Gå til innhold

Spinnerfall i Numedalslågen


Vangen

Anbefalte innlegg

Etter litt kjapp søking på nettet kom jeg fram til at dette var av typen Beatis Rhodani.. Korriger meg hvis jeg tar feil..

 

Men det var i alle fall et sinnsykt spinnerfall langs Numedalslågen i går.. Fikk nesten ikke puste :P

 

Hadde ikke med meg stanga, men så heller ingen vak da...

post-2866-13949865922111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å si sorry for det :) da vet jeg det.. fant bare noen bilder av rhodani som har det hvite midtpartiet, som denne hadde.. men da er de vel ganske like sånn fargemessig :)

 

Men jeg fant noen vespertinaer på et skogsvann for ca en uke siden, og det var en del mindre synes nå jeg ??? har jo denne "Insektlære for fluefiskere" boka, men har den ikke tilgjengelig for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Dette lyse partiet på bakkroppen indikerer at halen er "tom" for egg og anna skit, og dette, sammen med de klare vingene betyr at dette er en spinner som gjør sine siste sprell på den tiden du har tatt bilde av den. Og som Staffan sier, så er dette en vespertina. Baetis har to haletråder, vespertina har tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lyse partiet på bakkroppen indikerer at halen er "tom" for egg og anna skit, og dette, sammen med de klare vingene betyr at dette er en spinner som gjør sine siste sprell på den tiden du har tatt bilde av den. Og som Staffan sier, så er dette en vespertina. Baetis har to haletråder, vespertina har tre.

 

takk for oppklarende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...