Gå til innhold

utstyrvelse irriterer meg


Gjest staffan@epost.no

hva tror du at du har selv best av  

78 stemmer

  1. 1. hva tror du at du har selv best av

    • finne deg et utstyr og tilpassa deg......?
      35
    • fortsette å kjøpeutstyr til du treffer det riktige for deg?
      8
    • Spesialisere utstyret til enhver situasjon
      16
    • tro på markedsføring?
      2
    • tro på den erfarene og ikke merkeoppbundene fluefisker?
      25


Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Når det gjelder stenger, sneller, snører, fortom ; dette er helt individuelt, og man bør ikke ta for gitt at man vil ha noen glede av noen av delene, selv om andre skryter det opp i skyene.

Blir selv forundret over hvor ofte det spørres om hva slags snelle eller snøre de skal ha til den og den stanga.

Når det gjelder rene spesifikasjoner om de forskjellige produktene stiller det seg selvfølgelig anderledes. Dette er mer nyttig for meg enn hva andre syntes om de aktuelle produktene, ihvertfall  ;)

Man kan selvfølgelig venne seg til nær sagt hva som helst, om det ikke rett og slett er feilvare.

Alle som KAN å kaste med fluestang vil beherske både raske og myke stenger, det er kun spørsmål om tilvenning.

 

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det er litt gøy med utstyrshysteri! Jeg må ikke kjøpe de dyreste merkene ( har enda ikke gjort det), men jeg synes det er veldig artig å prøve andre stenger, snører, flytemidler, fluer, fortomsmateriale osv osv. For meg er det en erfaring samtidig som jeg synes det j****** gøy.

 

Man kan jo fritt velge selv hvor mye man vil kjøpe av div. utstyr.

 

Dog, dette forumet er nok noe som får leverandørene til å gni seg i hendene, det er jo grattis reklame for mange tusen kroner. Så sånn sett er det vel greit at de leverandørene som er dyktig får ROS og motsatt.

 

 

DF

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg er student og ikke har så jævlig mye å strutte med så prøver jeg så godt som mulig å finne utstyr jeg liker og føler meg komfortabel med. uten å måtte punge ut for mye :D

 

om dette endrer seg når jeg er ferdig utdannet og tjener noelunde ok, ja det får vi se ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er spennende.......synes det er et utstyrshysteri på denne sida for tida

 

At denne tråden skulle komme fra deg Staffan, forundrer meg en smule ;) Ut fra mitt syn "polariserer" du veldig når du beskriver- og anbefaler utstyr selv. Alt fra Lidl og Limegrønne G-sport stenger til Ari'er og Cane stenger i 10-tusen kroners klassen  :o Du er vel i så måte med på å skape utstyrshysteri??

 

Jeg er selv urstyrsfreak, og legger ikke skjul på det ;D Har "full Simms-bunad" og dyre amerikanske stenger osv. Og hvorfor skulle jeg ikke det? Dette betyr noe for mitt fiske, da jeg identifiserer meg med å ha utstyr som viser "hva/hvem jeg er" Sjøl er jeg i slutten av 40-årene og etablert for lenge siden, med jobb i det offentlige, og kan i så måte kjøpe det jeg har lyst på av utstyr.

Mye bra anbefalinger, og beskrivelser å få på dette forumet etter min mening. Noe som gjør det lettere å prioritere "rett utstyr" til en hver tid.

 

Konklusjon: Det er ikke utsyrshysteri her på ffs!

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg henspeiler på det behovet man tror man kan få ved perfekt tilpasset utstyr......det virker som om mange tror at tror man kan ertatte egene feil og mangler ved å bytte utstyr....tro at en line er saliggjørende.....og det isteden for å gå i seg selv......jeg tenker på n episode i Halstensgaardbakken på Geilo.......der kommer en dame med stive knær uten evne til å kunne bremse havner i et fangnett......hun utbrøt etter at å ha kommet seg ved hjelp av flere personer......"huff disse Kneissl skiene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg henspeiler på det behovet man tror man kan få ved perfekt tilpasset utstyr......det virker som om mange tror at tror man kan ertatte egene feil og mangler ved å bytte utstyr....tro at en line er saliggjørende.....og det isteden for å gå i seg selv......jeg tenker på n episode i Halstensgaardbakken på Geilo.......der kommer en dame med stive knær uten evne til å kunne bremse havner i et fangnett......hun utbrøt etter at å ha kommet seg ved hjelp av flere personer......"huff disse Kneissl skiene"

Ja ikke sant!! Stang snøre osv er noe fiskeren kan tilpasse seg til, slik også Godsmack skriver. Det svakeste ledd når jeg fisker er meg selv (egne ferdigheter)

 

Fin den fra skibakken på Geilo ;D ;D

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodern hadde en vits han synes var ustyrtelig morsom hver gang han fortalte den:

 

Det stod en gang en rikmann og fisket i elva. Han hadde det siste og mest moderne av fiskeutstyr man kan tenke seg. Stang, snelle og line til mange titusener av kroner. Vadeutstyr verdig en konge. Fluer bundet av verdens fremste eksperter på akkurat denne elven. Han var trent opp av av flere av de beste fluekasterne som finnes. Han fikk ingenting. Ikke en eneste fisk ville bite, uansett hva han tilbød av edle fluer.

 

Litt lengre nede i elva stod en fattig-gutt og fisket. Han hadde en flisete bambusstang med hyssing bundet i toppen, og en binders med gress på som flue. Han hadde på seg en skitten og hullete bomullsbukse og en tskjorte som kanskje hadde vært hvit en gang. Og selv med bare sandaler på stod han med elven opp til livet. Han manglet flere tenner og håret så ikke ut til å ha vært i nærheten av såpe så lenge han hadde levd. Denne gutten fikk heller ikke fisk.

 

;D

 

Moralen er kanskje at utstyr har ikke noe å si hvis fisken bestemmer seg for å ikke bite ;)

 

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lengre nede i elva stod en fattig-gutt og fisket. Han hadde en flisete bambusstang med hyssing bundet i toppen, og en binders med gress på som flue. Han hadde på seg en skitten og hullete bomullsbukse og en tskjorte som kanskje hadde vært hvit en gang. Og selv med bare sandaler på stod han med elven opp til livet. Han manglet flere tenner og håret så ikke ut til å ha vært i nærheten av såpe så lenge han hadde levd. Denne gutten fikk heller ikke fisk.

Dette er nok en sann historie; - den gutten, det var meg!  ;D

 

Men det er jo litt snedig dette med utstyr. Det å velge hva man bør ha er ikke nødvendigvis enkelt. Selv om jeg har eid fluestang siden jeg var 14, er jeg ikke nødvendigvis så oppdatert på dagens "stash". Er i ferd med å gjøre noen investeringer akkurat nå, men sliter med å gjøre de "riktige valgene".  Skjønner godt at det kan oppfattes som "lettere hysterisk" underveis.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik med mange av oss fluefiskere som med samfunnet rundt oss - lykke - det kjøper man, også fiskelykke. Har man utstyret i orden er det i alle fall godt å vite at det var ikke det som var grunnen til at fisken ikke beit ;D ;D ;D

Ellers prøver jeg så godt jeg kan å benytte meg av hva andre har erfart, å prøve å feile på egen risiko blir dyrt i lengden.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg har fisket både med veikjepper og Winston, og må ærlig innrømme at både kastegleden og fiskegleden er større når Winstonstanga er i hånda. Men prisen er egentlig det samme for meg, så lenge stanga faller i smak. Hjelper lite å venne seg til en hyperrask stang, når den har null følelse når det kommer til kjøring av fisk :(

 

Hadde jeg hatt Lidlstanga og likt den, så hadde den blitt brukt. Trenger ikke å tømme lommeboka for å finne seg en god stang. Men det er selvfølgelig heftigere å svinge med en Sage til 8000kr enn en kinastang til 1000kr. Vi alle er statusjegere av natur

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er utstyrshysteri så får jo butikken på hjørnet smellen etter hvert.. så hva skal vi gjøre staffan?

Skal vi slutte å kjøpe nye ting som vi egentlig ikke har bruk for, men som livnærer en nisjebransje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg reagerer f.eks. dette........jeg har lineX.......er ikke helt fornøyd.......er det noen som har prøvd lineÅ......så viser det seg at er utøveren som er inkompatibel og tror man kan løse problemene ved ny handel......det samme gjelder også stenger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke alternativet jeg vil ha krysset av. Spesialiserer en del utstyr etter fiskesteder og fisketeknikk, men fisker mest med allround-stang.

 

At rene tørrfluefiskere som fisker på stort sett de samme stedene må ha en haug med stenger, er den reneste utstyrshysteri.  ;) Ingen logikk, bare følelser og utstyrsinteresse. Greit nok det altså, men fiskemessig har det null og nix for seg. Vi som fisker mer variert med tørrflue, nymfer, våtfluer, streamere, synkeliner, på fjellet, i små og store Østlandselver, i marka osv. kan i hvert fall resonnere logisk bak behovet for ulike type stenger. Kunne sikkert klart meg med færre jeg også, men hver stang har i hvert fall en tiltenkt funksjon. Kjøper stenger og sneller for å bruke dem til de går i stykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg reagerer f.eks. dette........jeg har lineX.......er ikke helt fornøyd.......er det noen som har prøvd lineÅ......så viser det seg at er utøveren som er inkompatibel og tror man kan løse problemene ved ny handel......det samme gjelder også stenger......

Så det er først når man håndterer alle aksjoner og snøreformer man kan kalle seg kompatibel?

 

Er jeg en inkompatibel sveiser siden jeg kun håndterer TIG og ikke mig/mag eller elektroder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dt ser ut for at man skal ha en så bratt læringskurve nå for tida at man mister alsidighet........kan man kaste med en wf så kan man kaste med en dt, værre er det ikke og om man ikke kan lære seg det, så er ikke fluefiske det rette, for da er man totalt ukoordinert og ikke burde få lov til å skrelle poteter engang

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man ikke kan lære seg det, så er ikke fluefiske det rette, for da er man totalt ukoordinert og ikke burde få lov til å skrelle poteter engang

Er dette din personlige mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da har man ikke brukt kanalene som finnes.....som å gå på et kurs. så jeg mener det Claus, prosentandelen er forsvinnende liten av de som har store problemer med kasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har man ikke brukt kanalene som finnes.....som å gå på et kurs. så jeg mener det Claus, prosentandelen er forsvinnende liten av de som har store problemer med kasting

Hvor stor er prosentandelen på udugelige kasteinstruktører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det vet jeg heller ikke.....kan bare svare for meg sjøl, min prosentandel er liten.......mitt parmeter er at jeg fra 0-dobbelttrekk bør gå på 6 timers kurs........en av ti regner jeg med at ikke klarer det med metodikken jeg bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg heller ikke.....kan bare svare for meg sjøl, min prosentandel er liten.......mitt parmeter er at jeg fra 0-dobbelttrekk bør gå på 6 timers kurs........en av ti regner jeg med at ikke klarer det med metodikken jeg bruker

 

Og den tiendedelen som ikke klarer å kaste etter å ha vært på kurs med deg er disse inkompetente potetskrellerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kan være mange årsaker til dårlg koordinasjon......livsstil.......alder......handikap.....interesse....derom du synes at ukoordinert var upassende så bør du vel ikke vrenge yttligere på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være mange årsaker til dårlg koordinasjon......livsstil.......alder......handikap.....interesse....derom du synes at ukoordinert var upassende så bør du vel ikke vrenge yttligere på det

Synes bare det er en smule arrogant å påstå at det er elevens feil om han ikke klarer å kaste etter å ha vært på kurs med deg..

Men jeg har fått vite det jeg funderte på, og mer til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Kan vel fort bli slik når tilgangen til egnede butikker og eget kreditkort er bortimot total, eller i alle fall betydelig mer tilgjengelig enn tid og tilgjengelighet til egnede fiskeplasser. Det må jo jobbes overtid for å betale stæsjet

Kan utstyret bli en slags surrogat hobby  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...