Gå til innhold

Åsta


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Prøv fjelleva på sjusjøen sier jeg bare, fisket mye i Åsta ( fra nederste bru og nedover) før men tror den største jeg har tatt der er rundt 300g. Da vil jeg si fjellelva er mye bedre med mulighet for stor ørret men om natten i disse tider. Ferie i lillehammer til helgen og ut uke 26 så jeg er å se i fjellelva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Åsta var så som så i fjor, veldig mye smått. Men også noen pene som strekte litt på vekta! Fiska mest fra Øvre åstbru til bøsetra. Fant et knøttlite vann bare 50-100 fra meter elva, og der var det noen plugger som hadde gått opp en liten bekk og spist seg feite som fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at jeg skal en tur i Skvaldra området. Eller blir det leting av godplasser, med stilleflytende vann, og vann helst under en halvmeter. Vet ikke hvor lett det er å finne der oppe, siden jeg ikke kjenner mye av elva. Ellers skal jeg fiske litt i de små vannene rundt der også. Har et mål om å få en over 700g der i år. Fikk en stor en i tiden da jeg fisket med haspel og dupp, men den teller ikke lenger, og ble heller ikke veid.

Du da, noen spesielle plasser du alltid drar til f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle ta meg en tur tilbake til en av min ungdoms fiskeelver. Hadde flere mopedturer inn til Åsta den gangen det var vanlig å fiske med glassfiber, fisket som oftest ved utløpet av Lyngåa.

Som regel var det bare småharr og småørreter å få, men noen litt større ørreter ble det da også. Husker vi hadde vanskeligheter med å time tilslaget siden det var to arter som vaket om hverandre, i Lågen pleide vi enten å få det ene eller det andre avhengig av hvor vi fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i området burde man absolutt ta seg en tur til Åsta. Fisken er kanskje ikke den største her, men flaten for ei fin elv. Får som regel alltid litt fisk så blir som regel alltid noen koselige turer tuslende langs bredden. Hender seg en dumper borti en og annen større variant også. :) Traff på noen voldsomme klekkinger i fjor. Massevis med store døgnfluer så er man på rett plass er det slettes ikke umulig å lure større fisk på tørt heller. :)

Er det noen som har tenkt å ta turen får de si ifra. Kan vi jo ta en tur sammen der oppe. Om jeg ikke akkurat kjenner hver stein der så vet jeg da om et par strekker med litt penere fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, men siden du skal oppover burte du ta med deg Åsta på øyer siden også. Mindre folk og større muligheter for ørret som drar litt i stanga, også noen harrhøl oppover her. Mye harrhøl i skvaldra området, men hvis man råker på bra klekkinger kan det være bra med ørret.

Hunderørret: Hvor i åsta fisker du mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunderørret: Hvor i åsta fisker du mest?

Fisker mest i Øyer delen. Hadde vel flest turer fra der Lyngåa treffer Åsta og lenger opp i fjor. Kan sjekke tråden i signaturen min så ligger det noen tur rapporter med bilder der.

Er det noe serlig med harr i elva, egentlig?

Det er det :)

Og noe camping folk er det nok men ikke mye nei. I år tror jeg at jeg så ett oppslått telt langs bredden. Har også snakket med litt forumsmedlemmer om å ha et treff der til sommeren. Elva er lang så blir neppe noe kø fiske. :) Tatt et par tre dager i slutten av juni f.eks. Er med jeg om det er interesse ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe camping folk er det nok men ikke mye nei. I år tror jeg at jeg så ett oppslått telt langs bredden. Har også snakket med litt forumsmedlemmer om å ha et treff der til sommeren. Elva er lang så blir neppe noe kø fiske. :) Tatt et par tre dager i slutten av juni f.eks. Er med jeg om det er interesse ihvertfall.

Jeg kommer gjerne dersom det passer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, har sett og kjenner meg veldig igjen!

Fra der lyngåa renner ut i Åsta og nedover er det mest stein helt ned til hornsjøbrua omtrent, men i hølene bak store steiner kan gi suksess. Hadde på en kilos der i strømmen mellom 2 gigasteiner som gikk rett i et kratt og slet fortommen tvert! Så selv om det blir mye vading og knoting er dette et meget bra strekke og gleden blir enda større når man lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...