Gå til innhold

trailing shuck


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bundet opp noen trailing shuck varianter for testing til sesongstart.

 

Jeg brukte "Emerger trailing shuck" ferdigkropper fra www.eikre-fly.no og jeg kan ikke annet enn å bøye meg for produktet så langt. Jeg har aldri bundet en flue raskere og desidert aldri fått så fine taperte forlengede kropper før på mine fluer i mindre størrelser. jeg bandt den første på under to minutter' date=' og det er et kjærkomment innslag etter å ha bundet fluer til det kjedsommelige i vinter. De er i tillegg veldig lett å fargelegge hvis man ikke har fargen man ønsker

Kan nesten ikke vente på å prøve kroppene eikre har til duns.

 

Kan ikke skjønne annet enn at de fisker godt heller, og det er det heldigvis ikke lenge før jeg finner ut.[/quote']

 

Nå er det mulig Erik blir sinna og mener jeg går ham i næringa, men det driter jeg i ;) :twisted:

 

Slike kropper lager du enkelt selv, utrolig kjapt og ikke minst billig ved å bruke tekstillim-metoden du finner på forsiden under "Tekstillim Mayfly".

De blir akkurat like fine.

Har en misstanke om at Siman bruker akkurat samme metode.

 

Jeg lærte metoden av en som hadde fisket sammen med Siman.

Vedkommende fortalte at han hadde prøvd å lure ut av Tsjekkeren hvordan disse kroppene ble laget, men han nektet blankt å fortelle noe som helst.

 

Etter masse klipping og utforsking av de ferdige kroppen kom han fram til at det var slik det måtte gjøres.

 

Kropper av tekstillim klarer du rette og slett ikke rive i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre
Nå er det mulig Erik blir sinna og mener jeg går ham i næringa' date=' men det driter jeg i ;) :twisted: [/quote']

 

Det skal nok mer til enn som så for å få meg sinna. laugh.png' alt=':lol:'> Men jeg må jo si det er ganske fornøyelig at en administrator driter i brukere av dette forumet. Uansett hvem det måtte angå så er det vel en heller uheldig uttalelse? :?

 

Selvsagt kan "alt" lages selv og ofte mye enklere enn en skulle tro. Det krever bare kunnskap, riktige materialer og tid. For enkelte er det greit å kjøpe ferdiglagde ting for å spare tid og for andre ikke. Siman sine ferdigkropper er altså bare et tilbud til dem som ikke vil bruke mer tid enn nødvendig for å lage seg noen fluer, ikke noe annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Erik. Jeg heller orker ikke sitte å mekke kropper' date=' og som du sier er det greit å kunne kjøpe de ferdige. Men de skulle vært litt billigere. :)[/quote']

 

Jeg betaler gledelig 45kr for å slippe å sitte to timer ekstra å lage kropper til ti fluer hvis jeg velger å ha typen med forlenget kropp, det er jo en smaksak. Om det er så dyrt, det er samme prisen for to kjøpefluer, eller en pølsemeny på shell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Erik. Jeg heller orker ikke sitte å mekke kropper' date=' og som du sier er det greit å kunne kjøpe de ferdige. Men de skulle vært litt billigere. :)[/quote']

 

Jeg betaler gledelig 45kr for å slippe å sitte to timer ekstra å lage kropper til ti fluer hvis jeg velger å ha typen med forlenget kropp, det er jo en smaksak. Om det er så dyrt, det er samme prisen for to kjøpefluer, eller en pølsemeny på shell.

 

Hehe det er tydelig at dette er et uprøvd "kapittel". For moro skyld tok jeg tiden på en slik forlenget kropp nå og brukte 3 minutter og 25 sekunder på 1 stk. Og da stresset jeg ikke..... Årsforbruket gjøres på en halvtime når man har fått det litt inn i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Erik. Jeg heller orker ikke sitte å mekke kropper' date=' og som du sier er det greit å kunne kjøpe de ferdige. Men de skulle vært litt billigere. :)[/quote']

 

Jeg betaler gledelig 45kr for å slippe å sitte to timer ekstra å lage kropper til ti fluer hvis jeg velger å ha typen med forlenget kropp, det er jo en smaksak. Om det er så dyrt, det er samme prisen for to kjøpefluer, eller en pølsemeny på shell.

 

Hehe det er tydelig at dette er et uprøvd "kapittel". For moro skyld tok jeg tiden på en slik forlenget kropp nå og brukte 3 minutter og 25 sekunder på 1 stk. Og da stresset jeg ikke..... Årsforbruket gjøres på en halvtime når man har fått det litt inn i fingrene.

 

 

Det kan godt være Rune, men nå burde det vel poengteres at det ikke er alle som binder like mye som deg :D . Jeg hadde nok brukt lengre tid enn det, i og med at jeg aldri har prøvd det før. Jeg har heller ikke planer om å fylle opp flueboksen med forlengede kropper. Da hadde jeg selv spesialisert meg på selvlagde. At man sparer penger på å lage dem selv er det da liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hallo.

Jeg og Rune har sittet et par dager sammen og bundet fluer på Danish FlyFestival nå, og Rune har blant annet bundet tekstillim- kropper, og det tar ikke lang tid. Det tar heller ikke lang tid når jeg binder opp et dussin eller så av bakkroppene mine på Brun's Tipula. Så tidsaspektet er egentlig ikke noe tema. Og fine kropper blir det jo også av begge metoder. Sett i gang å prøv selv. :D

 

Tekstillin Mayfly: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=123

Brun's Tipula: http://www.thetroutbum.com/tipulaNO.htm

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Jeg og Rune har sittet et par dager sammen og bundet fluer på Danish FlyFestival nå' date=' og Rune har blant annet bundet tekstillim- kropper, og det tar ikke lang tid. Det tar heller ikke lang tid når jeg binder opp et dussin eller så av bakkroppene mine på Brun's Tipula. Så tidsaspektet er egentlig ikke noe tema. Og fine kropper blir det jo også av begge metoder. Sett i gang å prøv selv. :D

 

Tekstillin Mayfly: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=123

Brun's Tipula: http://www.thetroutbum.com/tipulaNO.htm

 

Mvh,[/quote']

 

Tidsaspektet er jo absolutt et tema. At det kanskje er ispedd en tanke giddaløshet kan så være :D . Det er hvertfall derfor jeg velger å bruke mer penger på materialer i stedet for å tillære meg en ny teknikk (som ikke er vanskelig). Etter en vinter med relativt mye flubinding for min del, er det som jeg nevnte før et kjærkomment innslag nettopp det å slippe ekstraarbeidet ved det å lage en forlenget kropp.

 

Om det er en diskusjon hvorvidt man skal gjøre det billigst kontra enklest melder jeg meg ut videre ettersom det kun er snakk om prioritering om du binder dem selv eller kjøper ferdiglagede. Sluttresultatet er antageligvis relativt likt.

 

Jeg kom med en annbefaling av et produkt som er 100% sikkert enklere å bruke enn selvlagde og det var det, om det er dyrt, om det er latterlig, det er kun snakk om prioritering som sagt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Jeg og Rune har sittet et par dager sammen og bundet fluer på Danish FlyFestival nå' date=' og Rune har blant annet bundet tekstillim- kropper, og det tar ikke lang tid. Det tar heller ikke lang tid når jeg binder opp et dussin eller så av bakkroppene mine på Brun's Tipula. Så tidsaspektet er egentlig ikke noe tema. Og fine kropper blir det jo også av begge metoder. Sett i gang å prøv selv. :D

 

Tekstillin Mayfly: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=123

Brun's Tipula: http://www.thetroutbum.com/tipulaNO.htm

 

Mvh,[/quote']

 

Tidsaspektet er jo absolutt et tema. At det kanskje er ispedd en tanke giddaløshet kan så være :D . Det er hvertfall derfor jeg velger å bruke mer penger på materialer i stedet for å tillære meg en ny teknikk (som ikke er vanskelig). Etter en vinter med relativt mye flubinding for min del, er det som jeg nevnte før et kjærkomment innslag nettopp det å slippe ekstraarbeidet ved det å lage en forlenget kropp.

 

Om det er en diskusjon hvorvidt man skal gjøre det billigst kontra enklest melder jeg meg ut videre ettersom det kun er snakk om prioritering om du binder dem selv eller kjøper ferdiglagede. Sluttresultatet er antageligvis relativt likt.

 

Jeg kom med en annbefaling av et produkt som er 100% sikkert enklere å bruke enn selvlagde og det var det, om det er dyrt, om det er latterlig, det er kun snakk om prioritering som sagt. ;)

 

Fisker man bare litt med slike fluer så blir det helt klart billigst å kjøpe ferdige kropper. Da holder 5-6 fluer lenge og limet koster omtrent like mye som en pakke med slike kropper. Dubbingmengden er såpass liten at det er nesten gratis. Grunnen til at jeg anbefaler å lage dem er fordi jeg synes fluebinding er moro og jeg vil lære mest mulig. Også blir de jeg lager selv finere enn de ferdigkroppene. Fargene er også en grunn til at jeg vil gjøre det selv.

 

Ikke noe er latterlig her, slike inputs på produkter er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Erik. Jeg heller orker ikke sitte å mekke kropper' date=' og som du sier er det greit å kunne kjøpe de ferdige. Men de skulle vært litt billigere. :)[/quote']

 

Jeg betaler gledelig 45kr for å slippe å sitte to timer ekstra å lage kropper til ti fluer hvis jeg velger å ha typen med forlenget kropp, det er jo en smaksak. Om det er så dyrt, det er samme prisen for to kjøpefluer, eller en pølsemeny på shell.

 

Er der ikke en tilfredsstillelse ved at lave sin krop selv. Det har jeg gjort i snart 20 år efter at havde det en artikel i Fluefiske i norden. Jeg brugte flexament, men det det er ikke til at få da det indeholder triklorethylen , men der findes jo andre midler.

 

Jeg vil ikke springe over der hvor gæret er lavest. Om jeg binder 5 fluer eller 20 fluer på en aften har ikke den store betydning, bare jeg har det hyggeligt. For mig, og jeg siger, for mig, er det at købe en færdig krop, son at købe en ½ købeflue, der er ikke noget galt med købefluer, men det er ikke noget jeg vil fiske med, men sådan er der jo noget for enhver,

 

Knud.

 

Ps: 45,00 kr. er det samme som 2 tuborg i Norge. men tænk på at det er det samme som 15 af de ægte Tuborg i dk. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mig, og jeg siger, for mig, er det at købe en færdig krop, son at købe en ½ købeflue, der er ikke noget galt med købefluer, men det er ikke noget jeg vil fiske med, men sådan er der jo noget for enhver,

 

Knud.

 

Synes fortsatt at man binder flua selv når man bruker en døgnflue hale. Blir for meg som å bruke nymphskin på en nymfe, det brukes jo på store deler av mange nymfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin Fjelldal,

Synes fortsatt at man binder flua selv når man bruker en døgnflue hale. Blir for meg som å bruke nymphskin på en nymfe, det brukes jo på store deler av mange nymfer.

Ånei du Robin! Ferdigkropper er bare juks :D Hvorfor ikke lage en forlenget kropp av f.eks gummimark? Tre den på en krok med gullhode og vips! Flua er klar :D

 

Knud.

Ps: 45,00 kr. er det samme som 2 tuborg i Norge. men tænk på at det er det samme som 15 af de ægte Tuborg i dk.

Det er godt at ølet ikke er så billig Knud ellers hadde jeg aldri fått lagd egne kropper. Og da hadde posen med ferdigkropper kommet i tillegg fordi jeg ikke hadde vært i stand til å lage noe selv :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med markimitasjon har jeg gått å lurt på selv, hva finner du om du graver i mose og sandbunn i elva, jo makk, mark, akvatiske ormer, små lysebrune cm lange dingser, hva de gjør der, hvorfor de er i jordsmonn på bunnen av elva mm er ikke så nøye, men klart de er en viktig matkilde og undervurdert i imitasjonsfiske. Rune bør ha premie til den første som binder en markimitasjon og dokumenterer fangst på denne. Dette er imitasjonsfiske på høyt plan og en glimrende sjanse til å bygge broer til våre venner makkfiskerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa,

Rune bør ha premie til den første som binder en markimitasjon og dokumenterer fangst på denne. Dette er imitasjonsfiske på høyt plan og en glimrende sjanse til å bygge broer til våre venner makkfiskerne

Du er helt klart inne på noe. Men det finnes mange varianter som fungerer gjør det ikke? Mener å huske at fiske med slikt er litt populært i usa/mexico. Såkalte San Juan worms...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Knud.

Ps: 45,00 kr. er det samme som 2 tuborg i Norge. men tænk på at det er det samme som 15 af de ægte Tuborg i dk.

Det er godt at ølet ikke er så billig Knud ellers hadde jeg aldri fått lagd egne kropper. Og da hadde posen med ferdigkropper kommet i tillegg fordi jeg ikke hadde vært i stand til å lage noe selv :D

 

:smt023 he he :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mig' date=' og jeg siger, for mig, er det at købe en færdig krop, son at købe en ½ købeflue, der er ikke noget galt med købefluer, men det er ikke noget jeg vil fiske med, men sådan er der jo noget for enhver,

 

Knud.

[/quote']

 

Synes fortsatt at man binder flua selv når man bruker en døgnflue hale. Blir for meg som å bruke nymphskin på en nymfe, det brukes jo på store deler av mange nymfer.

 

Hei Robin.

nymfeskin er et produkt, på lige fod med, antron eller et hvilken andet vi binder ned, og ikke et færdigt produkt, så det var et dårligt argument. :roll:

 

Hilsen Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe' date=' ja Loke, litt enig :) Fant ikke på noe bedre.. Men jeg synes ikke det er skam å binde med ferdigkropper.[/quote']

 

Ja men Robin, der er ingen skam i det, det er jo en privat sag, hvad man vælger. :D

Også når du køber nymfeskin til 4800,00 kr. pr m2. for et spild produkt fra industrien. :roll:

 

Men det var godt forsøgt, Robin. ;)

 

Hilsen Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at ølet ikke er så billig Knud ellers hadde jeg aldri fått lagd egne kropper. Og da hadde posen med ferdigkropper kommet i tillegg fordi jeg ikke hadde vært i stand til å lage noe selv

 

Her er vi inne på noe veldig viktig. Skulle vært artig å gjort en statisk korrelasjonsanalyse på forholdet mellom ølpriser og andelen fine fluer i boksen :D .

 

Når det gjelder trådens egentlige tema så synes jeg nok grensen for hva som kan kalles selvbundene fluer er vanskelig å trekke. Imidlertid er jeg nok enig med dem her som sier at å kjøpe ferdikropper er å tråkke litt over streken. Når det er sagt....folk kaller det jo stangbygging når alt de gjør er å montere ferdige komponenter :roll: Akkurat som om jeg skulle kalle meg møbelsnekker fordi jeg innimellom kjøper en flatpakke på IKEA.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du binder en flue med en færdig krop, har du ikke bundet den del af fluen, kun monteret den.

 

Nu er det nok de færreste, der har prøvet at rulle en grafitmåtte om en mandril. ;)

 

/knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er det nok de færreste, der har prøvet at rulle en grafitmåtte om en mandril.

 

Det forstår jeg også. Mener bare at begrepet stangbygging i tilfeller der man bare faktisk bare monterer i beste fall er svært upresist. Til og med korkhåndtaket er jo ferdiglimt og tilslipt.

 

Mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang San juan worm kan det være formildende omstendigheter til å rope høyt om den, den kan fungere som insektsimitasjon også , jeg gjorde flere påfølgende magefunn av elveørret i fjor sommer av 2-3 cm lange mørk oliven "ormer", dette var ikke den typiske mer brunlig akvatiske varianten av vanlig mark, jeg stusset på denne og nå tror jeg dette var tipulidae larver. san Juan worm er en glimmrende imitajson av denne også. Jeg har også annet sted sett imitajsoner av stankelbeinlarver. Disse er saftige biffer og egentlig veldig stakkarslig behandlet i imitajsonsfisket og er vel den glemte "larven" og store stygge andungen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu er det nok de færreste' date=' der har prøvet at rulle en grafitmåtte om en mandril.

[/quote']

 

Det forstår jeg også. Mener bare at begrepet stangbygging i tilfeller der man bare faktisk bare monterer i beste fall er svært upresist. Til og med korkhåndtaket er jo ferdiglimt og tilslipt.

 

Mvh

rj

 

Hei Ospey.

Bruger du færdig håndtag f.eks. til en T&T klinge til 3800,-

sidst købte jeg korkringe til dkr.15,- pr. cm. hjulholderen var også hjemmelavet (dog ikke de 2 ringe der skal holde hjulet) Klingen var også håndlavet, ikke af mig, men af Burkheimer i USA.

 

Hilsen Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, morsomt å se at jeg klarte å skape litt debatt rundt ferdigkropper og en av mine favorittmetoder for tiden, nemmelig tekstillim.

 

For å svare Erik:

 

Nei, jeg driter overhodet ikke i noen medlemmer av forumet, og jeg er lei meg for at du oppfattet det slikt. Det var dessuten ironiske smilys bak utsagnet :)

Vi er svært glad for å ha en ressurs som deg i forumet!

 

Følte bare jeg ikke kunne ta hensyn til at du solgte ferdigkropper, da fluefiskesiden.no er og skal være uavhengig fra produsenter og leverandører.

 

Når det skal være sagt har jeg ingen ting i mot ferdigkropper, men er enig med Knud i at da har man på en måte ikke bundet hele fluen selv :D

 

Flottings, kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...