Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

blir å kjøre fra elverumsområde. så lengst mulig ned egentlig. har jo hørt mye bra ovenfor hunderfossen. men veit ikke hvordan det er her?

 

var en tur til litt ovenfor vinstra med jobben sist uke. og da så det brukbart ut. men ettersom det er såpass langt å kjøre for meg. så er jeg avhengig å vite litt om forholdene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er vannstanden nå? driver å lurer på en tur til helgen. så hadde vært fint om noen hadde svart litt om forholdene

 

Kommer mye smelte vann fra Gausa. Men skulle tro det var tia får isflugan nå. Ta deg en tur i sone 1. Klekker nok rimelig bra nå på kvelds tid :)

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede i april kommer harren oppover Lågens nedre deler. Dett er en næringsvandring etter steinfluer, som har det lokale navnet ”isflugu”, og som det klekkes mest av i Lågen nedenfor Svartevja. Larvene starter klekking oftest i perioden 8. – 12. april. Larvene setter seg i drift i strømmen ved sen skumring mellom kl. 21 og 22 om kvelden, og det er i denne fasen harren beiter larvene. Ettersom Lågen alltid er isfri på denne strekningen i april, gir denne steinflueklekkingen grunnlag for et tidlig fluefiske. Dette tidlige fluefisket er regnet som svært attraktivt og krevende. Harrens snittvekt ved dette fisket ligger på ca 450 gram. Harrens maksimalvekst i Lågen synes å ligge mellom 1,5 og 2 kilo. Samlet fangst av harr i Lågen sone 1 ligger på anslagsvis 1200 – 1300 kilo (Kraabøl, M. 1997. Sportsfiskeguide for Mjøsa (nord) og Lågen sone 1).

 

tatt ut i fra hjemme siden til G-lågen. Håper det her kan være til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i lågen i dag..klekte store mengder fjærmygg og små steinfluer spesielt på dagtid når sola var på det sterkste..men var lite vak generelt. Men fant ett par steady harr som var litt mindre enn jeg hadde håpet på..tok til slutt en av de etter x antall bom tilslag, skjønte hvorfor jeg sleit når jeg endelig fikk tatt den sikkert hele 15gr hvis jeg legger på litt. :P (ny pers i  negativ retning) men uansett årets første på tørt ;D

 

Satte senere utpå kveldingen ei nymfe som resulterte i en brunørret på 750gr, hadde nok vært nærmere i kiloen i normal kondisjon, men uansett godt å få bekreftet at sesongen er i gang ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint att du kommer med rapporter og bidrar tbe79 :D

 

Gratulerer med ny personlig rekord i negativ retning bexter , og ikke minst med årets første ørret på 750g  :D

Hvilken sone fisket du i forresten? :)

 

kom gjerne med noe info om insekter oxo som dere vet finnes bra av der dere fisker :D

 

Jeg driver og finner ut om det nå om dagen, vært på døgnfluenymfe jakt i ringebu ett par ganger nå,legger ut bare jag får identifisert dem :)

 

når ottaelva kommer for fullt tenker du på frode?

 

hmmz når er det da, det må nå være uti juni,slutten av juni kanskje,ivertfall når det blir full sommer,ligger ivertfall ett par hakk etter flommen som kommer av snøsmeltingen oppo fjellet ??? så vidt lågen rekker og komme seg etter første flommen tror jeg!

Men ser ut som att den har roet seg litt igjen,så lenge det er kuldegrader om natta oppo fjellet så blir det ikke sånn bråsmelting :)

første flommen pleier og komme liksom i midten av mai,som regel likt seg att den kommer da når det først blir lov og fiske ørret igjen 21mai :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kommer mye smelte vann fra Gausa. Men skulle tro det var tia får isflugan nå. Ta deg en tur i sone 1. Klekker nok rimelig bra nå på kvelds tid :)

 

Lykke til..

 

Ja tenkte på det. hvor kjøpes fiskekort? men leste litt på lågens hjemmeside, og jeg tolker det slik at det er forbudt å fiske der nå? da er det vel eventuelt mer aktuelt med sone 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.  :)..Er egentlig ikke lov å ta ørret enda da..men ikke lett å forklare fisken at det er kun harren som har lov å bite..hehe, setter ut igjen begge slagene uansett :)

 

Fisker egentlig mest i sone 1-5 samt endel i sone 8..  (planer om å gjøre meg litt mer kjent i sone 6-7 i år) Beste brunørret fiske har du vel egentlig mest fra 4-7, samt brukbart i sone 8 men her er snittet betraktelig lavere.

 

Insekter: juli er det mest aurivilli ogl sulpuhera..men det det er mest av (august og utover) er baetis, til tider i enorme mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute en tur i kveld å kikka litt etter klekkinger og vak men dårlig greier gitt. Nesten ikke ei steinflue(isflugu) å se på vannet, noe som jeg tror har noe med at vannstand og strømmen i elva har økt kraftig de siste dagene. Veldig dårlig med vak også, så hele ett vak når jeg var ute i 4 timer. Er heller ikke rapportert inn noe gjedde enda så spørs om det fortsatt er litt tidlig for den også!

Ville ikke anbefalt å prøve harren så langt ned enda, men veit ikke åssen gausa utløpet er nå jeg? Mye klekking på kveldstid der nå?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.  :)..Er egentlig ikke lov å ta ørret enda da..men ikke lett å forklare fisken at det er kun harren som har lov å bite..hehe, setter ut igjen begge slagene uansett :)

 

Fisker egentlig mest i sone 1-5 samt endel i sone 8..  (planer om å gjøre meg litt mer kjent i sone 6-7 i år) Beste brunørret fiske har du vel egentlig mest fra 4-7, samt brukbart i sone 8 men her er snittet betraktelig lavere.

 

Insekter: juli er det mest aurivilli ogl sulpuhera..men det det er mest av (august og utover) er baetis, til tider i enorme mengder.

 

Ja jeg tror faktisk det jeg også att det er bedre brunørretfiske ovenfor harpefoss dammen, mye av det kommer vel sikkert av att det er kun ørret og harr som finnes der, mens vi nedenfor harpefossen har unnskyld utrykket men en masse andre drittfisker,mort og den kjipe trutmunnen til sik som kun lar seg lure av nymfer nesten...(stimfisk)...og andre fiskeslag...da blir det automatisk flere om plassene og maten...kan være noe i det selvfølgelig.

men til gjengjeld så har vi de storvokste ørretene da som spiser seg stor og feit på de drittfiskene,men de får vi da ikke på tørt da ;) :-\  og så er vel harren større igjen oppi der og...

og noe annet som er fint hvis man fisker ovenfor otta sentrum,slipper man det grønne vannet som ottaelva sørger for,så når otta elva kommer for fullt,tenker jeg nok att mye fisk trekker oppover og forbi der ottaelva renner ut,vidre oppover lågen der...lav og fin vannstand sikkert og,klart og fint vann,sikkert varmere vann og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute en tur i kveld å kikka litt etter klekkinger og vak men dårlig greier gitt. Nesten ikke ei steinflue(isflugu) å se på vannet, noe som jeg tror har noe med at vannstand og strømmen i elva har økt kraftig de siste dagene. Veldig dårlig med vak også, så hele ett vak når jeg var ute i 4 timer. Er heller ikke rapportert inn noe gjedde enda så spørs om det fortsatt er litt tidlig for den også!

Ville ikke anbefalt å prøve harren så langt ned enda, men veit ikke åssen gausa utløpet er nå jeg? Mye klekking på kveldstid der nå?

 

 

 

dårlig her og pere når jeg sjekka igår...haff :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausa gikk nokså stor og brun i går, ihvertfall.

Satte farge på lågen nedstrøms utløpet også, så jeg syntes ikke nedre deler av elva er veldig innbydende akkurat nå.

Nå holdt ikke vi ut til det mørknet, så for alt jeg vet klekket det bra med isflue utpå kvelden.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gausa gikk nokså stor og brun i går, ihvertfall.

Satte farge på lågen nedstrøms utløpet også, så jeg syntes ikke nedre deler av elva er veldig innbydende akkurat nå.

Nå holdt ikke vi ut til det mørknet, så for alt jeg vet klekket det bra med isflue utpå kvelden.

 

Lars

 

Fargen på elva er egentlig grei nede i korgen deltaen, men klekker lite nå altså! Burde snart være så gjedda begynner å ta også synes jeg! Merkelig start på sesongen så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig for meg og svare på...men i ringebu er lågen klar og fin,også sideelvene som kommer fra fjellet er også fine og klare her jeg bor :) men nå smelter det som f på fjellet når det er så godt og varmt og fint vær om dagen,men det som bremser litt er att det er kuldegrader om natta oppo fjellet :)  2er på harren er gøy...bruker 3er selv som jeg kjøpte ifjor...blir automatisk litt morsommere og fiske harr med så lett utstyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt mye vann nedenfor gausautløpet nå, og lite klekking av steinflue rundt tråseth stranda nå. Men endrer seg fort så kan hende det er mere klekking igjen nå. Jeg var ute i går og da var det lite steinfluer å se i forhold til en uke tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjørte meg ei runde å så litt oppover elva i dag, pga mye vind så var det lite og se. Så hvertfall ikke noe til fluer eller fisk.. Var en tur i hunderfossen for og se på vann standen der oppi, og der gikk det kun vann gjennom fisketrappa(som er delevis defekt pga stein som ligger forran innløpet på trappa). Skuffende isfiske etter harr i sone1 i år gitt. Gjedda har heller ikke vist seg fram fra sin beste side i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...