt nede i vannmassene, men strømmer fører de ofte opp mot overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerbørstemark er hovedbetegnelsen mens fjæremark er en type/art som faller under betegnelsen. Det er hundrevis av arter, men fjæremarken er den vi som regel ser ekskrementer fra i fjæra da den lever på grunt vann :)

Som Tony skriver over her så er børstemarken i aktivitet året rundt. På grunna kommer ofte de største svermingene rundt fullmåne når tempen begynner å hente seg litt inn. Ofte i mars/april de gangene jeg har kommet over fjæremarksverminger. Men det er som Tony skriver sjeldent bra fiske når det står på som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok delte meninger om fiske under børstemarksverming. Jeg har vært midt opp i tre kraftige sverminger med plasking på alle kanter, både torsk og ørret, og fullt av måker. Det var ingen problemer med å få fisk. Største problem var å få ut snøret uten å treffe måkene. Dette er noen år siden og jeg tror dessverre ikke jeg får oppleve det samme på mange år.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok delte meninger om fiske under børstemarksverming. Jeg har vært midt opp i tre kraftige sverminger med plasking på alle kanter, både torsk og ørret, og fullt av måker. Det var ingen problemer med å få fisk. Største problem var å få ut snøret uten å treffe måkene. Dette er noen år siden og jeg tror dessverre ikke jeg får oppleve det samme på mange år.

Friluftsfjorden!

Sant nok. De kan være veldig lokale og da vil du kunne oppleve slike tilstander. Men har ved to anledningen vært oppe i sverminger som har stukket seg flere hundre meter, og da er matfatet så stort at fisken fort blir mettet. Skal sies at slike sverminger tilsynelatende forekommer nokså sjeldent, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige arter børstemark "svermer" til ulik tid. Generelt kan man si at det er mye børstemark ute å svømmer på våren, gjerne fra April, mens slik adferd er sjelden å se på sommeren. På denne tiden vil svømmende børstemark være noe fisken er vandt til å møte på, og noe jeg tror de sjelden vil takke nei til. Jeg vet forresten om en grunn bukt i indre oslofjord hvor det er massiv sverming av en liten (3-5 cm) guloransj art et par tre netter ved st.hans hvert år.

Slike rene store sverminger av større arter på en ca 10 cm har jeg opplevd noen ganger, også med ulik respons fra fiskens side. Det kan naturligvis være lett å drukne i mengden også.

Poenget mitt er vel egentlig bare at det som flere andre har påpekt, på generell basis er litt kaldt for den store aktiviteten enda, men at det om litt vil være mye børstemark ute som svømmer rundt og leter etter action. Sverminger er ingen nødvendighet for godt børstemarkfiske, men kan absolutt være spennende også.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjorde det. Var det deg?

Hehe. Joa. Verden er liten!

Selv hadde jeg en klædd av en SØ etter børstisen. Men den snudde helt inne (Hørte dere ikke banninga?) Pluss et par gode høgg.

Artig også å se aktivitet i overflata igjen. Svømmer nok greit med børstiser rundt der nå...(Sånn til de som undret rundt dette tidligere!)

Hadde dine, som T.... sine også mye slike innabords?

Pst: Føler IKKE for å blåse eksakt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...