Gå til innhold

Åsta


Hunderørret

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Tja, har fisket i Åsta hele mitt liv jeg og det vil si sånn ca. 40 år nå. En gang gikk jeg i fra Åstas utløp i Glomma og helt opp til dit Åsta deler seg i to og blir ner- og øver Åsta. En fantastisk ukestur etter ei fantastisk elv. De nedre delene, dvs. fra Glomma og helt opp til Bjønnåsbrua er for det meste steinet og stri men med en del store høler. Det går en del stor ørret opp fra Glomma og stiller seg i disse hølene. Spesielt vil jeg her anbefale Bergetronget. Hølene er dype og lite egnet for tørrflue men streamere og nymfer er god medisin her. Min største ørret fra Bergetronget var på 1,6 men jeg har en kompis som tok en som veide 2,8 kg. Dette er ikke standfisk i Åsta men som sagt ørret som vandrer opp fra Glomma. Ovenfor Kvarstaddammen endrer elva karakter og blir sakteflytende. Fra dammen og opp til Skvaldras utløp er det mye småfallen ørret og harr. Det er også innslag av abbor her. Fra brua nedenfor Skvaldras utløp og opp til bommen ved birkebeinerveien kan man ha et kjempegodt fiske. Spesielt i Myrengaområdet. Her er bunnen av elva for det meste dekt av fin sand og mye vegetasjon. Det mer humusfargede vannet lenger ned mot Kvarstaddammen finnes ikke her. Det er heller ikke så mye ørekyt som lenger ned. I perioden rundt sankthans (stikk i mot hva fylkesmannen sier) klekker Danica`n i stort monn her. Da får man virkelig se at det finnes stor fisk i Åsta også(Fisk over kiloen). Det finnes kun ørret og harr på denne strekningen. Merkelig nok har Ringsaker jakt- og fiske en policy som ikke tillater fiske uansett etter 31. august og det er veldig synd for harrfisket utover høsten er veldig bra på denne delen av elva. Må innrømme at jeg bryter dette forbudet i Åsta og koser meg med harrfisket der utover høsten. Kan nevne at jeg på min siste tur der i høst(14. november) tok en harr på 49 cm. på ei flytende nymfe. I området rundt Skvaldra har man også Svartbekktjerna. Det er slik jeg ser det de eneste av tjerna i Ringsaker jakt- og fiskeområde som er verdt besøket. De har jo forøvrig fått for seg at å grave et fire meter dypt, noen hundre meter langt og bredt høl i bakken for så å fylle det fullt av toårig mjøsørret er en glimrende idè. Eksempler på dette er Bekkelitjern, Kattugletjern, Maartmannstjern m.fl. De klarte til og med av "kulturelle" årsaker å bygge opp igjen en eldgammel demning i Ljøsåa og legge noen kvadratkilometer mark under vann. At de i den samme slengen ødela Ljøsåas egenskaper som fiskeelv tenkte de ikke på. Guttorm P. Haugen må ha vridd seg i sin grav.

Vel nok harnisk over Ringsaker jakt- og fiskes stupide holdning til fiskekultivering. Prøv Svartbekktjerna fra midten av mai og utover mot juni med fjørmyggimitasjoner og sjangsen på kilosørret er god.

Fra birkebeinervegen og videre nordover blir elva igjen mer steinet og stri men her finnes det flust med glimrende høler og strekker som egner seg for kortlinefiske med nymfer.

Og så til selve rosinen i pølsa. Om du kommer sørfra kjør inn til Bøsetra og følg vegen videre til du kommer til Lyngåa (forøvrig ei lita elv jeg anbefaler på det varmeste hele veien innover til Lyngen. Ved Lyngsjøen finns det også ei ubetjent hytte som står åpen for alle.) Ca. hundre meter etter at du har krysset Lyngåa går det ned en sti som følger elva ned til den møter Åsta. Hele veien herfra og helt opp til elva deler seg er det den ultimate tørrflueelva med rolige strekker avbrutt av fine brekk og høler. Her treffer jeg så og si nesten aldri andre fiskere. Sjangsen får både harr og ørret fra halvkiloen og opp mot 1, 5 er virkelig gode her. Det som ellers er veldig fint med dette øvre strekket av elva er at den også for det meste er fiskbar i de perioder av sommeren hvor vannstanden er lav og varm. En liten kurositet er at det også finnes en stamme av Apollosommerfugl her. Den finns jo ellers bare i et parti av Jotunheimen. Det er moro når en av de svære sommerfuglene danser rundt deg.

Til slutt til Staffan, jeg vil på ingen måte sammenligne til eksempel Renaelva med Åsta om vi regner gjennomsnittsstørrelsen på fisken eller på "tyngden" av klekkingene men når det gjelder den vekslende naturen, skyheten til storfisken og elvas vekslende karakter når den Renaelva langt over enhver demning.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme erfaringene om hvor i Åsta man bør fiske, men har nok ikke passert kiloen i elva (største 750 gr). Av vannene, kan jo også Åkersetertjern og Grunna (her er det også lov med båt) være verdt et besøk. Men synes ikke prisene rimer med fisket oppi der, det er altfor dyrt. Men nå er det jo lov å fiske der hele året unntatt september, så det er muligheter når det er stengt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fiskekortprisen i hele Ringsaker jakt- og fiskeforeningsområde er ut av en annen verden sett i forhold til hva de gjør for fiskerne i området. De bruker, som før nevnt masse penger på å grave noen høl i bakken, det siste ved Vollkoia, fylle det med vann og noen tusener toårige mjøsørret. At de fjerner alt av vegetasjon eller næringsgrunnlag for fisk ellers tar de ikke så nøye. De toårige mjøsørretene lever akkurat lenge nok til at de fleste blir plukket opp av disse som setter seg akkurat en halv meter fra bilen sin og bunnmeiter med "gølleie". At det er forbudt er det vist ikke noe oppsyn som bryr seg om. Det ser ut som om folk i Ringsaker er vel fornøyd med to hundre grams syltynne mjøsørret og Ringsaker jakt- og fiske tjener penger. Alt er ve og vel. Synes det artigste var når de satte opp en plakat ved Bekkelitjern hvor det sto at mjøsørret kunne vandre fra Brumunda og opp i tjernet. Skal like å se den mjøsørreten som kommer seg over fossen en kilometer nord for Fløyten seter. Det som var mest ille, slik jeg ser det, er den nye demninga de bygde opp i Ljøsåa. Ljøsåa kunne virkelig by på et godt fiske etter regnværsperioder hvor hu gikk stor. Da slapp fisken seg ned fra Bergsbutjenn og ned i åa og du kunne få bra med fin fisk der. Takket være denne nye demningen slipper ikke fisken fra Bergsbu seg ned lenger og det er ødelagt for all tid. F...jæ.., sørgelig spør du meg.

Når det gjelder Grunna har jeg ikke fisket der noe større. Sjøen har jo vært veldig plaget av sur nedbør. Vet at ph`n der var nede i 4,5 og det er ikke mye som trives i så surt vann. Grunnbekken kan dog by på litt spennende fiske etter regnskyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska mye på Grunna jeg heller, men kjenner noen som driver litt der, og de får brukbar(e. åstdals standard) fisk der, men det er en fordel med båt der. Har mer eller mindre slutta og fiske oppi der, men tar en tur av og til av sentimentale grunner. Synd at ei så fin elv har blitt så dårlig!

Ellers synes jeg det var helt horribelt at de solgte fiskekort for øvre del av Brumunda (i Pihl) etter fredninga i september, så folk sto å dro opp gytende Mjøsørret (hva skal de med den??) i okt og november!!! Men fylkesmannen har visst satt en stopper for det nå.

Takk og lov at det ikke er lenger til Rena!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska mye på Grunna jeg heller, men kjenner noen som driver litt der, og de får brukbar(e. åstdals standard) fisk der, men det er en fordel med båt der. Har mer eller mindre slutta og fiske oppi der, men tar en tur av og til av sentimentale grunner. Synd at ei så fin elv har blitt så dårlig!

Ellers synes jeg det var helt horribelt at de solgte fiskekort for øvre del av Brumunda (i Pihl) etter fredninga i september, så folk sto å dro opp gytende Mjøsørret (hva skal de med den??) i okt og november!!! Men fylkesmannen har visst satt en stopper for det nå.

Takk og lov at det ikke er lenger til Rena!

Så bilder av endel fisker som ble tatt seint, og dem var rett og slett stygge! Slintrete og fæle! Ikke noe futt i dem heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Lite tips til de som tar turen oppover. Ta med godt med kontanter til bommen fra Øyer mot Ringsaker. De tar ikke kort!

I tillegg koster det uforskammet mye penger å passere, og de tar for begge veier!? Vi manglet 20 kroner eller noe på totalregningen. Og det hjalp nada. Heller ikke noen utenlandske stakkarer i bobil som kom fra Ringsakersiden slapp igjennom og måtte snu. Skulle tro det var mulig med en kortløsning i 2009 og nå 2010. Gamle gode VISA klikk klakk maskina f.eks.

Men men. Skal ikke ødelegge tråden med sure kommentarer. :) Gleder meg til sommeren og rolige turer langs Åsta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips til de som tar turen oppover. Ta med godt med kontanter til bommen fra Øyer mot Ringsaker. De tar ikke kort!

I tillegg koster det uforskammet mye penger å passere, og de tar for begge veier!? Vi manglet 20 kroner eller noe på totalregningen. Og det hjalp nada. Heller ikke noen utenlandske stakkarer i bobil som kom fra Ringsakersiden slapp igjennom og måtte snu. Skulle tro det var mulig med en kortløsning i 2009 og nå 2010. Gamle gode VISA klikk klakk maskina f.eks.

Men men. Skal ikke ødelegge tråden med sure kommentarer. :) Gleder meg til sommeren og rolige turer langs Åsta!!!

Bompengesystemet oppi der er svada!! Hadde vært trivelig å tatt et par dager eller ei helg oppi der! Samla en liten gjeng,og fiska både i Åsta og div andre vann og elver i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel bruke sånne magnet kort som ineholder et bestemt antall turer? bruker hvertfall sånn inn til hytta.. :P

Åssen deter opp mot sjusjøen veit jeg ikke, da kjører du vel av E6 på Rudshøgda eller i Moelv?  men om man kjører opp i Brumunddal, og kjører gjennom bommen i Nybygda eller Brumund, tror jeg ikke at det er noe magnet-system!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vel bruke sånne magnet kort som ineholder et bestemt antall turer? bruker hvertfall sånn inn til hytta.. :P

Åssen deter opp mot sjusjøen veit jeg ikke, da kjører du vel av E6 på Rudshøgda eller i Moelv?  men om man kjører opp i Brumunddal, og kjører gjennom bommen i Nybygda eller Brumund, tror jeg ikke at det er noe magnet-system!

Stemmer det, manuelt både på Kvilheim og på Brumundsaga. I tillegg er det manuelt på Skolla (Der Birkebeiner, Brettdalsvegen, Åstdalsvegen og sjusjøvegen møtes) Kjører man opp fra øyer er det gammelt system med penger du putter i en konvolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bommen på Brumundsaga tar bankkort.

Jepp, når jeg sa manuelt mente jeg at de er betjente så på Brumundsaga kan du betale både med kort og cash. Forøvrig er det en del billigere om man er oppe der noen ganger i løpet av sesongen å kjøpe årskort. Uten at jeg vil si det er billig av den grunn. Ringsaker/Philske allmenning/sameie er noen griske jæ....er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bommen på Brumundsaga tar bankkort.

Jepp, når jeg sa manuelt mente jeg at de er betjente så på Brumundsaga kan du betale både med kort og cash. Forøvrig er det en del billigere om man er oppe der noen ganger i løpet av sesongen å kjøpe årskort. Uten at jeg vil si det er billig av den grunn. Ringsaker/Philske allmenning/sameie er noen griske jæ....er.

På kvilheim tar de IKKE kort iallefall. De prisene oppi der er sinnsyke... Koster noen kroner å vedlikeholde veiene,men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bror min har hytte på Hammersterhøgda så jeg kjører heldigvis på kortet hans :) Det er dyrt for fiskekortet også. I hvertfall om man sammenligner med naboallmenninger som Øyer og Åmot. Og alt de gjør for oss fiskere er å grave noen hull i bakken og fylle de med vann. Jeg hadde tanker om terroraksjoner da de satte i gang å bygge opp igjen en flere hundre år gammel demning i Ljøsåa. Ødela fullstendig det fine strekket i Ljøsåa fra der og ned til Brumunda. Elva er faktisk i ferd med å gro helt igjen. Kunne ha perlefiske der etter litt kraftige regnskyll. Da slapp fisken seg ned fra Bergsbutjenn samt at det gikk fisk opp fra Brumunda. Nå er det ødelagt. Bergsbutjenn er forøvrig et godt fiskevann men det er å fiske med livet som innsats. Hengemyra rundt er noe av det værste jeg har vært borti. Men gidder en å drasse med seg en belly, kano eller kajakk de få kilometra inn kan man ha et veldig bra fiske der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...