Gå til innhold

Marginata/Vespertina


Anbefalte innlegg

I helgen så jeg årets første døgnflue. Er ikke sikker nok i entomologi til å se om det er Vespertina eller Marginata.

Ganske uklare bilder men shit au. :P

Den ble for øvrig lokalisert i et myrvann i Nord-Odal, rett etter ei reinskur.

Det som Staffan sier kan du huske til neste gang :) Hos Vespertinaen er det forskjeld på fargen på bakvingen og vingen. Du ser det ganske lett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen så jeg årets første døgnflue. Er ikke sikker nok i entomologi til å se om det er Vespertina eller Marginata.

Ganske uklare bilder men shit au. :P

Den ble for øvrig lokalisert i et myrvann i Nord-Odal, rett etter ei reinskur.

Det som Staffan sier kan du huske til neste gang :) Hos Vespertinaen er det forskjeld på fargen på bakvingen og vingen. Du ser det ganske lett.

 

 

 

 

så selve vingen og bakvingen på vespertinaen er lysere en marginataen++ at den er mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen så jeg årets første døgnflue. Er ikke sikker nok i entomologi til å se om det er Vespertina eller Marginata.

Ganske uklare bilder men shit au. :P

Den ble for øvrig lokalisert i et myrvann i Nord-Odal, rett etter ei reinskur.

Det som Staffan sier kan du huske til neste gang :) Hos Vespertinaen er det forskjeld på fargen på bakvingen og vingen. Du ser det ganske lett.

 

 

 

 

så selve vingen og bakvingen på vespertinaen er lysere en marginataen++ at den er mindre?

Nei bakvingen er lysere en hovedvingen. Hos marginataen er de like. Det er den letteste måten å skille de på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...