Gå til innhold

vanntemperatur og gjeddefiske


KLeiven

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har i det siste begynt å utforske gjeddefiske med flue. Jeg lurer på hvordan gjedda oppfører seg når det er varmt og for såvidt også kaldt i vannet?

stemmer det at den er på dypt vann da det er kald så trekker den inn på grunnere vann etterhvert som vannet varmes opp og trekker ned igjen i dypet da det blir for varmt?

 

mvh

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvilke gjedder du er på jakt etter.

For noen år siden(mange ;D) abbonerte jeg på svenske Fiskejournalen,som selfølgelig hadde mye om gjedde, og egen tikilosklubb,med ganske mange medlemmer.

Endel lidenskapelige gjeddefiskere forsket nesten på dette,og fant ut at de store ofte befant seg rundt temperatursprangsjiktet på 10 grader,altså avhengig av,årstid/vanntemperatur,men storgjedda er en sky skapning som ikke liker å eksponere seg,så den er vel stort sett på grunnt vann bare i leiken,eller ved jakt på spesielle fiskearter som feks gyter grunt(krøkle/laue/mort),og da må det vel være så mye av arten at den kan fylle magen fortest mulig.

Så vil vannkvaliteten telle,grumset vann og gjedda går grunnere og motsatt+kveld/morgen ved dårlig lys,men ikke om natta.

En regel til:Når gjedda har spist seg mett,vil den antakelig oppsøke den temperaturen som omsmeltning er mest gunstig og da er regelen 1 kilo fisk bruker 1 dag på å fordøye en full mage ved ca 10 grader.Altså spiser en kilosgjedde hver dag ca.og en 7 kilos ca. en gang i uka,også er det opp til oss å finne ut når det skjer,eller trigge dem nok til at de tar,fisk er heldigvis nysjerrig..... ;D

De siste årene har jeg ikke fisket gjedde,og hverfall ikke med flue,så det kan jo være folk på forumet som har andre erfaringer,at det er mulig å få gjedde sommeren igjennom,men selv ville jeg ha prøvd poppere i sivkantene,kanskje får du ikke de store men det er j....lig morro. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvilke gjedder du er på jakt etter.

For noen år siden(mange ;D) abbonerte jeg på svenske Fiskejournalen,som selfølgelig hadde mye om gjedde, og egen tikilosklubb,med ganske mange medlemmer.

Endel lidenskapelige gjeddefiskere forsket nesten på dette,og fant ut at de store ofte befant seg rundt temperatursprangsjiktet på 10 grader,altså avhengig av,årstid/vanntemperatur,men storgjedda er en sky skapning som ikke liker å eksponere seg,så den er vel stort sett på grunnt vann bare i leiken,eller ved jakt på spesielle fiskearter som feks gyter grunt(krøkle/laue/mort),og da må det vel være så mye av arten at den kan fylle magen fortest mulig.

Så vil vannkvaliteten telle,grumset vann og gjedda går grunnere og motsatt+kveld/morgen ved dårlig lys,men ikke om natta.

En regel til:Når gjedda har spist seg mett,vil den antakelig oppsøke den temperaturen som omsmeltning er mest gunstig og da er regelen 1 kilo fisk bruker 1 dag på å fordøye en full mage ved ca 10 grader.Altså spiser en kilosgjedde hver dag ca.og en 7 kilos ca. en gang i uka,også er det opp til oss å finne ut når det skjer,eller trigge dem nok til at de tar,fisk er heldigvis nysjerrig..... ;D

De siste årene har jeg ikke fisket gjedde,og hverfall ikke med flue,så det kan jo være folk på forumet som har andre erfaringer,at det er mulig å få gjedde sommeren igjennom,men selv ville jeg ha prøvd poppere i sivkantene,kanskje får du ikke de store men det er j....lig morro. ;)

 

Det der var mye bedre en det jeg kunne skrevet :D Flott sammendrag :D.

 

Mine erfaringer dreier seg stort sett om vårfiske og fiske etter gytinga, da dreier det seg ofte om å være kjent og treffe riktig tidspunkt etter gytinga. Vannstand ,tempratur og tilgang på byttefisk er avgjørende for om gjedda blir på grunnene eller trekker ut på dypere vann. Dette er like spennende hvert år og varier hver sesong. Det blir mange bomturer ;) Å finne de store på sommeren er vanskelig og derfor driver jeg ikke så mye gjeddefiske på den tiden., pluss at det er jo mye annet å fiske etter. ;) Det lille jeg driver om sommeren så søker jeg etter de dype partiene med "marbakke" opp mot grunner (Øyern). Da bruker jeg synkeliner av ymse slag. Erfaringsmessig får jeg fisk både dypt og ved fiske i overflata, så gjedda jakter nok pelagisk. Der du finner byttefisken finner du gjedda. Fiske i sivkantene sommerstid produserer som Rodswinger'n skriver mye fisk men sjelden de helt store. Men smågutta i Nitelva hiver på land noen rugger hvert år selv midt på sommeren og i varmt vann. Her er det fortsatt mye å lære ja.

Den lille erfaringa jeg har fra høstfiske kan kort fortalt beskrives som en sammenslåing av både vår og sommerfiske. Virker som om store gjedder ofte tar seg en liten næringsvandring i løpet av dagen og søker byttefisk ganske aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo større jo bedre men jeg ska helt ærlig innrømme at jeg strengt talt ikke er så god vandt så sier ikker nei takk til ei gjedde på en kilo eller 3. takk for fine svar... det slår meg at det utrolig mye kunnskap om det meste innen fiske her på forumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...