Gå til innhold

Nymfe etter laks


Anbefalte innlegg

Det er fullt mulig, hørt om flere som har fått laks på nymfer helt nede i str. 14. Ettersom jeg også har hørt er det veldig forskjellig fra elv til elv, men man får sikkert mest smålaks. Prøv forumet til www.classic-salmon.com de kaller seg nok eksperter på området. Det er også en artikkerl der om laks på tørrfluer i Finnmark, og det er ikke slike stygge laksetørrfluer som ser ut som en amerikansk fotball som kommer seilende. Det er ekte tørrfluer, imitasjoner av insekter.

 

Sikkert mye å lese der som laksefisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine laks (tre..) er tatt på små parachute døgnfluer og har vært "arbeidsuhell" mens jeg drev med noen helt annet. Jeg har ellers fisket noen timer målrettet etter laks å fått nada. Konsekvensen at dette burde være enkel: imitasjonsfiske etter laks er det mest effektive!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men imitasjons fiske etter laks, det kan vel ikke stemme. Laksen tar jo ikke føde til seg i elven. Eller menes det at fiske med noe som ligner noe levende.

 

Har selv fisket etter sjørøyer med nymfer men aldri selv eller hørt noen andre som har opplevd det. Fisker jo som kjent neseten utelukkende i Finnmarks elver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lest ett eller annet sted at det at laks ikke tar til seg føde er en myte :shock: Har selv opplevd å finne døgnfluenymfer i magen på laks, til og med storlaks....

Laksen spiser nok litt i beg. av turen opp elva, men mett blir den nok ikke av de mengdene den tar til seg. Har også sett mellomlaks som har vaket steady på vårfluer i liten augustelv...

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det samme som JK i helga, skummet igjennom Villmrksliv og AOF og mener det var en forsker i en av blekkene her som beskriver det som en myte at atlanterhavslaksen ikke spiser. Som han sa nygått laks spiser akvatiske insekter, avtagende frem mot gytetidspunkt. Myten tror jeg han sa kommer fra stillehavslaksen som visstnok ikke tar til seg føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...