Gå til innhold

Åsta


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Bror min har hytte på Hammersterhøgda så jeg kjører heldigvis på kortet hans :) Det er dyrt for fiskekortet også. I hvertfall om man sammenligner med naboallmenninger som Øyer og Åmot. Og alt de gjør for oss fiskere er å grave noen hull i bakken og fylle de med vann. Jeg hadde tanker om terroraksjoner da de satte i gang å bygge opp igjen en flere hundre år gammel demning i Ljøsåa. Ødela fullstendig det fine strekket i Ljøsåa fra der og ned til Brumunda. Elva er faktisk i ferd med å gro helt igjen. Kunne ha perlefiske der etter litt kraftige regnskyll. Da slapp fisken seg ned fra Bergsbutjenn samt at det gikk fisk opp fra Brumunda. Nå er det ødelagt. Bergsbutjenn er forøvrig et godt fiskevann men det er å fiske med livet som innsats. Hengemyra rundt er noe av det værste jeg har vært borti. Men gidder en å drasse med seg en belly, kano eller kajakk de få kilometra inn kan man ha et veldig bra fiske der.

Du har rett i det meste her ja.. Kjører heldigvis gratis oppi der jeg også! I Bekkelitjennet fikk jeg noen greie fisker for noen år siden! Mange av tjønna er jo noe så jævli fulle av stokker og brask, at en risikerer å setta seg fast med tørrflue! Det går noe grei fisk i Lera også, men der er en jo veldig avhengig av nedbør da! Der tas det jo mye Mjøsørret også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lera ja, fiska en del der og i høl`n på oversida av der Lera renner ut i Brumunda. Onkelen min bodde rett på oversiden. Aldri fiska i Lera noe særlig på oversiden av vegen. Er du kjent der Tor Arne?

Njæ... jeg var ganske kjent oppover der når jeg var smågutt! Var med Bæssfattern mye nedi Lera! Man kan gå ned fra Kvilheim, nedi der var det ei gammal bru.. der var det jævla fint, men regner med at vårflommene de siste åra har forandra mye nedi der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Takk..

Får se hvor det blir da.. noen tips? Er det for tidlig på Lyngen og de vannene oppi der?

Tja, jeg vil tro de fleste vanna er islagte enda. Samtlige vann i fra Skolla og nedover til Bekkelitjern er i hvertfall det. Lyngsjøen er jo stor men jeg ville nok venta litt før jeg dro inn dit i alle fall. Kjipt å gå en drøy time for å finne et islagt vann også. Vet ikke en gang om veia er åpne inni der. Hadde heller tatt turen til Hunnselva eller søkt opp noen vann nærmere Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Svartbekktjenna. De regner jeg med er åpne. Kan være brukbart oppå der. :)

Ja, særskilt Nedre Svartbekktjernet kan være bra men det er fortsatt islagt.

Jeg snakka med en kar igår, som mente at Svartbekktjernene er isfrie:) Jeg har hatt best fiske på det indre tjernet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Svartbekktjenna. De regner jeg med er åpne. Kan være brukbart oppå der. :)

Ja, særskilt Nedre Svartbekktjernet kan være bra men det er fortsatt islagt.

Jeg snakka med en kar igår, som mente at Svartbekktjernene er isfrie:) Jeg har hatt best fiske på det indre tjernet!

Jammen da må en ta en tur på Svartbekktjerna snart da. Fram med fjørmygg og Myrdøgnfluene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur oppi åstadal'n en tur i går. Litt for mye vind der da, så det skjedde ingen ting før den la seg litt rundt kl seks (ikke om morra'n  ;D). Men det var bare fjærmygg å se av insekter. Fikk da lurt noen småtasser på det midtre Svartbekktjennet til slutt, men måtte ned på krok 18 for å få de til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten tur i Åsta i dag. Veldig mye vann og en stiv nordavind. Ikke mye kos for å si det sånn. Vil tro at det er minst fjorten dager senere enn normalt oppi der. Bildene er fra øverste delen av elva mot Åstvanna. Dama i vannet fungerer som hoven min og heter Maya. Ikke engang fjørmygg i den nordavinden i dag gitt.

post-3493-13949879347703_thumb.jpg

post-3493-13949879348505_thumb.jpg

post-3493-13949879349474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, akkurat der hvor bildene i forrige innlegg er tatt er ganske optimale for tørrflue. Bildene er tatt rett på nedsiden av den øverste brua i Åsta. Kjør inn i Øyerfjell ved kirka i Øyer og følg veien gjennom Brettdalen så kommer du dit. Ca. 27 - 28 km. Kommer du sør fra så bare følg allemmingsveien gjennom bommen på Skolla (Der Birkebeinerveien også kommer) videre inn i Øyerfjell. Elva er bra for tørrfluefiske helt opp til Åstvanna. Elva deler seg forøvrig noen kilometer nord for brua og blir Ner-Åsta og Øver-Åsta, begge godt egnet for tørrflue. Også bra med tørrflue et godt stykke nedstrøms brua. Ellers er området fra Skvaldra og nordover til Skolla veldig bra for tørrfluefiske, men som tidligere nevnt, fortsatt veldig mye vann. Fra Skolla og nordover ei snau mil går Åsta stritt og er mer aktuell for nymfe/våtflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...