Gå til innhold

Fluefiske i Gudbrandsdalslågen


Anbefalte innlegg

  • Svar 613
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dere får flytte til Hamar for i dag var det Leptolebidea klekkinger i Romedal almenninga samt fjørmygg og sulten ørret ;D

 

Hørtes bra ut :D

 

jeg vet om ett skogsvann her som er fritt for is,det er vinkeldammen...demningen som forer våla med vann...men ikke lov og fiske der ennå da så da er man like langt...heller ikke så veldig godt og få kastet med fluestang der heller..noen plasser er det jo men :)

Der klekker det nok om dagen men...tørr ikke reise oppi der og sjekke flere ganger nå,redd jeg kommer til og bli en tjuvfisker hvis øretten er vakvillig ;D

For nå er fiskefeberen RIMELIG høy...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn en aldri så liten bunndyrsprøve som ble foretatt i juni og august i 2008 , på utvalgte stasjoner.

Aldri så liten pekepinn som finnes i g.lågen :D

 

Gastropoda

Planorbidae

Annelida

Oligochaeta

Crustacea

Gammarus lacustris

Arachnidae

Hydrachnidae

Ephemeroptera

Ameletus inopinatus

Centroptilum luteolum

Baetis sp.

Baetis fuscatus/scambus

Baetis lapponicus (/Acentrella lapponica)

Baetis muticus

Baetis muticus/niger

Baetis niger

Baetis rhodani

Heptagenia sp.

Heptagenia dalecarlica

Heptagenia joernensis

Ephemerella aurivillii

Ephemerella mucronata

Leptophlebiidae

Plecoptera

Diura nanseni

Isoperla sp.

Isoperla grammatica

Isoperla grammatica/obscura

Isoperla obscura

Chloroperlidae indet.

Siphonoperla burmeisteri

Xantoperla apicalis

Taeniopteryx nebulosa

Brachyptera risi

Nemouridae

Amphinemura sp.

Amphinemura borealis

Amphinemura sulcicollis

Nemoura cinerea

Protonemura meyeri

Capnia sp.

Capnia atra

Leuctra sp.

Leuctra hippopus/digitata

Leuctra nigra

Heteroptera

Callicorixa sp.

Callicorixa wollastoni

Coleoptera

Oreodytes sanmarki

Hydraena sp.

Hydraena gracilis

Elmis aenea

Megaloptera

Trichoptera

Rhyacophila nubila

Agapetus ochripes

Hydroptila sp.

Oxyethira sp.

Philopotamus montanus

Polycentropodidae indet.

Plectrocnemia conspersa

Polycentropus flavomaculatus

Limnephilidae

Apatania sp.

Apatania stigmatella

Halesus digitatus

Halesus radiatus

Potamophylax cingulatus

Potamophylax latipennis

Sericostoma personatum

Diptera

Tipulidae

Dixidae

Limonidae

Psychodidae

Simuliidae

Ceratopogonidae

Chironomidae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh shit, også jeg som trodde jeg hadde bundet nok fluevarianter til å dekke alle situasjoner ;D. Det var jo voldsomt til artsmangfold men det er vel kanskje prøver tatt på mange forskjellige steder. Lågen er jo lang mener jeg med tildels store variasjoner hva gjelder bunnforhold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det der er bare på det strekket jeg fisker ringebu ;);D

Var ikke mange steiner jeg snudde eller lange tida jeg fløy rundt med innsektshåven heller serru ;)

 

jeg unnlot og nevne Dancia og de enorme grandis vårfluene på anabole stereoider som svermer ,pga sikkerhetsmessige grunner ;D

 

tilogmed vulgata finner man i mange av de bakevjene med mudderbunn der jeg fisker...der de 10kg pluss ørretene står og beiter seff ;D

 

Neida lågen er stor  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

og et mye bedre næringsforhold for fisken.......jeg ser  ikke på lågen sør for otta som noen atraktiv fiskeelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det sånn da att i førritia var alt mye bedre :)

 

Ellers så må jeg si det att etter den storflommen i 94 ell når det var så fikk lågen skikkelig juling,og feks sideelva våla ble aldri den samme...mange av de fine strykene og kulpene som var oppi der før...borte...

Det gikk nok sikkert hardt utover bunnforholdene og...fra der jeg bodde så hørte vi steinene rulle langs bunnen...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mye i Renaelva jeg, Glomma også, men når det gjelder høstfiske etter Harr reiser jeg gjerne til de nedre delene av Lågen. Dvs, noen kilometer nedenfor Hunderfossen og ned til Mjøsa. Jeg tør påstå at Harrfisket der er vel så godt som i de foranevnte elver i hvertfall hva september/oktober gjelder. Foruten det må jeg nesten si meg enig med Staffan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med sideelvene frya,tromsa og våla er att det er gravd ut,så de er jævlig vide i enden akkurat der de renner ut i lågen,så når lågen er normal på vannstand,blir det for grunt i de nedre partiene...munningene som jeg kaller det....Men når ottaelva kommer,presser den sideelvene oppover som da gir ett fint stryk...Da ere bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer rundt sankthans den som regel :)

 

Det som er att fisken forflytter seg ettersom åssen lågen er...er den stor,er det bra der,er den normal er det bra der,er den liten er det bra helt andre steder.... :)

 

Men ottaelva den gir mange fordeler da...det er når den kommer og de begynner og slippe på vann i hunderfossen att storøretten fra mjøsa begynner og vandre oppover... :) Da ere køfiske i hunderfossen for og si det sånn ;)

 

Ser ikke ut til att det ble noe vårflom iallefall...lågen og sideelvene synker for hver dag som går...

 

Så dorgefiskerne er nok rimelig happy tenker jeg...mange båter og se vil jeg tro 21 mai,eller natt til 21 mai!Nå slipper de og få mere pinner,stokker og alt mulig DR...på rappalaene sine enn de får fisk i år,jeg skal putre meg uti der jeg og og denge streamere nå i år :)

Det er første gangen på mange år jeg kan huske en sånn latterlig vårflom....

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, sitter på terassen og ser dorgefisker`a putre forbi jeg. Har fiskeforeningas hytte som nærmeste nabo her på Jessnes og de har tatt mye stor ørret på dorg/trolling alt. 1 mai som er åpning for mjøsfiskera vet du. De tar stort sett fisk av Brumundstammen uti her og ikke så mye av Lågenstammen som jo vel er mer storvokst. Fisk på 4 - 5 kilo er alikevel ganske vanlig i furnesfjorden med. Men det er jo ikke fiske da, sene på 1 mm og devonsluk på størrelse med en ubåt og en hel haug med kroksett :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal til Øyer neste helg på fotballcup med datter og familie og håper ¨å få tid til å fiske litt. Er det et fint tørrfluestrekk i nærheten? F.eks, sone 1 - 2, kanskje inn i Gausa, som noen kan foreslå? Kanskje fiske litt etter en Harr hvis det blir kjedelig...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund så står jeg nå og ser på 5 eller 6 vakende fisk!

Måtte en tur på butikken så så jeg att det var vindstille!måtte jo bare sjekke!

Hadde stanga i bilen,dog bare en flue,flytenymfe. . . MEN tok den nederste av dem. . Årets første fiskerapport . .

En harr :-)

Strl snakker vi ikke om,men kan sies att den ikke havner på veggen på g.sport rustadstuen. . Hehe

post-1778-13949864775561_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...