Gå til innhold

Åsta


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Da er det nok bare å innse at sesongen er slutt oppi her for i år. Var oppe en tur på lørdag sammen med en kamerat. Han tok med bikkja, mens jeg var optimist nok til å dra med meg fluestanga. Det var vel kanskje ikke helt optimale forhold for tørrfluefiske:

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

Men jeg fikk da utført litt vitenskapelig arbeid mens jeg var der. Har nemlig bundet meg en nymfe, og fisket like lenge med den som med tørrflue, og fikk akkurat like lite fisk på nymfe som tørt. Så nå har jeg tilbakevist en gang for alle teorien om at fisken spiser mer under vann enn oppå!!!!  

Men med gode turkamerater, litt foto, bålbrenning og kaffe, var det deilig å være på fjellet igjen.

[attachthumb=4]

[attachthumb=1]

Vidar

post-3381-13949893718462_thumb.jpg

post-3381-13949893719196_thumb.jpg

post-3381-13949893719765_thumb.jpg

post-3381-13949893720616_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Det ble en Åsta tur igjen i går, men det ble ingen 5 kilos på meg, så dette kan jeg nok ikke!!

Det var litt mye vind i går, og klekkingene var heller sparsommelige. Så vel kanskje 10 døgniser i løpet av dagen, bl.a. aestivalis, og så var det noe steinfluer, men for det meste mygg. Fikk en ørret på 0,6, en harr på 0,5 og en på 0,7 + noen småtasser, så dagen var ikke så aller verst allikevel.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

post-3381-13949896160872_thumb.jpg

post-3381-13949896161567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er, i motsetning til hemmelig elva du har vært i i helga, en resirkuleringselv. Dvs. at den renner oppover fra høyre mot venstre, deretter ned igjen på andre siden, så begynner den på nytt i bånn igjen. Dette betyr at vannet er det samme hele tiden, så det er viktig at du sørger for at evt fisk du tar opp, er skikkelig tømt for vann før du tar den med hjem. Håper dette fylte opp hullet i kunnskapen din på en god måte!?

Sent from my LT18i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppover (eller nedover fra jobben) i går. Dårlig med døgnfluer som Brumund sier, men ikke så alt for ille vind og bra med fjørmygg. Fikk en ørret på ca. halvkiloen som hadde et svært sår i sia. Antageligvis kjeksa borti en sluk eller noe. Eller muligens ei lakseand. Fikk noen bra harr også. De største opp mot kiloen og jeg synes tettheten av harr opp mot kiloen bare øker. Muligens ikke bra for ørreten at det blir så mye stor harr, men jeg har for lite peiling på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er, i motsetning til hemmelig elva du har vært i i helga, en resirkuleringselv. Dvs. at den renner oppover fra høyre mot venstre, deretter ned igjen på andre siden, så begynner den på nytt i bånn igjen. Dette betyr at vannet er det samme hele tiden, så det er viktig at du sørger for at evt fisk du tar opp, er skikkelig tømt for vann før du tar den med hjem. Håper dette fylte opp hullet i kunnskapen din på en god måte!?

Interessant elv!

Er det lov til å fiske på ørret som står på motsatt bredd? I så fall trenger man noen skikkelige mendekast.  ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant elv!

Er det lov til å fiske på ørret som står på motsatt bredd? I så fall trenger man noen skikkelige mendekast.  ;D

Hvis du er keivhendt, er det faktisk påbudt å fiske på fisk som på motsatt bredd!! Og hvis du mender langt nok, vil flua di komme over vaket en gang til!!

Klepp er anbefalt redskap til småharren, til ørret anbefales nettløs håv!!

Det er ikke å anbefale å fiske under gode klekkinger, men heller vente til det har gitt seg!!

Jeg kan godt guide deg jeg Jørn, da det som du kanskje skjønner, er litt spesielt der oppe. Med meg som guide, kan du gjøre slike fangster:

[attachthumb=1]

Store åpne bukter!!

Vidar

post-3381-13949896169787_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur oppe i fjellet i går, det var mye vind men lite døgnfluer. Noe spredt Baetis var det, og faktisk noe vårflue aktivitet. Fikk fire ørreter på 300-500 gr. pluss noen harr på comparadun str. 16 innimellom vindkastene. Ikke noe stort, men hadde en fin dag allikevel.

[attachthumb=1]

post-3381-13949896179199_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en snartur oppe i fjellet i går, det var mye vind men lite døgnfluer. Noe spredt Baetis var det, og faktisk noe vårflue aktivitet. Fikk fire ørreter på 300-500 gr. pluss noen harr på comparadun str. 16 innimellom vindkastene. Ikke noe stort, men hadde en fin dag allikevel.

[attachthumb=1]

Rett og slett ei søt, lita elv  :)

Er den til salgs, og isåfall, vet du hvor mye man må beregne i frakt for noe sånt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig fint ut, og en elv jeg hadde kost meg godt i med et par 500-grammere!  <<l

Elva og naturen er veldig fin den Jørn, og det er vel også hovedgrunnen til at jeg drar oppi der. Det er ikke veldig mye stor fisk der, er vel ikke mest halvkilos fisk heller, men det er da noen. Mest vanlig er vel 100-300 grammere, men det finnes også en og annen kilosfisk der, og for ikke lenge siden det ble også tatt en to-kilos. Har samme inntrykk som Hermann, at det har blitt en del mer harr opp mot kiloen enn det var før.

Hvis du har lyst og anledning en gang, så er det er bare å si ifra, så skal jeg guide deg oppi der jeg Jørn.

Rett og slett ei søt, lita elv  :)

Er den til salgs, og isåfall, vet du hvor mye man må beregne i frakt for noe sånt ?

Jeg vet ikke hvor mye de skal ha for den Lars, men den er nok sikkert til salgs. Det jeg vet, er at frakten blir dyr, da elva må pakkes inn i rundballer og fraktes på moped med sporing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, Vidar!

Lars, er du mest interessert i oppstrøms- eller nedstrømspartier? Bare en tanke i forhold til ditt kjøpsønske. Kan være en måte å få ned prisen på, om du ikke er av typen som bare må ha alt med en gang.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, Vidar!

Lars, er du mest interessert i oppstrøms- eller nedstrømspartier? Bare en tanke i forhold til ditt kjøpsønske. Kan være en måte å få ned prisen på, om du ikke er av typen som bare må ha alt med en gang.  ;)

Oppstrømspartier tiltaler meg klart mest. Er som regel der det vaker, og jeg blir bestandig så svimmel av å se på nedstrømspartier  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, Vidar!

Lars, er du mest interessert i oppstrøms- eller nedstrømspartier? Bare en tanke i forhold til ditt kjøpsønske. Kan være en måte å få ned prisen på, om du ikke er av typen som bare må ha alt med en gang.  ;)

Oppstrømspartier tiltaler meg klart mest. Er som regel der det vaker, og jeg blir bestandig så svimmel av å se på nedstrømspartier  :-\

Ja, litt enklere å få en avklart pris inkludert frakt når du er spesifikk. Eks: "500 meter langt og 25 meter bredt oppstrømsparti av Åsta ønskes kjøpt. Gjerne med noen svinger, men helst ikke for store bakevjer".

Vet at du kan det aller meste om fluefiske og fiskeforvaltning, men kjøpe elver har du åpenbart ikke gjort før.  Lomma som renner forbi her hos meg lå tidligere på Ringebufjellet. Dessverre knep det litt i lommeboka så jeg leide inn Østfold Høytrykk til å frakte vannmasssene (det øvrige gikk i postoppkrav). Jeg ble lovet at tankene var rengjort, men så var ikke tilfelle. Dette har dessverre medført at vi har fått en litt underlig kloakklukt i dalføret, og storørreten trives åpenbart ikke. Poenget er at det er lett å gjøre tabber, selv når man bare skal kjøpe en liten elv. Større vassdrag er selvsagt enda mer utfordrende, men når de klarte å flytte Tanaelva, så lar det seg vel gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...