Gå til innhold

Marflo (Gammarus)


Anbefalte innlegg

Slenger inn en enkel, men effektiv marfloimitasjon.

 

 

Marflo (fortynget)

Krok: Ashima F-50 str.#12-14

Tråd: Serafil, grå

Ribbing: 0,20 monofilament

Antenner: Grå cdc

Kropp: Grå cdc spunnet i splittet tråd

Ryggskjold: Gjennomsiktig plastikk, tykk

 

[attachimg=1]

post-3090-13949864409209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Du er klar for røya nå skjønner jeg :)

Fin og enkel flue.

 

Marflofiske har jeg drevet lite med. Av den enkle grunn at de forsvant med den sue nedbøren. Fisket litt i Valdres og litt i Finnmark med marflo.

Ikke hatt de helt store opplevelsene med marflofiske, litt i Valdres. Selv om de fiskene jeg har fått har vært full av marflo.

 

Kunne du kansje vært så grei og beskrevet hvordan du fisker med marflo? Er det noen triks? Eller napper du bare flue sakte langs bunnen. (det har alltid jeg gjort de gangene jeg har fisket med marflo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig fra vann til vann faktisk.

Generelt fisker jeg inn marflo med rooolig handtwist med korte og lange pauser innimellom.

Når marflo blir utsatt for angrep krøller den seg sammen og synker mot bunnen. Det er gjerne i pausene fisken tar.

Marfloa beveger seg i alle vannlag, selv på rimelig dypt vann.

 

I vann hvor marflo er godt representert vil den alltid stå på menyen, selv om det er andre store klekkinger på gang. Under vanskelig fjærmyggklekking med millioner av micromygg på vannet er ofte marfloa redningen.

Under slike forhold bruker jeg lang fortom og tynn spiss, og regelrett planter marfloa i huet på fisken og lar den synke uten inntrekk. På slike dager er det lett å se når fortommen skjærer gjennom vannfilmen.

 

Røyer fanget på marflo som er fisket dødt rett på vak under myggklekking

[attachimg=1]

 

I vann hvor det finnes røyemakk (type bendelorm med røye som endevert. Vanlig i lavereliggende, næringsrike vann) bruker jeg stort sett brunoransje marfloimitasjoner som fiskes relativt høyt.

Mye av marfloa i slike vann inneholder krasserlarven som er et mellomstadium til røyemarken.

Når marfloa får denne larven i seg endrer den adferd og søker høyere i vannmassene (slik at and, som er neste vert får tak i disse). Fargen endrer seg også til en gylden, nesten rødlig brunfarge.

Når jeg fisker inn marfloa i slike vann gir jeg bare korte pauser. Disse imitasjonene binder jeg altid på rett krok.

 

Tar forbehold om evt. feil ift. parasitter, verter og slikt. Det er dette jeg har lært...

 

Det var litt om ikke annet...

post-3090-1394986440951_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin flue lars. hvilken årsperiode er det marflo gyter? hvilken farge får de da? og hvilken farger bruker du mest der i nord? :-)

 

Mener Staffan skrev litt om dette i en tråd her tidligere. Mener den gyter på høsten, på grunnere vann  og får en rust\orange farge

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

linken fungerer ikke for meg, men gå til  www.fjellogfiske.no og søk på marflo så finner du artikkelen om hvorfor fisken er rød i kjøttet.

 

bjorni

 

 

http://www.fjellogfiske.no/redaktørene/annemay/marflo.asp?id=188

 

Av en eller annen idiotisk grunn virker ikke linken når man klikker på den... Kopier og lim inn i adressefeltet på nettleseren.. DET virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin flue lars. hvilken årsperiode er det marflo gyter? hvilken farge får de da? og hvilken farger bruker du mest der i nord? :-)

 

Mener Staffan skrev litt om dette i en tråd her tidligere. Mener den gyter på høsten, på grunnere vann  og får en rust\orange farge

 

bjorni

 

En ting er hvertfall sikkert... Du kan ha et kjempefiske med marflo på ettermiddagstid om høsten på steinete grunner. Steinene holder lenge på solvarmen og tiltrekker marflo som magneter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

linken fungerer ikke for meg, men gå til  www.fjellogfiske.no og søk på marflo så finner du artikkelen om hvorfor fisken er rød i kjøttet.

 

bjorni

 

 

http://www.fjellogfiske.no/redaktørene/annemay/marflo.asp?id=188

 

Av en eller annen idiotisk grunn virker ikke linken når man klikker på den... Kopier og lim inn i adressefeltet på nettleseren.. DET virker

 

Interessang artikkel og takker for flotte innlegg Nøkken  :) :) :)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin flue lars. hvilken årsperiode er det marflo gyter? hvilken farge får de da? og hvilken farger bruker du mest der i nord? :-)

 

Mener Staffan skrev litt om dette i en tråd her tidligere. Mener den gyter på høsten, på grunnere vann  og får en rust\orange farge

 

bjorni

 

En ting er hvertfall sikkert... Du kan ha et kjempefiske med marflo på ettermiddagstid om høsten på steinete grunner. Steinene holder lenge på solvarmen og tiltrekker marflo som magneter :-)

 

http://www.fjellogfiske.no/redaktørene/annemay/marflo.asp?id=188

 

Skulle gjerna fiska en ettermiddag eller 5 med deg Lars. Synd du bor så langt borte. Uansett mye fint du bidrar med, både før og nå  :) :) :)

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig fra vann til vann faktisk.

Generelt fisker jeg inn marflo med rooolig handtwist med korte og lange pauser innimellom.

Når marflo blir utsatt for angrep krøller den seg sammen og synker mot bunnen. Det er gjerne i pausene fisken tar.

Marfloa beveger seg i alle vannlag, selv på rimelig dypt vann.

 

I vann hvor marflo er godt representert vil den alltid stå på menyen, selv om det er andre store klekkinger på gang. Under vanskelig fjærmyggklekking med millioner av micromygg på vannet er ofte marfloa redningen.

Under slike forhold bruker jeg lang fortom og tynn spiss, og regelrett planter marfloa i huet på fisken og lar den synke uten inntrekk. På slike dager er det lett å se når fortommen skjærer gjennom vannfilmen.

 

Røyer fanget på marflo som er fisket dødt rett på vak under myggklekking

[attachimg=1]

 

I vann hvor det finnes røyemakk (type bendelorm med røye som endevert. Vanlig i lavereliggende, næringsrike vann) bruker jeg stort sett brunoransje marfloimitasjoner som fiskes relativt høyt.

Mye av marfloa i slike vann inneholder krasserlarven som er et mellomstadium til røyemarken.

Når marfloa får denne larven i seg endrer den adferd og søker høyere i vannmassene (slik at and, som er neste vert får tak i disse). Fargen endrer seg også til en gylden, nesten rødlig brunfarge.

Når jeg fisker inn marfloa i slike vann gir jeg bare korte pauser. Disse imitasjonene binder jeg altid på rett krok.

 

Tar forbehold om evt. feil ift. parasitter, verter og slikt. Det er dette jeg har lært...

 

Det var litt om ikke annet...

Takker for utfyllende svar :) Må prøve dette litt mer i finnmark til sommeren!

 

Ps: Flotte røyer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

linken fungerer ikke for meg, men gå til  www.fjellogfiske.no og søk på marflo så finner du artikkelen om hvorfor fisken er rød i kjøttet.

 

bjorni

 

 

http://www.fjellogfiske.no/redaktørene/annemay/marflo.asp?id=188

 

Av en eller annen idiotisk grunn virker ikke linken når man klikker på den... Kopier og lim inn i adressefeltet på nettleseren.. DET virker

Fikset den for deg ;)http://www.fjellogfiske.no/redaktørene/annemay/marflo.asp?id=188
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Pål Andersen

men fin ble den, men skjønner ikke hlt dette med cdc på fluer som skal synke........

 

 

CDC egner seg etter min mening MYE bedre på fluer under enn over vann.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...