Gå til innhold

Randselva


Gjest PG

Anbefalte innlegg

Husk å melde fra til posten. ;D

PS.Skulle gjerne vært der. ;)

 

Bare å ta turen det 8)

 

Siste arbeidsdag i morgen og da blir det MYE fisking!!!

 

Bor for tiden i Bergensområdet,så det blir litt langt.

Var forøvrig innom i ferien,mest for å vise frem plassen for en fiskekompis fra Eksingedalen.Da gikk elva med over 100 kubikk,litt synd for hølene kommer jo bedre frem på lav vannstand,men det var jo sånn over hele østlandet akurat da.

Var også innom Ådalen(Samåa),der kom vi nærmest ikke ut fra land,men etpar-tre fisk i Renastørrelse viste seg på forskjellige plasser,og det var litt overaskende ,da det vanligvis er enten småfisk eller skikkelige kubber som viser seg der.

Har du peiling på hvordan ståa er i den elva,har hørt stygge historier om gjeddebonanza ol.

 

Edit.

Synes begge stedene bar preg av lite bruk/gjenngroing(også på Sle),har vi blitt for få.......?

Inntil videre får jeg nøye meg med sjøørretene i Oselva ;D og kose meg med fiske i Eksingedalen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Men disse store i randselva , samme levemønsteret som hunderøretten ?

Eller er det ja tatt begge deler for mange av dem ?

Lurer på fiskene i renaelva jeg når de 2 kilosene får flere år på seg , om de slutter og spise insekter eller om man får kolatendenser der man ser 4kilos fisk vake på vårfluer feks.

Skulle ikke forundre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randselvaørreten er nok nær Hunnerørret,er nok i stor grad fiskespisere,og store blir de.Største jeg har sett bilde av var 16,2. :D

Ikke sikkert Renaørreten går samme vei.Stor fisk i sånne vassdrag med mye innsekter blir nok i såfall opportunistiske,dvs. de spiser gjerne fisk som hovedføde,men slår fort over på innsekter ved stor tilgang.Eller,som jeg tror,når de er sultne/aktive,og på jakt etter småfisk å fylle magen med spiser de nesten alt,kommer det nymfer/pupper/mark osv. i veien,tar de det og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tror Nøkken er inne på det,her snakker vi om linebrudd,bøyde og brukne kroker(stenger har jeg ikke hørt noe om,men det finnes sikkert ;D ),så ikke på denne tiden! ;)

Men om sommeren burde det gå med vanlig utstyr,spør hva Petter bruker,selv ville jeg prøvd meg med det før de store gutta ankommer i et antall som teller.

La tørrflueutstyret ligge igjen hjemme. Jeg fisker med en 10' #7 med 200m backing, og dette er i det letteste graden av hva man burde bruke. Dette er SPREK fisk! Fortomsspiss såbruker jeg 0,27-0,33. disse gutta har skarpe tenner!

Av fluer så bruker jeg for det meste tubefluer dresset som streamere!

Velkommen til Randselva;)

Petter

Hei

Jeg har tenkt meg en tur til Randselva i morra (for første gang), men har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg skjønner at det nå er sesong for storørreten fra Tyrifjorden, men den er jeg egentlig ikke så interessert i da jeg kun har femmerstang – er nybegynner serru og har ikke brukt alle sparepenga på forskjellige stenger enda ;D

Jeg har med andre ord lyst til å fiske tørt og jeg er fornøyd med fisk på 400 gram +

Noen skriver her at skal man fiske med femmerstang må man ovenfor Viulsfossen, men her er det stort sett privat grunn...er det ikke det? Er det noen steder i dette området hvor man kan fiske uten å spørre grunneier eller finnes det kort man kan kjøpe for dette området?

Jeg hadde vel egentlig tenkt meg til området rundt togbrua, men her er det bare monsterørret...eller..?

Dette blir jo litt kort varsel, men håper at noen av dere kan "guide" en ivrig nybegynner til en fin plass å fiske tørt med tillatelse/fiskekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...