Gå til innhold

trailing shuck


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Noen som har noen erfaring med trailing-chuck vs "std" haletråder på døgnflue imitasjoner? I Amerikanske blader virker det som fluer med trailing-chuck får mye (mer) oppmerksomhet (f eks sparkle-dun vs comparadun).

Og hvordan er det egentlig med døgnflue dun's; Er halene i noen særlig grad i kontakt med vannet, når innsektet står ferdig klekket på overflaten (har ikke sett noe særlig bilder av døgnfluer fra ørretens verden under vann)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sant fishy, en kan gå glipp av mye når man er ensporet. Nå var dette i utgangspunktet skrevet som en spøk, men jeg er nok litt ensporet. Jeg liker best tørt, men kan selvfølgelig også fiske med nymfe, streamer og opphengsflue. Kanskje til og med tjekkisk, men av en eller annen grunn gjør jeg sjelden det :oops:

 

Det er kanskje en tid for alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Klarte ikke dy meg jeg heller ;)

 

Bare du har det gøy, er det samme f... hvordan du fisker. :D Unntatt den type fiske som ødelegger bestanden selvfølgelig. :evil:

 

Og jeg er også en tørrfluefisker i 80-90% av tiden, men klarer ikke å sitte på land for lenge hvis jeg vet jeg er på riktig sted. Da tyr jeg heller til andre metoder. :oops: Å fiske med fluer som har Trailing Shucks kan du derimot regne som tørrfluefiske :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuften (rimelig snever) min sier meg at jeg kan legge trailing shuck fluer i kategorien tørrfluedunklekkere. Nå skal det jo sies at jeg har ikke prøvd trailing shuck fluer(burde jo være klart siden jeg startet tråden), magefølelsen sier meg at, vel ikke er helt riktig, men jeg klarer ikke..vel hmm...ofgmph, :-# :-# :-# :-#

 

Jeg har ikke prøvd det ergo ingen rett til å uttale meg om trailing shuck prinsippet...

 

Noen som har noen forslag til en imitasjon av skallet, føler noen antron tråder (sett eksempel) virker noe vakt til imitasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Trailing shucks/ eller nymfeskall er da like mye tørrfluefiske som å bruke haletråder :D Her ser du ei flue med nymfeskall- vedheng som fisker utrolig bra med ørret - Sail Wing Dun: http://www.thetroutbum.com/swdNO.htm

 

Jo da selvfølgelig er det tørrflue, og jeg håper ikke jeg har gitt uttrykk noe annet :D Det er heller selve prinsippet jeg er skeptisk til, men det har jeg da lov til, hehe.

Veldig fin vinge på "sail wing dun" flua di ;) , jeg lager vingene mine på samme måte med cdc, men det blir ikke like fint dog jeg liker cdc bedre.

 

Det er faktisk nesten fortryllende å se vingene på den flua di :smt023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Takk for det, Thomas. Jeg synes også Sail Wing Dun vingen er fin, og den fungerer så kjempebra også. Når man skal binde den er det nok viktig å huske på ikke å legge runder med hackle bak vingen, men heller mellom vingene og foran. Da blir vingen bredest mulig. Altså et par runder mellom vingen, så et par-tre foran vingen. Så kommer "godtipset" for å få vingen ekstra fin ;)

Før du klipper vingen, så tar du først tak i halve bakdelen med dubbingnåla og presser den oppover mens du holder igjen tuppene med fingrene.

Og så tar du tak i halve framdelen av vingen med fingrene, og presser dubbingnåla hardt på midten nedover. Slik blir vingen helt jevn og fin, og ikke i to deler. :D Og det tar 5 sekunder å gjøre.

 

Klart man har lov til å være skeptisk til trailing shucks - eller nymfeskall på døgnflueduns - men det fungerer veldig bra på noen fluer.

 

Vi prates!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjena André!

 

Har du noen favoritt fargekombinasjoner å komme med på Sail Wing Dun? Feks: Ignita, Rhodani, Marginata og Aurivillii og gjerne noen giftige baetis. Jeg har ikke brukt den ennå, men i år skal den testes.

 

Jeg har et par ledige rekker i døgnflueskrinet mitt som må fylles opp :D

Skrinet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer "godtipset" for å få vingen ekstra fin ;)

Før du klipper vingen' date=' så tar du først tak i halve bakdelen med dubbingnåla og presser den oppover mens du holder igjen tuppene med fingrene.

Og så tar du tak i halve framdelen av vingen med fingrene, og presser dubbingnåla hardt på midten nedover. Slik blir vingen helt jevn og fin, og ikke i to deler. :D Og det tar 5 sekunder å gjøre.

[/quote']

 

Tror ikke jeg har skjønt spesial trikset ditt, får det hvertfall ikke til :oops:

Hadde vært fint hvis du kunne detaljere det litt mer...

 

Det går jo uansett greit å bare "gre" vingen med tommell og pekefinger, men det tar lengre tid en 5 sek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He-he, hallo, Rune! :D

Nå er nok ikke jeg så forferdelig opptatt av eksakt farge, men Aurivillii- blandingen er Hemsilavarianten a la Eikre med...ja, du kjenner til den gulrotfargen. De andre er ganske straighte farger a la "sånn nogenlunde".

 

Du har plass til noen hybrid-dun-klekkere som Sail Wing Dun i den flueboksen der ;)

Vi prates, Rune! Var foresten hyggelig å prate med deg på telefonen her om dagen. Det føltes ut som vi bare hadde pratet "litt" om fluer, men jeg så på telefonen min etterpå at vi faktisk hadde pratet en hel time ;) Sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreBrun,

Vi prates, Rune! Var foresten hyggelig å prate med deg på telefonen her om dagen. Det føltes ut som vi bare hadde pratet "litt" om fluer, men jeg så på telefonen min etterpå at vi faktisk hadde pratet en hel time Sånn skal det være.

Heisann! Ja, takk i like måte! Vi tar'n vel igjen om ikke så lenge. Bruker du først og fremst brun antron som "slep" på dine SWD? Har du eksperimentert mye med farger?

 

Hva med litt marabou er det prøvd og evt. i kombinasjon med litt antron eller et par strå med flash?

 

Ble en del spørsmål dette...Men sånn er det med unga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun
:D Nei, jeg bruker kun antron/zelon av den grove typen. Altså ikke DuPont- typen som brukes til ESPene. Fargen er som nymfa, så mørk brun på E.aurivillii/ E.ignita, oliven på de ulike Beatis Sp. og gyllen/lys brun som en GENERELL farge, men den dekker jo også f.eks. Heptagenia sulphurea. Men jeg tror ikke det er noe vits å bli for opphengt i farger her akkurat. En gyllen brun holder nok i massevis som en generell farge hvis man bare vil bruke en.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har nå bundet opp noen trailing shuck varianter for testing til sesongstart.

 

Jeg brukte "Emerger trailing shuck" ferdigkropper fra www.eikre-fly.no og jeg kan ikke annet enn å bøye meg for produktet så langt. Jeg har aldri bundet en flue raskere og desidert aldri fått så fine taperte forlengede kropper før på mine fluer i mindre størrelser. jeg bandt den første på under to minutter, og det er et kjærkomment innslag etter å ha bundet fluer til det kjedsommelige i vinter. De er i tillegg veldig lett å fargelegge hvis man ikke har fargen man ønsker

Kan nesten ikke vente på å prøve kroppene eikre har til duns.

 

Kan ikke skjønne annet enn at de fisker godt heller, og det er det heldigvis ikke lenge før jeg finner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...