Gå til innhold

Laks og Sø forskjell


Anbefalte innlegg

Det har nok gjennom årene vært mange diskusjoner om hva som er Sø og hva som er laks. Vet selv at det kan til tider være nesten helt umulig. Noen som har gode tips.

 

Jeg bruker sjekke halen om den er myk eller stiv. Har bommet noen ganger når jeg skulle taile laksen og det viste seg være en sø :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret:

Rettskåret hale, rundere kropsform, hodet buttere, øyets plasering er litt foran munnvikens bakre kant, ofte flere markerte prikker på over og undersiden av sidelinje(gjelder helst fisk som har gytt tidligere).

 

Laks:

Kløftet hale, øyets plassering er litt lenger bak, og som du nevner så er det mulig å løfte den etter halen.

 

Men i enkelte tilfeller så kan det være snakk om hybrider, eller rett og slett at de er så like at man må ha ekspert hjelp for å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en fisk i fjor som ligna til de tider på en svær sjøørret, den hadde akkurat samme kroppsfrom som en SØ og prikker langt under sidelinja og et hode som bare en ørret kan ha. men halen var kløftet så derfor var tvilen der, så jeg sendte en skjellprøve til NINA og fikk svar at det var en laks :shock: skjønne den som skjønne vil. måtte ha vært en hybrid trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så ser en det av de allerede nevnte kjennetegnene, men noen ganger kan det være svært vanskelig å skille ved første øyekast. Dersom en teller skjellene på skrå fra fettfinnen og ned til sidelinjen så er det på laks 11-12 skjell mens det på sjøørret er 13-15.

 

Er det snakk om hybrider må det mer avanserte metoder til for å bestemme dette 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...