Gå til innhold

Twisted Leader


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

nå har jeg fått laget en slags film om hvordan du lager disse god butdelene.....

 

 

Light Line # 2-3    spinn to favner 0.25 mm......taper videre 0.5 m 0.20 + 1-1.5 m o.15 eller lavere

Trout line # 4-5                        0.35 mm                        0.5 m 0.20 + 1-2 m  0.18 eller lavere

 

Ved tyngre liner....enda tykkere....for å slenge store fluer behagelig som sjøørrettroll spinner jeg to lengder 0.35 sene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 259
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Server Error

The server encountered a temporary error and could not complete your request.

Please try again in 30 seconds.

 

 

Dette kommer opp hos meg..  :-[

 

 

 

Edit:  Det er sikkert ikke filmen din som det er noe i veien med, ingenting på youtube funker for meg nå..  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ER en helt knall fortommsløsning! Jeg bruker dette på både tørrfluefiske og sjøfiske, dimensjonerer den etter behov. Har aldri opplevd av fortommen ruller på vannet slik som ferdigtaperte har en tendens til. Leste om dette første gangen i `Bare et kast til` for flere år siden- å der er det flere gode tips. Stå på Staffan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Staffan!

Har ikke fått surret opp slike til årets sesong da Dremel'n enda ligger i huset til eks'en...

Disse er billige og knallgode å kaste med!!!

 

Her er noen flotte, pålitelige og rimelige sener til dette formålet:

 

Mono: 300 m á 129 kroner

http://www.villmarksbutikken.net/produkter/fiske/haspel+multi/fiskesnore/BERKLEY+TRILENE+XL.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRDS0l.ips

 

Fluorocarbon: 300 m á 149 kroner

http://www.villmarksbutikken.net/produkter/fiske/haspel+multi/fiskesnore/BERKLEY+TRILENE+FLUORCARBON.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRDWWU.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Glimmrende vidoy, Staffan.

Savna bare en ting og det var en forklaring på hvordan man lager løkka med bindetråd til slutt.

Selv har jeg gjort dette mange ganger, men det er sikkert noen som gjerne skulle ha sett den.

 

Du har ikke muligheten til å lage en snutt hvor man kan se hvordan du lager denne?

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er da vist på bilder mer enn en gang.....på snuttene på www.mollanmedia.com  f. eks.....bendsling er bendsling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

det er da vist på bilder mer enn en gang.....på snuttene på www.mollanmedia.com  f. eks.....bendsling er bendsling

 

Glemte helt det, Staffan :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her sees en bendsling på fortommen,,,,,festet til en slarkete fersigløkke på en scierra synkeline....[attachimg=1]

post-0-13949865404661_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har god tid og ønsker å perfeksjonere sine tvinnede fortommer:

 

http://www.hipwader.com/2003/making-your-own-twined-leader

 

Jeg ser at mange lager disse med Uni 0/6 tråd som skal gi en svært myk og delikat fortom. Jeg har ikke prøvd dette selv. Men en dag. Staffan sin metode virker imidlertid, og som alltid, enkel og velfungerende.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sjur,jeg har laget slike fortommer og, sågar fått mange i gave......men nei, de virker ikke bedre synes jeg....de er for blaute......har du forsøkt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjur,jeg har laget slike fortommer og, sågar fått mange i gave......men nei, de virker ikke bedre synes jeg....de er for blaute......har du forsøkt disse?

 

Nei, jeg har ikke prøvd disse. Jeg lager selv fortommer av enkel mono. Men kommer til å prøve en av dine tvinnede. Det eneste jeg ikke liker er denne bendslingen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...