Gå til innhold

Info om HVORDAN skille familien baetidae helt ned til art


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg prøve gi litt info om hvordan man skiller dem :)

 

 

10 arter i norge, fordelt på 5 slekter.

Mange er vanskelige men begynner med de enkleste!

 

Acentrella

Baetis

Cloeon

Procloeon

Centroptilum

 

Nymfer ned til slekt:

 

Acentrella eneste som har to haletråder. og den er sjelden.

 

Tre haletråder:

 

cloeon eneste i den slekta som har doble gjellepar. (1-5 doble)

 

resten har enkle:

 

Baetis kan du skille fra de andre slektingene da den miderste haletråden er kortere enn de to andre.

 

Resten av slektene har tre like lange haletråder.

 

for og skille dem, se på gjellene

 

procleon har asymmetriske gjeller, Du ser att hvis du bretter dem på midten så får du to ULIKE deler.

 

symmetriske, du ser att du får 2 like deler hvis du bretter dem på midten ,de som har det er:

 

centroptilum ,men gjellene har en spiss i enden .

 

Da står vi igjen med BAETIS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BAETIS: Bestemmelse av nymfer til art.

 

B.niger

B.digitatus

Niger den mest vanlige av de to.

 

B.fuscatus

b.scampus

De to er så like att nesten umulig og skille.

Den første finnes i nord norge og i høyereliggende strøk i sør norge mens den andre en mindre vanlig art som har en spredt forekomst. altså mere vanlig.

 

B.macani

b.bundyae

Disse to kan lett skilles ut fra de andre fordi de har lange smale gjeller, ca tre ganger så lange som brede.

Typiske fjellarter som er mest vanlig i nord norge.lever i stille vann i nærheten av utos.

 

De andre har ovale gjeller som ikke er så lange.

Rodanhi med pigger på gjellene som kan ses tydelig på store individer men 20x

 

B.muticus

B.subalpinus

b.vernus

De er så like att for og skille dem må man bruke mikroskop.

 

Rodanhi

Vanlig i rennende vann i hele landet.

 

 

6 gjellepar: B.Niger og B.Digitatus de er utrolig like, mørke i fargen. Digitatus er sjelden.

 

Niger: svart BREDT halebånd

Digitatus:  SMALT halebånd

 

 

 

 

7 Gjellepar:

 

2 stk som også har svart halebånd der , det er B.fucatus og B.scampus,den har svart BREDT halebånd

Digitatus:  SMALT halebånd

 

 

Resten har IKKE svart Halebånd

Ensfarga haletråder.

 

Det er :

B.macani

B.bundyae

langstrakte gjeller

 

rundere gjeller:

 

Rodanhi, den har små pigger på gjellene

 

De som ikke har det er:

 

B.muticus

B.vernus

B. subalpinus

 

Cloeon nymfer:

 

4 arter i norge.

C.simile

C.dipterium

 

disse har tvillingarter

C.simile har C.praetextum

C.dipterum har C.inscriptum

 

C.simile har C.praetextum kan vi skille fra de to andre ved att gjellene er tilspisset i enden, og att haletrådene til disse er tydelig kortere enn kroppen.

 

Mens C.dipterum har C.inscriptum har gjeller som er avrundet i enden og haletråder som er like lange som kroppen.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg da håper på nå, er att de som har veldig bra bilder av de nymfene som jeg har nevnt, att de legger dem inn sånn att vi da har bilder som viser det der jeg nå har forklart.

Ja jeg skal fange noen nymfer og ta med hjem, og prøve og få tatt noen bra bilder.

Men håper andre er med og bidrar så går det veldig kjappt.

Det er sikkert noen som fisker der de mere uvanlige artene er og.

 

 

Så bidra med bildene folkens hvis dere har noen. :)

 

Så skal jeg ta de voksne og en dag jeg har tid, derfor jeg la inn nymfene først er att det virker som mange kan det og skille dun bedre enn nymfene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en meget brukbar nøkkel på norsk med tegnete figurer, husker selvfølgelig ikke hvem som har skrevet den, men tipper du finner den på biblioteket. Ser litt old school ut og er gul med en tegnet nymfe utenpå ;) Dersom du finner denne kan du sikkert bruke figurer derfra til å illustrere hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en meget brukbar nøkkel på norsk med tegnete figurer, husker selvfølgelig ikke hvem som har skrevet den, men tipper du finner den på biblioteket. Ser litt old school ut og er gul med en tegnet nymfe utenpå ;) Dersom du finner denne kan du sikkert bruke figurer derfra til å illustrere hva du mener.

 

Jeg skal ta og sjekke ut litt, takk for tipset :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følge med er fint hefte fra Krogvold sin bok: insektslære for fluefiskere ( veldig bra feltguide som følger med).

 

Den dere tenkte på?

 

DF

 

Den jeg har plukket ut de bestemmelsesnøklene jeg har brukt :)

 

altså det man trenger av bilder er jo bare helt vanlige bilder, sånn alla flybandit har tatt av marginata og vespertina nymfene...

Mange av de bestemmelsesnøklene/kjennetegnene eller på mange av nymfene kan man tydelig se på ett vanlig bilde :)

Det er sånne bilder jeg tenker på, ikke av ett gjelleblad med pigger eller no, det blir for drøyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg,ikke bare liker,men nesten elsker nymfefiske,ble jeg meget nysjerrig.

Pleier å ta utgangspunkt i klekkende døgnfluer,og prøver å finne/bruke matchende nymfe. :-\Har ikke gått så mye dypere,men lykkes ofte ganske bra(serveringen teller jo også,heldigvis ;)).

Da er spørsmålet;hvordan fanger jeg opp nymfene for fotografering(har innsektnett til dette,men....)

...sparker opp fra bunnen,eller bare holde nettet i strømmen...? :o

Hadde ikke tenkt å utvide objektivparken noe særlig,skal prøve å klare meg med det jeg har,men nå ble veien litt kortere... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg,ikke bare liker,men nesten elsker nymfefiske,ble jeg meget nysjerrig.

Pleier å ta utgangspunkt i klekkende døgnfluer,og prøver å finne/bruke matchende nymfe. :-\Har ikke gått så mye dypere,men lykkes ofte ganske bra(serveringen teller jo også,heldigvis ;)).

Da er spørsmålet;hvordan fanger jeg opp nymfene for fotografering(har innsektnett til dette,men....)

...sparker opp fra bunnen,eller bare holde nettet i strømmen...? :o

Hadde ikke tenkt å utvide objektivparken noe særlig,skal prøve å klare meg med det jeg har,men nå ble veien litt kortere... ;D

 

Enkleste måten å fange dem på er å snu på litt steiner i en elv eller bekk...pleier kry av dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en meget brukbar nøkkel på norsk med tegnete figurer, husker selvfølgelig ikke hvem som har skrevet den, men tipper du finner den på biblioteket. Ser litt old school ut og er gul med en tegnet nymfe utenpå ;) Dersom du finner denne kan du sikkert bruke figurer derfra til å illustrere hva du mener.

 

http://www.entomologi.no/journals/tabell/Norske_Insekttabeller_14.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en meget brukbar nøkkel på norsk med tegnete figurer, husker selvfølgelig ikke hvem som har skrevet den, men tipper du finner den på biblioteket. Ser litt old school ut og er gul med en tegnet nymfe utenpå ;) Dersom du finner denne kan du sikkert bruke figurer derfra til å illustrere hva du mener.

 

http://www.entomologi.no/journals/tabell/Norske_Insekttabeller_14.pdf

 

Den der var fin sjur, der sto det masse info :)

 

Må nå legge til det att på forsiden på fluefiskesiden så står det jo det meste man behøver og vite :D

 

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=140:baetidae&catid=46:dognfluer&Itemid=141

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en meget brukbar nøkkel på norsk med tegnete figurer, husker selvfølgelig ikke hvem som har skrevet den, men tipper du finner den på biblioteket. Ser litt old school ut og er gul med en tegnet nymfe utenpå ;) Dersom du finner denne kan du sikkert bruke figurer derfra til å illustrere hva du mener.

 

http://www.entomologi.no/journals/tabell/Norske_Insekttabeller_14.pdf

 

Der har vi den ja! Takk Sjur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...