Gå til innhold

trailing shuck


Gjest

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre
Hmm' date=' morsomt å se at jeg klarte å skape litt debatt rundt ferdigkropper og en av mine favorittmetoder for tiden, nemmelig tekstillim.

 

For å svare Erik:

 

Nei, jeg driter overhodet ikke i noen medlemmer av forumet, og jeg er lei meg for at du oppfattet det slikt. Det var dessuten ironiske smilys bak utsagnet :)

Vi er svært glad for å ha en ressurs som deg i forumet!

 

Følte bare jeg ikke kunne ta hensyn til at du solgte ferdigkropper, da fluefiskesiden.no er og skal være uavhengig fra produsenter og leverandører.

 

Når det skal være sagt har jeg ingen ting i mot ferdigkropper, men er enig med Knud i at da har man på en måte ikke bundet hele fluen selv :D

 

Flottings, kjør debatt![/quote']

 

Skjønte at du ikke driter i noen, men synes bare det er uheldig at man ordlegger seg slik uansett hvem det måtte angå. Det er en ting jeg har lært meg og det er at ikke alle oppfatter det slik man har ment det når man skriver. Ikke noe annet :D

 

Ganske morsomt egentlig at en liten pakke med ferdigkropper klarer å lage så mye styr. laugh.png' alt=':lol:'> Det er bare en ting som slår meg og det er at alle som er med denne i diskusjonen er meget dyktige fluebindere. Dermed hopper dere bukk over muligheten for at slike kropper kan hjelpe de som ikke er like flinke til å få laget seg noen fluer som fisker godt uten alt for mye knoting. Selvfølgelig er denne knotingen (prøving og feiling) en del av læreveien til å bli en bedre fluebinder, men noen ganger trenger de kanskje å ha det litt enkelere også. Man lærer faktisk av å binde inn slike kropper også. At det er juks må vel være å ta vel hardt i. Hva med f.eks. Tiemco Through Wing Spinner som enkelte motstandere av kjøpekropper forfekter som en bra komponent til spente spinnere. Er dette materialet i gråsonen eller er det her grensen går for hva som er fluebinding eller ikke?

 

En ting er ihvertfall sikkert - Konkurransefiskerne bruker mer og mer ferdigkropper p.g.a. tidsaspektet. Det hender at vi lager mange framkropper slik at vi, etter å ha sjekket forholdene i vassdraget vi skal fiske, bare trer på en ønsket bakkropp. Jeg er klar over at dette er noe spesielt, men vi er alle forskjellige og har nesten like mange forskjellige syn og behov. Takk og lov for mangfoldet!

 

Det hadde uansett vært moro å høre meninger fra fluebindere som ikke holder kurs eller demonstrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at ølet ikke er så billig Knud ellers hadde jeg aldri fått lagd egne kropper. Og da hadde posen med ferdigkropper kommet i tillegg fordi jeg ikke hadde vært i stand til å lage noe selv

 

Her er vi inne på noe veldig viktig. Skulle vært artig å gjort en statisk korrelasjonsanalyse på forholdet mellom ølpriser og andelen fine fluer i boksen :D .

 

Når det gjelder trådens egentlige tema så synes jeg nok grensen for hva som kan kalles selvbundene fluer er vanskelig å trekke. Imidlertid er jeg nok enig med dem her som sier at å kjøpe ferdikropper er å tråkke litt over streken. Når det er sagt....folk kaller det jo stangbygging når alt de gjør er å montere ferdige komponenter :roll: Akkurat som om jeg skulle kalle meg møbelsnekker fordi jeg innimellom kjøper en flatpakke på IKEA.

 

Mvh

rjf

 

Nå er vel trådens egentlige tema hva trailing shuck i utgangspunktet handler om.

 

Men jeg kan ikke si meg annet enn enig i at det blir ikke en ekte selvbundet flue med ferdiglagde kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Eikre, Hei.Erik Eikre.

 

Der er ikke noget i vejen med dine majflue kroppe, jeg fik tilsendt dem som gave fra Duppen,

De er meget flotte, og vil folk ikke selv lave dem, er det da et fint alternativ. men det er heller ikke det denne diskussion går på.

 

Vi snakker om det har noget med fluebinding at gøre, og der siger jeg fra. Prøv at stille op til Norsk eller dansk mesterskab med en flue med en sådan krop, nej vel

 

Selv bruger jeg at binde dem når der er noget lort i tv, det er der tit. Jeg laver også ferdige kroppe på en spindeblok, selvom at man kan købe dem færdig.

 

Hilsen Knud.

 

Ps; håber at møde dig og Stein igen på os i ø. d. 10-12 juni 2005. ;)

post-0-1394984541593_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Vi snakker om det har noget med fluebinding at gøre' date=' og der siger jeg fra. Prøv at stille op til Norsk eller dansk mesterskab med en flue med en sådan krop, nej vel[/quote']

Som at Steve Thornton stiller opp med fluer hvor han har brukt "Virtual Nymph Flytyers Designer Skin" eller "Leirfjord Caddis Wings" som er ferdige produkter? Han bruker jo disse materialene i mange av sine fluer. Det skulle likevel forundre meg mye om han ble sist i konkurransen. ;)

 

 

Ps; håber at møde dig og Stein igen på os i ø. d. 10-12 juni 2005.

Kan dessverre ikke komme denne gang, men vi får vel håpe at vi møtes senere i sommer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...