Gå til innhold

Ørretfiske i Trøndelag 2009


Anbefalte innlegg

jeg og storfemi var på tur idag. eller han var på tur og jeg stakk innom etter jobb :D

 

var utrolig varmt! men det kom en og anne døgnis som fisken tok hardt!

 

ikke rart her ser man skallet....

 

[attachimg=1]

 

fikk ikke noen av noe size da, før sola begynte å gå ned.

da slo storfemi med en pen en

 

[attachimg=2]

 

så fikk jeg to på en klekker

 

[attachimg=3]

 

storfemi fikk noen fisk til og vi begge hadde noen skikkelige skit-tilslag ;D

 

fin tur, men synd jeg må på jobb imorgen.... f you raymond ;D ;D ;D

post-2543-13949866009639_thumb.jpg

post-2543-13949866010206_thumb.jpg

post-2543-13949866010555_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

idag syrstad, skulle du vært i trondheim ja ;D

 

dro ut idag kl. 11 med belly på ryggen og storfisk i tankene.

 

det var varmt, mildt sagt, allerede så tidlig.....

 

kom frem til plassen svett som en gris og ble ikke noe gladere når jeg såg at jeg glemte stagen som går foran på bellyen hjemme! faen tenkte jeg, får klare meg uten.

 

etter at utstyret var rigget og bellyen blåst opp bar det ut på vannet med god tro (det vaket som f....)

 

fisken tok nymfer/eller noe som hold på å klekke og en og annen dun som poppet opp. på med en baloon cdc klekker #12 brun.

 

etter noen fisk på 300-500g får jeg denne. vekten stopper på 800g. ny pers for meg.

 

[attachimg=1]

 

dro som f.... må si at alle fiskene jeg fikk idag var spreke til de grader.

så fikk jeg en del fisk til 200-450g sånn ca.

 

også krøp denne kamaraten på bellyen

 

[attachimg=2]

 

såg en svær vårflue og, men den var kjapp som satan selv så det ble ingen bilde av den....

 

for å oppsumere så fikk jeg rundt 30 ørret idag og miste sikkert rundt 15 (tilslag/dårlig kroking)

 

kakket 4 stk som betaling for ei i klassen som var så snill til å korrekturlese en rapport for meg :D

 

en knall tur med mye fisk og solbrenning ;D

 

alle fiskene tok på klekkeren, de føkka til 3 stk og nr 4 ser ikke så bra ut heller ;D

 

post-2543-13949866052787_thumb.jpg

post-2543-13949866053413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven Igor :D Skulle så gjerne ha vært der med deg :D Kanonfangst og ikke miinst bra size ;) Toppers å være i trønderlag nå skulle jeg tro ;D Du vet å lage hjemlengsel til trøndere i asyl på vestlandet :-\ Takk skal du farken meg ha Igor ;D ;D ;D

Mere tur og mere rapport hilsen adicted med heimlengsel ;D ;D ;D

Flotte bilder og rapport as always Igor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har fisket en del nedenfor Tillerbrua i Nidelva den siste uken, da jeg fant en plass som var genial for å lære seg å kaste litt..

Problemet er at der er ikke mye liv, og det som er av liv er utenfor kastehold..

 

Noen som har tips til hvor det kanskje er litt bedre i elva? Og hvor jeg evt. kjøper fiskekort? Ta det gjerne på pm, og jeg skjønner hvis folk ikke vil dele de beste plassene..

 

mvh

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hei. Har fisket en del nedenfor Tillerbrua i Nidelva den siste uken, da jeg fant en plass som var genial for å lære seg å kaste litt..

Problemet er at der er ikke mye liv, og det som er av liv er utenfor kastehold..

 

Noen som har tips til hvor det kanskje er litt bedre i elva? Og hvor jeg evt. kjøper fiskekort? Ta det gjerne på pm, og jeg skjønner hvis folk ikke vil dele de beste plassene..

 

mvh

Daniel

 

De beste plassene er som regel der det er minst folk (les meitepinner.. en egen treart som finnes bare langs breddene i nidelva) ;)

 

Prøv deg fram, studer kart og se hva du finner ut. Er mere morro på denne måten enn å få alt servert på en sølvfat spør du meg. Har fisket opp og ned hele elva denne sesongen og funnet en del plasser som ingen har anbefalt meg, gleden var desto større når jeg oppdaget hvordan fisket var på de beste stedene. Så studer kart over elva og kom deg ut og fisk! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt ute og gikk over og under Tillerbrua idag. Mest smått, og ingen på flua, men moro allikevel.. Skal prøve meg fram litt mer før ferien er over!

 

Er jo ganske ny og, og jaggu fant jeg ikke en fin plass å øve på kasting idag, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Var litt ute og gikk over og under Tillerbrua idag. Mest smått, og ingen på flua, men moro allikevel.. Skal prøve meg fram litt mer før ferien er over!

 

Er jo ganske ny og, og jaggu fant jeg ikke en fin plass å øve på kasting idag, gitt!

 

Er du rimelig fersk, kan det være smart å bli med Storørreten Castingklubb når de trener på Svean/Øysand. Svean er forøvrig en bra plass, men fryktelig populært. I år ble også fluesonen åpen for alle, så du finner meitefolk der også dessverre. Kan minne om kø-laksefiske på det værste :(

 

www.stororreten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Stedet heter vel Moan og ligger rett nedenfor brua ved kraftverket på vestsiden, parker på p-plassen og gå ca 2-300m nedover. Der er det ganske åpent og du har mulighet til å ha en lang baksleng

 

Er som sagt meget populært for fluefiskere, meitefiskere og badenymfer dessverre. Har opplevd at folk har ligget der og sola seg. Ødelegger alt om du har tenkt å fiske, og dette betaler jeg fiskekort for? :(

 

Du vil se etter hvert at fiskeforvaltninga for elva er på trynet, eksisterer ikke noe maks eller minstemål og jeg har sett meitefiskere ha med seg 3-4 stenger hver selv om det er maks 1 redskap pr fiskekort. Tofa er en gjeng hobbyamatører som slipper ut settefisk når de føler for det og du vil garantert se MYE søppel og engangsgriller langs bredden. Enn om elva hadde blitt tatt vare på som eks Rena? 80-tallets fiske hadde vært en realitet da vil jeg tro, da gikk man sjelden fra elva uten å få en ørret på over kiloen. Nå er snittet 3-400 gram. Håpløst.. :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en frustrerende dårlig fiskevår, gledet jeg meg skikkelig til noen dager på hytta. Her har vi erfart at dagene rundt St. Hans er meget gode fiskedager. Sånn ble det i år også, takket være disse skapningene:

[attachthumb=1]

Og da var denne fluen en killer, selv om ikke fargen er helt lik:

[attachthumb=2]

Fikk ingen veldig store, men de jeg fikk var feite og fine:

[attachthumb=3]

 

[attachthumb=4]

post-3341-13949866191823_thumb.jpg

post-3341-13949866192418_thumb.jpg

post-3341-13949866192908_thumb.jpg

post-3341-13949866193676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nå har jeg fisket mye nedenfor Tillerbrua der, men ikke fått noe som helst enda. Vil det lønne seg å prøve lengre opp kanskje?

Stikker ut og utforsker litt idag jeg, er jo ikke så mye vind, og det er ganske varmt ute. Var ute en tur igår, men var ikke noe særlig til vak..

 

Idag SKAL Nidelvkoden knekkes! Rapport kommer, hvis jeg får fisk! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaahhhhh!!!!!!

 

Alle her kjenner vel til den følelsen som Lars Lenth til stadighet nevner.. Skuldrene som bare falller på plass, og leddene som plutselig bare passer akkurat som de skal.. Vel, akkurat den følelsen fikk jeg idag. Etter veldig mange timer i elva de siste ukene, mest for kastetreningen sin del tenkte jeg at nå kan jeg gå opp hvor det står fisk, og ikke bare trene kast.. Jeg kjørte opp til en plass hvor det tilsynelatende fiskes mye med flue, og begynte kastinga. Dette var igår. Fant mye vakende fisk, men fikk den ikke til å ta tørt.. Ikke nymfer heller, for den saks skyld. Men kastene kom seg, og når jeg tusla hjem i halv 3 tiden var jeg allikevel fornøyd med å ha fått inn teknikken! Så våknet jeg idag, og fikk vite at jeg hadde et par timer til rådighet. Disse måtte selvfølgelig brukes i elva! Jeg trasket ned, og det som møtte meg var vind og lite vak.. Vel vel.. Trene kasting istedenfor da! Satt på ei Superpuppe str. 10, og jaggu fikk jeg ikke napp på 3. kastet! Meen, den røyk! Superpuppa mi røyk! Vel vel, jeg hadde en grønn superpuppe i str. 14 igjen. Den fikk duge! Og etter en time eller to med den, med noen innhopp av tørrfluer, så jeg plutselig noen ringer ca der jeg trodde flua var! "Åfaen, den tok flua! Hva gjør jeg nå? Jeg har bare trent kasting! Hva var det Lars Lenth sa? Takk skal du ha, og rolig tilslag. Helvete! Ja, jeg prøver!" Alt dette tenkte jeg på sikkert 0,03 sekunder, og til min store overraskelse satt fisken! "Stram line, stram line, stram line" "Men når skal jeg dra inn på snella? Faen! Jeg har ikke håv!!" Jeg endte opp med å dra inn fisken så alt snøre havna i vannet, og få den inn foran meg i strandkanten, for så å ta tak i den. Sikkert imot alt av catch and release-prinsipper, men denne skulle jeg ikke slippe allikevel..

 

Og for en FANTASTISK følelse! Min første ørret på flue!! Hadde det ikke stått andre der skulle jeg jubla og hoppa dansa en seiersdans.. Men det hadde ikke tatt seg ut.. Det var unger rett nedenfor der jeg sto..

 

10 minutter etterpå, når MMS var sendt til de som hadde bestilt av min første fisk, og skjelvinga hadde gitt seg satt jeg med ned, tok en god snus og takka det som fins av guder for at jeg endelig hadde fått den første fisken på flue!

 

For et liv! Å føle en sånn glede for en så liten fisk.. Den var litt lengre enn colaflaska mi, for de som lurer. Kan ikke beskrives.. Må oppleves!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...