Gå til innhold

noen spørsmål om marginata


Anbefalte innlegg

Som titelen sier kjem noen spørsmål, håpe på raske og seriøse svar

 

I et lite vann ca.200 m.o.h, i trøndelag, var det massiv klekking av marginata, rundt den 15 mai. Har vert der fler turer i det siste og har så vidt sett noen få, men det har vert noen dager i mellom gangene jeg har vert der.

Kan jeg ha vert i mellom noe større klekking?

Det har også sett ut som døgnfluene som har klekka, ikke har blitt tatt av ørret, ser ut som den konsentrere seg om mygg.

Spotta en ørret på ca killoen på grunt vann, tok mygg som bare det, men kom døgnflue forbi, nei, det ville han ikke ha.

Og hvor lenge foregår klekkinga?

Når på døgnet er det mest inntenst?

Og hvilket vær er å foretrekke?

 

Er det mulig å gji noe gått svar på alle desse spørsmålene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ift vær opplever jeg stille vær og sol som en trigger for marginataen.

 

Har sett marginata klekke fra tidlig morgen til sein kveld, men i hovedsak er det vel formiddagen som er gotida. I hvert fall mine erfaringer i de vanna jeg har opplevd maginataklekking.

 

Så vidt jeg veit, så varer ikke klekkinga så lang tid. Mener det står 2-3 uker i Insektslære. Kan sikkert variere fra vann til vann.

 

Håpe noen flere henger seg på og kommer med erfaringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God klekking av Marginata opp i Finnemarka utenfor Drammen i helga. Fikk en del fine øretter på Organza-spinner med svart CdC og svart kalkunbiot. Det var oppe på ca 500 m.o.h. min erfaring er også at det er best på formiddagen og litt utpå ettermiddagen. Godt solskinn og svak bris er etter min erfaring det beste været. Slik at blir været som spådd på Yr, skal det bli ideelle forhold over 500 m.o.h. her i Sør-Norge i pinsehelga.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som titelen sier kjem noen spørsmål, håpe på raske og seriøse svar

 

I et lite vann ca.200 m.o.h, i trøndelag, var det massiv klekking av marginata, rundt den 15 mai. Har vert der fler turer i det siste og har så vidt sett noen få, men det har vert noen dager i mellom gangene jeg har vert der.

Kan jeg ha vert i mellom noe større klekking?

Det har også sett ut som døgnfluene som har klekka, ikke har blitt tatt av ørret, ser ut som den konsentrere seg om mygg.

Spotta en ørret på ca killoen på grunt vann, tok mygg som bare det, men kom døgnflue forbi, nei, det ville han ikke ha.

Og hvor lenge foregår klekkinga?

Når på døgnet er det mest inntenst?

Og hvilket vær er å foretrekke?

 

Er det mulig å gji noe gått svar på alle desse spørsmålene?

 

For det første kan det ha klekket masse de dagene du ikke har vært der.

 

For det andre kan det hende ørreten tok marginataklekkere i vannfilmen eller under.

 

For det tredje så foregår marginataklekkingene fra slutten av første halvdel/midten av mai til en uke eller to ut i juli, men alt er relativt og hvor du befinner deg kan ha noe å si :)

 

For det fjerde er mine erfaringer at marginataklekkingene foregår på formiddagen og rundt 1200 tiden, men dette er kun mine erfaringer og er ikke til å stole på!

 

For det femte er min erfaring at stillevann uten for mye vind (greit med litt ettersom fisken er mindre sky da) og sol setter i gang klekkingene.

 

Håper du får noe ut av mitt svar :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det syvende så klekker de feige marginatene på land, med få untak, så de drev nok ikke å tok marginataklekkere under overflaten ;D ;D ;D ;D sorry klarte ikke la være.

 

Er enig med de andre som sier at de beste fisket på margianata skjer på dager med varme og litt lett bris. Under slike forhold får du også egglegging og spinnerfall.

 

MEN du vil ofte se at de klekker uansett forhold, hvis det ikke er for mye vind. Men de kommer ikke på vingene før det er litt varmt i været, og er derfor ikke så lett å se at de faktisk klekker. Den som leter i vannkanten finner....

 

Generelt kryper nymfene på bunnen og inn på land. Der klekker den i vannkanten, og kryper inn på land etter at den er klekt (de feige jævlene ;D) Når sola dukker opp og vinden løyer seg litt, vil de forsøke se på en flytur. Denne første flyveturen er ikke alltid så vellykket, og mange av døgnerene havner på vannet. I tilegg havner mange på vannet under selve klekkingen. Dette skjer som oftes i det døgnerene kommer ut av skallet i vannkanten og forsøker og komme seg inn på land. Ofte er det litt bølger som lett skvulper den ut på vannet.

 

Men ingen regel ute unntak. Har opplevd Marginata som klekker fritt i vannet, og fantastiske klekkinger i dritvær med regn og vind.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det syvende så klekker de feige marginatene på land, med få untak, så de drev nok ikke å tok marginataklekkere under overflaten ;D ;D ;D ;D sorry klarte ikke la være.

 

 

Jøss, viste ikke at de oftest klekket på land, trudde klekkingen forgikk i vannet jeg, også for marginataen. Sorry for den :)

 

Men, det er vel fortsatt gode muligheter for at de tok marginataklekkere i vannfilmen er det ikke? Sorry klarte ikke å la være ;D

 

Jeg selv tok en ørret på marginataklekker for ikke mange ukene siden, da klekket de på vannet, så det hender vel!

 

:) Uansett, takk for info, alltid fint å lære noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...