Gå til innhold

oslofjorden


vake

Anbefalte innlegg

Det dukker stadig opp historier der man forteller om sportsfiskere, ikke minst våre nye landsmenn,eller arbeidsinnvandrere som kakker alt de får uavhengig av minstemål eller kvalitet (utgytt tynn fisk og vinterstøinger). Man har lett for å skjære alle andre over en kam noe jeg ikke gjør for det finnes mange fra andre land som oppfører seg bra og nordmenn som ikke gjør det selv om det blant dem har skjedd en klar forbedring.

Vi trenger å få opp kunnskapen og respekten rundt fiske i havet. Det vil alle tjene på. 

Noen/mange synes nok jeg gjentar meg selv og ønsker meg og mine meninger dit pepper`n gror, og det blir nok mye om igjen. Samtidig håper jeg at debatt skaper nye tanker og at noen ser at ting kan forandres bare man står på. Det er jo vi som er i et enormt flertall, og man kan jo spørre seg selv og andre om hvem som ikke bare eier havet men også fisken i havet. 

Henning Røed skal holde foredrag om Oslofjorden i Horten 5 juni i regi av vestfold venstre. Det blir spennende og venstre er de eneste som ikke vil ha bunntråling i fjorden. MDG har det i sitt program men påstår de ikke har tid til å følge det opp. En liten avsporing men 

God helg og skitt fiske. Jeg skal ut i kveld sammen med en som for en måned siden tok en smellfeit sjøørret på 4,2 kg på flue. Var ute i går kveld uten resultat. Men fin tur.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lettere å vinne fram hvis man er mange,og det er vi. Men dessverre også tause. Hvis mange jobber sammen blir det egentlig lite å gjøre for hver enkelt samtidig som de man prøver å påvirke ikke tror at det bare er et par fundamentalister som jobber for saken. Så nok en gang, kom på banen det er der man får utrettet noe.  Mange oppfatter det å utfordre yrkes-og fritidsfiskerne som frekt og useriøst. Det som er frekt og useriøst er måten de forvalter fjorden vår på. Dessverre finnes det ikke regnestykker som viser hvor mye man taper på dagens forvaltning.  Det er mye i rene penger og samfunnsøkonomisk er det enda mer. 

Resultatet av fisketuren ble for min del ble som i går, mens fiskekameraten fikk en flott ørret på 1,44kg. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Bare skyter inn at vi har noen lokaliteter med HA,som overvintrer i norske farvann og som vil være rimelig enkelt for en yrkesfisker med rett utstyr å fange...ellers er 4,2kg SØ ganske akseptabelt Knut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får legge til fritidsfisker for endel av dem har båter  utstyrt  på linje med yrkesbåter, og har lov til å sette 210 meter garn. 

Kroken på flua som sjøørreten tok var retta helt ut, men som fiskeren sa "Er det bestemt at man skal få dem på land så går det uansett bra" Så enkelt er det ikke men enkelte ganger kan det se slik ut. Fisken målte bare 63 cm.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ute en snartur i indre fjord igår med en SØ og en røslig sei som resultat. Sjøørreten var jævelig sprek, og sjokket ble ikke mindre når fisken var mattgrå (ikke brun), litt tynn og kunne vært 50-100 gram tyngre eller så. Satt forsiktig ut igjen og tok meg god tid for å sikre at den klarte seg. Hadde vært i sjøen en stund, men det betyr jo at fisken hadde oppgang for en tid tilbake. Fisken var rundt 6-7hg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Unknown User

Det er mye fisk i fjorden om dagen! Syke mengder mat for alle predatorer. Vi var en plass i fjorden i går der vi bokstavlig talt ble overfalt av makrell. Vi så at der var mye småfisk, tusentalls, der vi sto. Plutselig kommer et flak av makrell for å forsyne seg av småfisken vi har rundt beina. Makrellen gikk så hardt til at de slo inn i beina våre. Det sykeste jeg sett og opplevd. Men utrolig morsomt. Vi fikk både makrell og horngjell i går, i tillegg til en hel del SØ. Kun smått.

 

Det kjedelige av det som var en bra dag var at mye av sjøørretten hadde mye lus på seg. Ser at der er en del diskusjoner rundt om med samme opplevelser. Jeg har ikke opplevd at det har vært så mye lus på SØ tidligere. Deler dere den oppfattningen? Kommer det av sommerens hete? Det er jo ganske langt til nærmeste oppdrett så det bør vel ikke være en konsekvens av det?

 

Bilde av en av de små stakkerne. Denne med godt over 20 lus på seg som spist så hardt at skinnet på ryggen til dels var borte.

15132654969_a93a313721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Var faktisk "rundt hjørnet" på den samme turen og kan ikke huske at de hadde lus faktisk.

 

For øvrig like fascinert av stedet.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...