Gå til innhold

oslofjorden


vake

Anbefalte innlegg

Tilsynelatende mye bitevillig fisk i Indre Oslofjord for tida. Forrige tur ble 2 stk. kilos SØ og et par fine torsk. Den største var en rugg av en torsk på 3.5m som er den første torsken jeg har giddet å ta med hjem på noen år.

I dag ble det 6 SØ på rundt 300 - 700 gram. Kaldt som fyttipokkerrakkern på fingrene, men ellers nydelig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Var ute en tur i dag ettermiddag, Bunnefjorden ca. 3km sør for Ingierstrand, Oppegård kommune. En sel dukket plutselig opp 15m fra land der jeg stod å fisket. Den fikk nesten flua mi rett i hodet. Den rullet seg på ryggen og kikket forundret på meg. Så dukket den og var borte. Etter noen minutter så jeg hodet på den igjen kanskje 50m ute.

Bringer vel ikke særlig fiskelykke at det dukker opp en sel der du står og fisker? Er det vanlig at det kan være sel så langt inn i Oslofjorden?

En artig opplevelse var det i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg pleier alltid å si at en sel ikke er der uten grunn. Grunnen er fisk. Jeg ser det som et "lykketegn" og har egentlig aldri hatt dårlig fiske når det vært sel i området. Tvertimot. Min teori er hvert fall at det ikke er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var ute en tur i dag ettermiddag, Bunnefjorden ca. 3km sør for Ingierstrand, Oppegård kommune. En sel dukket plutselig opp 15m fra land der jeg stod å fisket. Den fikk nesten flua mi rett i hodet. Den rullet seg på ryggen og kikket forundret på meg. Så dukket den og var borte. Etter noen minutter så jeg hodet på den igjen kanskje 50m ute.

Bringer vel ikke særlig fiskelykke at det dukker opp en sel der du står og fisker? Er det vanlig at det kan være sel så langt inn i Oslofjorden?

En artig opplevelse var det i alle fall. :)

Hadde en utrolig kul tur med masse unger (jobber på en aktivitetsskole på Holmlia) på Hvervenbukta i sommer der vi sto og lot oss fasinere av en tjukk stim med sild som gikk helt inntil land. Først kom det en ganske stor SØ for å jakte på stimen og ikke lenge etter dukket det opp en sel!! ..tre-fire meter fra stranda! Selen rulet med hele kroppen i overflaten, stakk så opp igjen med hodet og tittet på alle barna og gikk ned igjen og forsvant.

Barna var helt over seg av ekstase ..og forsåvidt de voksne også ;D Det ble ganske mange turer til Hverven etter det for å se om vi kunne se den igjen men desverre så vi ikke noe mer til den.

..litt OT kanskje, men da er det tydligvis sel et stykke inn i fjorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt godt fiske når det er sel i området, bytter gjerne til flyt line og fisker helt inne ved land, fisken gjemmer seg ofte der når selen blir for nærgående !

godt tips!skal prøves..(har som regel pakket sammen når motorsykkelhjelmbanden har dukket opp..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mine 2 første Sø turer i år på lørdag som var og i dag.

Dessverre uten hell. Men digg å få testet ut nye GO stanga, scott s4s #7.

Hva fisker dere med så tidlig? og hva slags line bruker dere?

Brukte selv et flyteline nå når jeg fisket på litt grundt vann men tror kanskje jeg skulle skaffet meg en intermediat line i fast eller slow litt usikker.

Fisket i son ved Laksa gård og et par andre steder i son uten hell.

Brukte tangloppe samt Rosa og hvite cdc reker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt optimalt med flyt nå da fisken står litt dypere (2m og nedover). Fisker selv med glassline synk 2 om dagen,men fast interm.vil holde greit. Søk gjerne opp plasser i salt sjø,mye varmere vann enn brakkvannet ;) Ang Laksa ;de graver i sjøen ved utløpet av elva pga nytt boligkompleks,noe som medfører enda mere grumsete vann utover ifra Såna,tipper fisken synes at det blir i overkant mye leirepartikler i gjellene av..Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtfolk :D

Fikk meg snaue to timer på søndag formiddag.

Barnebursdager kan brukes til så mangt:-)

Naboen Bjørn trengte å luftes.

Vi tok turen til Fagerstrand da nevnte barnebursdag foregikk i disse trakter.

Hadde ikke trua, men kaffi på termosen og noen å prate med er også hyggelig.

Ikke noe liv.

Rett før vi skulle pakke sammen prøvde jeg en selvkomponert brun liten reke som gav resultat på første kast.

Blank fin SØ på 700 blank tok momentant rett ved land.

Ett annet medlem av forumet som også hadde barn i samme bursdagen valgte å heller lufte kona. De la turen langs sjøkanten, så han fikk akkurat se at vi landet fisk. Tror han angret på prioriteringene:-)

Til spørsmål over, så fisker jeg mye med små rekefluer (brun, grå og rosa er ofte bra) Fisker som regel med slow eller fast intermediate line på vinteren.

Fisker flua sakte, men med rasker inntrekk om jeg merker at det er fisk i nærheten.

Frode S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godtfolk :D

Var ute en tur med en kompis i helga.

Turen var fin men resultatet dårlig.

Kun en torsk som fikk slippe ut igjen.

Når jeg også måtte innse at termosen i sekken var tom og kaffen stod igjen på kjelen hjemme. Ble resultatet enda dårligere.

Men vi såg en børstemark som svømte i overflata rett ved oss.

Rød/Orange ca 3 cm liten sak.

Aldri sett dette før så da fikk vi da noe ut av turen:-)

Det er kanskje diverse typer børstemark hele året, men trodde dette var noe som først kom til våren.

Kanskje våren er kommet ;D

Frode S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godtfolk :D

I dag var det barnebursdag og 2 timer til rådighet igjen (se tidligere innlegg)

Passet jo bra at huset med bursdagen låg rett ved sjøen.

Siden jeg ikke hadde helt trua droppet jeg vadere og fant meg et egnet svaberg ikke langt unna.

Har nettopp fått fine fluer fra en fluering på forumet her, så de måtte prøves først. Reker, lopper kutlinger etc...

Veldig fine fluer som jeg er sikker kommer til å gi meg fin fisk fremover.

Nei ikke noe liv.

Prøver en hvit Jiggy variant jeg binder mye av (samme som jeg gav fra meg til de andre i bytteringen).

Kaste ut og la den synke lenge som jeg bruker med denne flua. To trekk og pang!!!!

Sjøørret på 1,9kg!!!!!

Ny pers!!!

Fy f... Jeg ble så glad at jeg kunne lettet der og da.

En som fisket ved siden av meg var så hyggelig og hjelpe meg med landing da det var kronglete uten vadere.

Tusen takk til deg:-)

Gav han et eksemplar av flua som takk for hjelpen. Ikke mye, men det var det jeg kom på der og da.

På tide å hente junior fra bursdag, så da var det bare å pakke sammen.

2 timer er ikke mye når man helst ville vært ute hele dagen, men i dag var jeg faktisk fornøyd når jeg satte meg i bilen.

Med fisk på 2 av 2 barnebursdager begynner jeg nesten å se frem til neste ;D

Frode S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Frosorensen, godt og høre at du lykkes. Var ute en snar tur i dag jeg også, hadde desverre litt dårlig tid så det ble kun 3,5 time med aktivt fiske uten lykke. Skulle virkelig ønsket og være ute lengre. Prøvde med helt hvit reke, cdc reke hvit/orange, og litt med børstemark. Noen ikke langt fra meg hadde stram line la jeg merke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtfolk :D

I dag var det barnebursdag og 2 timer til rådighet igjen (se tidligere innlegg)

Passet jo bra at huset med bursdagen låg rett ved sjøen.

Siden jeg ikke hadde helt trua droppet jeg vadere og fant meg et egnet svaberg ikke langt unna.

Har nettopp fått fine fluer fra en fluering på forumet her, så de måtte prøves først. Reker, lopper kutlinger etc...

Veldig fine fluer som jeg er sikker kommer til å gi meg fin fisk fremover.

Nei ikke noe liv.

Prøver en hvit Jiggy variant jeg binder mye av (samme som jeg gav fra meg til de andre i bytteringen).

Kaste ut og la den synke lenge som jeg bruker med denne flua. To trekk og pang!!!!

Sjøørret på 1,9kg!!!!!

Ny pers!!!

Fy f... Jeg ble så glad at jeg kunne lettet der og da.

En som fisket ved siden av meg var så hyggelig og hjelpe meg med landing da det var kronglete uten vadere.

Tusen takk til deg:-)

Gav han et eksemplar av flua som takk for hjelpen. Ikke mye, men det var det jeg kom på der og da.

På tide å hente junior fra bursdag, så da var det bare å pakke sammen.

2 timer er ikke mye når man helst ville vært ute hele dagen, men i dag var jeg faktisk fornøyd når jeg satte meg i bilen.

Med fisk på 2 av 2 barnebursdager begynner jeg nesten å se frem til neste ;D

Frode S

Gladhistorie! Gratulerer så mye  <<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Endelig! Følte vår-rastløsheten og tok meg en times pause fra lekser for å prøve litt sjøørretfiske. Etter et kvarters fiske satt denne ruggen her. 1.5 -2 kg tenker jeg, tatt på Nesodden. Oliven CDC reke gjorde susen denne gangen. Sesongen er i gang for fullt. Blitt noe på deg da, Frode S?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...