Gå til innhold

abbor på flue?


Stian - tbg

Anbefalte innlegg

Jeg er nå egentlig ørretfisker, men på grunn av bedre og nærmere tilgang på vann med abbor enn vann med ørret, lurer jeg nå på å roe abstinensene med litt abborfiske. Noen som har noe forslag til hvordan jeg bør gå frem hvis jeg ønsker å få abbor på flue? Både med tanke på synke vs. flytesnøre, og hvilke fluer som er aktuelle. Tar abboren stort sett nymfer og bunndyr, eller søker den næring også på overflaten?

 

Dette er forøvrig bynære dammer, og ikke bortgjemte skogsvann. De er derfor forholdsvis dype på midten, og det blir samtidig fort dypt ut fra bredden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1957 - 58 bodde jeg på Gran på Hadeland og ettersom jeg hadde hjulpet en arbeidskollega med  båtpussen på våren fikk jeg lov til å bruke den en god del. En kveld jeg rodde oter på Jarenvannet fikk jeg ofte abbor på alle fluene samtidig så at den tar flua ble vel bevist overfor meg i hvert fall. Og en god abborflue som jeg har fått mye på er GUL WILSON, krok #12.

 

Oteren har ligget i kjelleren de siste 20 åra.

 

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man. Har i ren desperasjon en gang bevisst gått ut for å slenge etter småabbor i størrelseorden 40-60gram med montana`en. Og småkrylet gikk på med dødsforakt. (spør meg ikke hva jeg tenkte på)..hehe   :-\

 

har du prøvd svæære montana da? har hørt rykter om at de bra til abbor svart og oransje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket med mark etter stor ørret i et vann på Finnmarksvidda et år.

Man måtte langt ut med reskapen for å unngå gjedde (sump-oter) og abbor (uer)  :)

Når jeg holdt marken omlag 20 cm over vannflata i ei bakevje ved siden av innoset hoppet abboren etter klysa!

Den klarte nesten å kroke seg selv i lufta ved et par anledninger  :o  (forøvrig bare opplevd med sei tidligere..).

Dette var borrer i 0,5-1kg's-klassen...

 

Tror ikke du skal være redd for å friste litt i overflata.

Poppere skal være flott til abbor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har testet ut abbor fisket når jeg ventet på klekkinger i Siljan ifjor og prøvde MYE forskjellig.

Det som funket best for meg var March brown silver i små rykk og stopper. Den knuste alt annet selv om mye annet fungerte ca halvparten så bra. Så prøv gjerne ut dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Staffan har en episode med undertegnede i Tisleia for noen år siden.  Vaka flotte sipvak i ei bakevje der.  Etter flere fjærlette kast på stillevann, så gikk den endelig på en liten sort fjærmyggpuppe hengende i vannfilmen. Jupp Abbor gitt, sikkert 100gr.  Hurra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forestiller meg (etter spinnerdenging tidligere år) at streamerfluer på grunna, med rask inndraging relativt høyt i overflata vil være en abbormagnet.

 

Spesielt kveldstid. Abboren liker å jakte småfisk osv trur jeg.

 

Prøv en montana eller en medium woolly bugger i sort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Abbor et en utpreget rovfisk, og når den når en hvis størrelse er det småfisk som er øverst på menyen, ikke bittesmå nymfer, det er for yngelet. Stor abboren vil ha fisk til alle døgnets tider

 

Her på toten rundt Bøverbru er abbor, gjedde, ørret og flasrøye (mort) det som er lettest tilgjengelig. Og abboren er vel den jeg bruker mest tid på, og da bruker jeg nesten BARE jigg. Mark er jo en killer det også, men da til eksemplarer 30 gr+. Mann kan selvsagt få pen abbor på mark, men det hører mer til skjeldenhetene. Men hvis du rigger en stor doggmark og fisker den som en jigg, da kan du friste de største purkene i vannet

 

Så killerfluer til abbor er vell wollu buggere. Gjerne i lyse/mørkebrun og svart. Men da jeg har funnet kreps i magen på abbor på 500 gr og oppover, så kan en fortynget wolly bugger fisket langs bunnen sikkert funke dritbra

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...