Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

Tenkte og lage en tråd om fluefiske i G.lågen , der hvor de som fisker i G.lågen kan legge inn fiskerapporter,info om vannstand,insekter og muligens info om fine plasser for fluefiske i g.lågen :)

Jeg fisker for det meste i Ringebu,Fåvang og Frya ,så det blir mest rapporter fra meg fra de områdene der,men om det er noen andre som fisker andre steder i G.lågen så bare legg inn :)

 

Legger oxo inn en link til hjemmesiden til Lågen fiskeelv :D

 

http://www.laagen-fiskeelv.no/  

 

 

vannstand: http://ekstern.eidsivaenergi.no/default/Public/Vannstand/vannstand.html

 

litt historie om hunderøretten: http://www.larsoglars.no/wp-content/uploads/hunder%C3%B8rretenFFM20124.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for topp tips!

 

Hytta ligger inne ved Venåssetra.

 

Det er nettopp ved utløpet av Tromsa og Vaala jeg har fisket. Har kun en dag på hvert sted så langt (har bare vært der de to siste sommerne og prøver å få et par dagers fiske på fjellet også) og har derfor brukt en del tid på å gjøre meg kjent med forholdene.  Forutsatt at Lågen ikke er alt for flomstor,skal jeg definitivt prøve plassen du tipset om 500m ovenfor utløpet til  Vaala til sommeren (respekterer selvfølgelig fredningen ovenfor brua), Strekket så meget bra ut på bildet!

 

Jeg synes egentlig harrfiske er veldig undervurdert. Jeg har det i alle fall moro også når jeg får småharr. Det er nok mye sant i at de litt større individene plukker nymfer, mens småharren super i seg alt som kommer drivende på overflaten. Men det sitter langt inne å sette på en nymfe når det vaker!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra iniativ! :D

 

Blir ikke så mange turer i G. lågen i løpet av sesongen, men noen blir det. For min del blir det flest turer rundt Hunderfossen da vi har hytte i dette området. Mest harr i Lågen, mens det er mer ørret å få på fjellet.

 

Frode

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra iniativ! :D

 

Blir ikke så mange turer i G. lågen i løpet av sesongen, men noen blir det. For min del blir det flest turer rundt Hunderfossen da vi har hytte i dette området. Mest harr i Lågen, mens det er mer ørret å få på fjellet.

 

Frode

 

 

 

Hunderfossen ja...hørt de har tatt stor harr der , og ikke minst STOOOR ørret ;)  Utløpet av gausa,ved jørstamoen der, der tar de mye stor harr og ørret , der er det ikke uvanlig med harr på oppunder kiloen og ørret over kiloen, men har ikke vært der så mye selv og fisket me har en kamerat som fisker mye der :)

Ja mest harr i lågen,den som dominerer... jeg vurderer snart og kakke mange av dem i hodet der jeg pleier og fiske mest og gi bort til dem som vil ha,hørt att den er en god matfisk,hvis man gir den en omgang i røkovnen og attpåtil :) det er så mye av den att sikkert ikke dumt og ta opp noe av det man får kanskje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Fiskefeberen begynner å komme for fullt nå. Jeg regner med at vi tar en eller to uker på hytta i august. Ferieplanene er litt difuse for øyeblikket. Det hadde vært veldig hyggelig å treffes, jeg sender en pm når jeg vet mer.  

 

 

 

august er jo en toppers tid og ,da begynner fiske og ta seg opp igjen  :) bare send på en pm du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvordan er det med Lågen og ørretfiske Erot?

Snakker vi stort sett Harrfiske eller kan man forvente noen store vakende ørreter også?

 

Tar gjerne noen info om ørretfiske i Lågen :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de plassene jeg fisker mest er typiske harrplasser , har jo tatt stor ørret , men da er det liksom streamer og wolly jeg har fått dem på,sånn om kvelden :)

men man har jo mange fine ørretplasser og,det står jo seff ørret og vaker sammen med harren, men stor vakende ørret alla rena der du fisker mest, og store klekkinger med store fly og stor vakende ørret det har ikke jeg opplevd på de plassene jeg har fisket, meen ovenfor harpefoss,demingen der,der dominerer øreten mere,fra harpefoss og helt opp til lesjaskogvatnet,men jeg har fisket så lite oppover der,så er ikke så godt kjent :-\

 

men så må jeg få sagt att så har nok jeg gått glipp av ganske mange intense døgnflueklekkinger , da jeg fisker mest på eftan,pga jobben, og jeg har nok tatt kvelden for tidlig og sikkert gått glipp av en del intense vårflueklekkinger, og jeg tror att i de verste klekkingene så er nok de store gutta også oppe og vaker! jeg har ikke hatt god nok kunnskap om klekketidspunkt, men de skal jeg finne mere ut av nå i år,og hvilke innsekter som klekker og er mest vanlig der jeg fisker mest :)

 

Jeg må nesten nevne på baksia på tretten ,3 mil sør for ringebu, fra meieret og helt opp til der losna snevrer seg inn igjen kan man man si, der er det og utrolig bra , både med ørret og harr :D der har jeg stor tro på att treffer man en bra klekking så er det ganske sannsynlig att de store går opp og vaker, men det er den vannstand som er så kjei,etter flommen er det bra og lågen synker,men så kommer ottaelva og farger lågen grønn og fucker til hele greia igjen...men ifjor så kjøpte jeg meg båt,og krusa oppover lågen og fant mange nye fine plasser,sånn ikke typiske harrplasser :) men skal finne mere ut av det der terje nå i år :)

 

Er ikke stolt av det jeg sier nå , men for kanskje 3 år siden ble jeg med en kamerat som er en ivrig dorgefisker,fikk han med meg til og dorge oppover lågen ,og oppover i ringebu der jeg fisker mest, det var med tungt hjerte jeg pussa støv av slukstanga og knytte på en wobbler og ble med, men greia er att fy f så mye stor fisk/(fra 1 til 3 kg)uti der enn je pleier og stå og fiske med fluestang, så jeg lærte meg og fant mange standplasser der de store gutta står, så jeg skal følge ekstra med på de plassene når jeg treffer på en bra klekking sikkert helst med vårflueklekkinger,som kanskje vil lokke de opp :)

 

Så det er mye stor fisk,det gjelder bare og være å riktig sted til rett tid :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et godt og utfyllende svar Erot :D

 

Terje!

 

 

Hehe nesten så jeg ble litt sliten av og skrive så mye :)

Men jeg skal gå grundiger til verks nå i år, finne mere ut om klekketidspunkt og insekter :)

Losna og da vettø, har sin egen storørret stamme, hvis man tar båten,ankrer opp, venter til det spruter løs med en klekking, så er det sannsynlig att man kan ta de store :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett innsekt som jeg tror må være dansefluer...ihvertfall tovinge av noe slag er det spesielt mye av i våla og tromsa, de er små,18-20 krokstrl...små ,svarte med lyse vinger,noen som har peil på muligens navn,bilde? :)

en imitasjon jeg har brukt er en med svart dubbing og gråhvit cdc vinge, enkel flue og binde og fanger fisk som bare det, så pass på og ha noen sånne i boksen strl 18-20  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tråd! Jeg bor i bunn av lågen så kommer nok en del rapporter fra sone 1 her ;) Var ute en liten tur i dag å prøvde litt harr men lite og se. Klekking av steinfluer og fjærmygg er i gang men dårlig med vak.

Kan også melde om at gjedda har starta å vandre oppover elva fra mjøsa men ikke hørt om noe fangst enda. Men når elva blir litt mer grumsete og litt større er nok sjansen bedre for å ta gjedda på flue. Gjedda er var så tidlig på året når elva er så blank og rein enda.

 

For de som ikke kjenner lågen sone1 så godt så er ørretfiske absolutt best ved hunderfossen! Men om du ikke liker å fiske i kø så burde du reise andre steder i lågen. Jeg personlig synes fiske i hunderfossen er overvurdert(skal utfylle litt bedre).

Fiske i hunderfossen består mest av å denge med tunge streamere eller tubefluer, og kaaaanskje i løpet av en hel sesong om du har stått der utallig mange kvelder så får du 2-3 fisker på 3-4kg. Sjelden å høre at fluefiskere får mange hunderørreter i løpet av en sesong. Men er du heldig å treffer riktig med vannstand, klekking og klar elv så kan du ta pen ørret på tørt der! Men som regel er vannstanden altfor lav pga regulering fra demningen og ødelegger mye av oppgangen til ørreten.

Ensbyhølen er et alternativ om du ikke vill stå i kø og fiske men er som regel folk der også. Ensbyhølen blir det mest fiska med sluk, tunge spinnere og devon sluker. Mye av ørreten som egentlig skulle gått opp til hunderfossen, og videre oppover for å gyte blir stående i tunnel utløpet(Ensbyhølen) fra demningen pga lav vannstand, videre oppover fra utløpet til huderfossen(igjen pga minstevannstands regulering i demning).

 

Men nok om det ;) Kommer regemessige oppdatering av fiske i nedre deler av lågen fra meg fremover !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tråd! Jeg bor i bunn av lågen så kommer nok en del rapporter fra sone 1 her ;) Var ute en liten tur i dag å prøvde litt harr men lite og se. Klekking av steinfluer og fjærmygg er i gang men dårlig med vak.

Kan også melde om at gjedda har starta å vandre oppover elva fra mjøsa men ikke hørt om noe fangst enda. Men når elva blir litt mer grumsete og litt større er nok sjansen bedre for å ta gjedda på flue. Gjedda er var så tidlig på året når elva er så blank og rein enda.

 

For de som ikke kjenner lågen sone1 så godt så er ørretfiske absolutt best ved hunderfossen! Men om du ikke liker å fiske i kø så burde du reise andre steder i lågen. Jeg personlig synes fiske i hunderfossen er overvurdert(skal utfylle litt bedre).

Fiske i hunderfossen består mest av å denge med tunge streamere eller tubefluer, og kaaaanskje i løpet av en hel sesong om du har stått der utallig mange kvelder så får du 2-3 fisker på 3-4kg. Sjelden å høre at fluefiskere får mange hunderørreter i løpet av en sesong. Men er du heldig å treffer riktig med vannstand, klekking og klar elv så kan du ta pen ørret på tørt der! Men som regel er vannstanden altfor lav pga regulering fra demningen og ødelegger mye av oppgangen til ørreten.

Ensbyhølen er et alternativ om du ikke vill stå i kø og fiske men er som regel folk der også. Ensbyhølen blir det mest fiska med sluk, tunge spinnere og devon sluker. Mye av ørreten som egentlig skulle gått opp til hunderfossen, og videre oppover for å gyte blir stående i tunnel utløpet(Ensbyhølen) fra demningen pga lav vannstand, videre oppover fra utløpet til huderfossen(igjen pga minstevannstands regulering i demning).

 

Men nok om det ;) Kommer regemessige oppdatering av fiske i nedre deler av lågen fra meg fremover !

 

 

Kjempefint pere,skal bli spenennde og følge med hva som skjer nedi der :)

 

Sant som du sier, hunderfossen må man regne med køfiske :-\

Vært der noen ganger,man føler seg heller ikke så velkommen,det er liksom ikke noen som kommer bort til en der " hei , jasså står til,blire noe fisk?  :-\  det er liksom mere , hva f gjør du her,på mitt strekk og fisker på mine fisker?  :rolleyes: det er da man skulle ønske en skikkelig stor fisk kasta seg over flua,rasa 30m nedstrøms for så og gjøre ett kjempebyks,og etter 20 min lander den fint i hoven,gir den ett kyss i skallen,slippe den ut igjen og pakke sammen og dra derifra ;D 

 

Mange av de gamlekara som sitter på den benken der , de kakker den hardt i hodet,ikke og c&r der i gården nei, så en av dem få en på 6kg der en gang,vinsja den rett inn,kakka den i hodet opptil flere ganger til krampa tok`en,hengte den opp i treet ved benken,rusla ned igjen og begynte og kaste som ingenting hadde skjedd , mulig han prøvde og holde maska foran de andre som var der altså men og att han fikk ett par utløsninger , en når han fikk den på og en når han kakka den i hodet,men det skjulte han godt siden han hadde vadebukse på ;D (det var dagens overdrevende tulleskriveri)  ;)

 

men forresten? ensbyhølen? hvor ligger det hen?  :)

 

Nå mangler vi bare en som fisker ovenfor harpefossen og , veldig nysgjerrig på åssen fiske er der :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er vannføringen i nedre deler av lågen i disse dager ?

Er det mye vann ?

 

Lars

 

Stigende får man vell si, men kommer mye vann fra Gausa nå så blir bare mer og mer vann. Vet ikke om de har en sluse åpen i hunderfossen om dagen jeg? Men synes faktisk det er mye vann til å være så tidlig :S Om jeg ikke husker helt feil så er vannstanden nå lik som den var når all snøen langs elva var smelta i fjor.. Og nå ligger det fortsatt mye snø og is på land..

 

"men forresten? ensbyhølen? hvor ligger det hen? "

 

Tatt rett ut fra Lågenfiskeelv sia, kan forklare nøyere på pm om du ikke skjønner ;)

 

Ensbyhølen

Adkomst fra sør ved skiltet avkjøring fra E6 til Øyer nord. Adkomst fra nord ved skiltet avkjøring fra E6 til Fåberg. Parkering på nedsiden av rundkjøring. Følg merket gangsti gjennom jernbaneundergang ned til Lågen (se markering på kart). Alternativt kan det kjøres lokalvegen, F319, fra Fåberg og ca 5 km nordover. Ved Ensbyhølen er det vilt og vakkert. De fine flatebergene innbyr til familiefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke kjenner lågen sone1 så godt så er ørretfiske absolutt best ved hunderfossen! Men om du ikke liker å fiske i kø så burde du reise andre steder i lågen. Jeg personlig synes fiske i hunderfossen er overvurdert(skal utfylle litt bedre).

Fiske i hunderfossen består mest av å denge med tunge streamere eller tubefluer, og kaaaanskje i løpet av en hel sesong om du har stått der utallig mange kvelder så får du 2-3 fisker på 3-4kg.

 

Hørtes omtrent ut som laksefiske det der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra det ;) Blir brukt mye 2hånds stenger oppi der, men jeg har stort sett brukt #9 en hånds stenger der. Men som sagt ikke noe koselig plass og fiske synes jeg :P pga mye sure folk som meiner døm har krav på visse plasser siden de har fiska der i alle år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...